'Onwaarschijnlijker dat merken zich staande kunnen houden als motorleverancier' Formule 1

'Onwaarschijnlijker dat merken zich staande kunnen houden als motorleverancier'

Door Christian Moerman 09 april 2020 | 11:02


Forbes heeft naar een rapport van zakelijke dienstverlener Moody's Investor Services aangegeven dat de Formule 1 hoogstwaarschijnlijk genoeg liquide middelen heeft om de coronacrisis uit te zitten. Nu de teams het financieel moeilijker krijgen zou de organisatie van de sport in kunnen grijpen.

'De Formule 1 staat op het punt om de reserves van 402 miljoen dollar aan de breken om een deel van de kosten van de teams op zich te nemen, mocht het 2020-seizoen in het water vallen', zo wordt de analyse van Forbes geopend.

Het doorgaans goed ingevoerde medium geeft een kleine samenvatting van de situatie in de sport: 'De afgelopen drie weken hebben de teams op pauze gestaan. In de eerste instantie zou het seizoen in mei starten maar later werd die datum verder naar achteren geschoven.'

Formule 1 is duur en deelnemers verliezen

Het is prijzig om deel te nemen aan de Formule 1, de laatste cijfers van de teams tonen aan dat de kosten van het onderhouden van een Formule 1-team gemiddeld op jaarbasis op 219.5 miljoen dollar liggen. De gemiddelde hoeveelheid werknemers van een F1-team ligt op 573 werknemers.

Het dure onderhoud van een team in combinatie met de geleden verliezen van de deelnemers zou ook bij grote teams voor problemen kunnen zorgen. Niet alleen de kleinere deelnemers voelen namelijk de effecten van de crisis die het coronavirus teweeg brengt.

'Mercedes-eigenaar Daimler is met 13.1 miljard dollar verminderd in marktwaarde, Honda verloor sinds het begin van de crisis 9 miljard dollar aan waarde, Renault 3 miljard en Ferrari 4.8 miljard', vervolgt de Amerikaanse redacteur.

Honda in de problemen?

Met name voor partijen die ook motoren ontwikkelen wordt het een lastiger verhaal om actief te blijven in de sport. De effecten van sponsoring zijn kleiner, terwijl er een gigantische investering in de ontwikkeling van een Formule 1-krachtbron gaat zitten. Zo zou Honda in de problemen kunnen komen door de huidige crisis.

'Het maakt het onwaarschijnlijker dat een van deze merken zich staande kan houden als krachtbronleverancier in de Formule 1, een investering die naar verluidt 1.4 miljard dollar zou kosten', naar schatting is het ontwikkelen van een krachtbron (R&D en dergelijken meegenomen, red.) dus vele malen duurder dan deelname aan de sport.

Formule 1 kan de spaarpot aanbreken

De conclusie van het verhaal van Moody's is dat de Formule 1 de oorlog wel door komt. Ze hebben ongeveer 900 miljoen dollar aan reserves, waarvan 400 miljoen in cash en 500 miljoen dollar aan kredieten.

Dit zou volgens het bureau voldoende moeten zijn om deze crisis door te komen, zelfs al wordt het 2020-seizoen helemaal geschrapt. Wel wordt er gewaarschuwd: 'Er zal altijd een bepaald risico aan vast zitten, het zou altijd kunnen dat de huidige financiële status van de F1 niet voldoet', dat risico is volgens het bureau echter laag. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws