Update | Topteams morren over budgetplafond: kleine ploegen hebben veel voordeel Formule 1

Update | Topteams morren over budgetplafond: kleine ploegen hebben veel voordeel

Door Joshua Jacobs 07 april 2020 | 20:32


Vandaag staat er een flinke videoconferentie op de agenda van alle teambazen, met als inzet het budgetplafond. Later op deze dag zullen zij hierover bellen, aangezien de meningen ernstig verdeeld zijn. Het coronavirus heeft de zaak flink op de spits gedreven, schrijft AMuS. De topteams willen alleen onder bepaalde voorwaarden het budgetplafond naar beneden bijstellen.

Op dit moment staat het budgetplafond vanaf 2021 ingesteld op 175 miljoen dollar. Het conflict heeft de teams van Ferrari, Mercedes en Red Bull lijnrecht tegenover de anderen staan. De groep van zeven heeft flinke financiële problemen in het vooruitzicht. Zij roepen daarom de topteams op om het totaal te besteden bedrag naar beneden bij te stellen.

De drie zouden hierbij niet onder de 150 miljoen dollar willen duiken, terwijl de rest aanstuurt op een maximaal budget van 100 miljoen dollar. Flinke verschillen, waarbij ongetwijfeld men flink gaat handelen om ergens in het midden uit te komen. Men hoopt dat het rond de 130 miljoen dollar gaat worden, vermoedt AMuS. Ironisch genoeg het bedrag waar men aan dacht voordat het budgetplafond bestond.

'Niemand wil meer een clown zijn'

Vooral de kleinere teams gaan het in de komende periode moeilijk krijgen, door de gevolgen van het coronavirus. Er komt een ontslaggolf aan voor de teams. Zak Brown, McLaren-CEO, luidde als eerste de noodklok. Maar uiteraard is een crisis ook een kans en gaat het erom om je eigen succes te verzekeren. Waarom zou je het aantal potentiële winnaars willen vergroten? 

Als zij nu geld verliezen, heeft dat de komende twee jaar impact. Voor grote teams is die klap beter op te vangen, waardoor ook in dat opzicht het gat tussen arm en rijk blijft bestaan. Eén van de zeven teambazen meldt anoniem: 'We moeten een perspectief scheppen voor de kleinere teams. Het doel is dat zij met de grote spelers kunnen strijden, onder bijna dezelfde omstandigheden. Niemand wil meer de clown en kansloos zijn.' 

Update 7-4-2020 20:30 | Topteams morren over budgetplafond: kleine ploegen hebben veel voordeel

Hoewel de teamvergadering van maandag productief leek, was lang niet alles pais en vree. Met name over het budgetplafond is er grote onvrede en veel onbegrip tussen de teams, met een heel theoretisch debat tot gevolg. Volgens bronnen was het een goede sessie, maar werden er maar weinig harde beslissingen genomen.

Volgens Autosport.com ging het grootste gedeelte van de virtuele ontmoeting op aan discussies over een verdere budgetbeperking voor 2021. Dit schoot bij de grote teams in het verkeerde keelgat. Zij voelen zich benadeeld omdat ontwikkelkosten voor bepaalde onderdelen van klantenteams, van het totale budget af gaan. Die investering hoeven die kleinere teams dan niet meer te investeren, waardoor zij mogelijk voordeel op andere fronten zouden kunnen pakken.

Klantenteams houden geld over voor andere onderdelen

De topteams denken hierbij aan bijvoorbeeld de versnellingsbakken of ophanging. Een voorbeeld is Racing Point, die de achterkant een soort van regelrecht van Mercedes heeft over kunnen nemen. Het geld wat men hiermee bespaart, kunnen ontwerpers in optimalisatie van het pakket, de motor of de aerodynamica steken.

De toekomstige Formule is er op gericht om het veld zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Idealiter zou de F1 bestaan uit teams die qua absolute snelheid binnen een seconde van elkaar liggen, waarbij coureurs het verschil maken. Topteams zijn als de dood om enig voordeel wat zij hebben op te geven, wat blijkt uit dit theoretische getouwtrek.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws