'Formule 1 bereikt akkoord over token-systeem voor 2021-ontwikkelingen' Formule 1

'Formule 1 bereikt akkoord over token-systeem voor 2021-ontwikkelingen'

Door Christian Moerman 07 april 2020 | 15:27


Na de vergadering van de Formule 1-top is gebleken dat de sport een overeenkomst bereikt heeft over het gebruik van een token-systeem. Met het token-systeem kunnen de teams zelf kiezen wat ze wel en niet willen ontwikkelen de komende jaren.

De bevriezing van het chassis ligt al vast. Recentelijk is de discussie dus overgegaan op andere onderdelen die meegenomen kunnen worden naar het 2021-seizoen. Zo willen de teams kosten drukken, faillissement dreigt namelijk voor Williams, Haas en Alfa Romeo vanwege het coronavirus.

Het was te verwachten dat de teams allemaal wat anders verlangen. Het ene team wil de versnellingsbak onder de loep nemen terwijl het andere team misschien wel ontevreden is over de voorwielophanging. Tot gisteren kwam men er niet uit maar is er steun ontstaan voor een token-systeem.

Een token-systeem werkt als volgt: elk team krijgt een bepaald aantal tokens die ze als het ware 'op een onderdeel kunnen zetten'. Daarmee geven ze aan dat ze graag aan dat specifieke onderdeel aanpassingen willen maken gedurende de winterstop. De onderdelen die niet gekozen worden mogen dan dus ook niet aangepast worden.

Motorsport meldt dat tijdens de videoconferentie een overeenkomst gesloten is waarmee men een deel van de bolides bevriest, en de fabrikanten ontwikkelingstokens. Door deze tokens in te zetten krijgen ze toestemming om aan bepaalde onderdelen te sleutelen.

Token-systeem al eerder gebruikt

Het is niet de eerste keer dat de Formule 1 een dergelijke opzet gebruikt. In de beginjaren van het hybride-tijdperk kregen de motorleveranciers ook tokens voor elk onderdeel van de krachtbron.

Voor de motorleveranciers bleek het averechts te werken en de maatregel werd in 2017 teruggedraaid. Geen van de motorleveranciers wist de geavanceerde Mercedes-motor te evenaren. Honda, Renault en Ferrari waren vanaf 2017 weer vrij om op elk gebied te ontwikkelen.

Minder tijd in de windtunnel

Een andere maatregel die waarschijnlijk ingesteld gaat worden betreft de tijd in de windtunnel. De teams zullen vermoedelijk minder gebruik mogen maken van de windtunnels en CFD (Computational Fluid Dynamics) om op aerodynamisch gebied R&D-kosten te besparen.

Dit zou een directe manier zijn om kosten te drukken voor de Formule 1-teams. Naar berichtgeving van de motorsportsite zijn de betrokken partijen het er nog niet over eens hoe streng deze maatregel zal zijn. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws