Waarom neemt Mercedes elk jaar in Australië drie stuurtjes per coureur mee? Formule 1

Waarom neemt Mercedes elk jaar in Australië drie stuurtjes per coureur mee?

Door Christian Moerman 10 april 2020 | 13:06


Peter Windsor kijkt met Mercedes naar een stuurtje van de Mercedes W10. In het fragment komen Evan Short, teamleider van de Trackside Electronics Systems, en Valtteri Bottas aan het woord. Ze lichten enkele interessante details van een Formule 1-stuurtje toe.

'De coureurs zijn vanaf het begin af aan betrokken bij het ontwerpen van het stuur. Daarbij komen de vorm van het stuur en de knopjes kijken. Het stuur is ontworpen om knoppen te kunnen gebruiken onder hevige vibratie, terwijl je handschoenen draagt', zo opent Short via het YouTube-kanaal van Windsor.

Voor de heren die langs het circuit staan is het noodzaak om het stuur zo makkelijk mogelijk te maken in gebruik voor de Formule 1-coureurs: 'Het doel is om de coureurs alles te kunnen laten gebruiken terwijl ze beide handen aan het stuur kunnen houden.'

Bottas licht layout van stuur toe

Bottas neemt ons in het filmpje mee en toont het stuurtje van de W10: 'Het eerste knopje heet de strat-switch. Afhankelijk van de situatie in de race hebben we verschillende motorstanden, waarmee we kunnen verdedigen of aanvallen', vaak horen we op de boordradio's de ingenieurs ook strat zeggen, gevolgd door een nummer. Op dat moment passen de coureurs de motorstand dus aan.

Bottas gaat verder: 'De pitlane speed limiter staat doorgaans op 80 of 60 kilometer per uur, afhankelijk van het circuit.' Deze knop wordt gebruikt om een constante snelheid aan te houden in de pitstraat. 'De rubberen hendels zijn speciaal gemaakt in de vorm van mijn handen dus die passen perfect.'

Mercedes met drie stuurtjes in Australië

Short gaat verder over hoe de introductie van een nieuw stuur in zijn werking treedt: 'De eerste race van het seizoen komen we aan met drie sturen per coureur. De rijders proberen dan alle drie de layouts uit gedurende het hele weekend.'

'We leveren een primair stuur, een reservestuur en een experimenteel stuur met allerlei systemen waar we op dat moment mee bezig zijn. De set-up van het stuur veranderen we gedurende het raceweekend, gebaseerd op het circuit en de ontwikkeling van de auto', vervolgt de Mercedes-man.

Zodra de bolide op het circuit staat heeft de coureur het stuur letterlijk en figuurlijk in handen: 'Dan kunnen wij (het technische team, red.) alleen nog wat doen door te communiceren met de coureur. We kunnen suggesties doen die mankementen kunnen verhelpen, maar als we fysiek aan het stuur willen zitten moeten we met de coureur samenwerken.'

De knop die Bottas nog nooit ingedrukt gehouden heeft

De Finse Mercedes-coureur belicht ook de talk-knop, deze wordt gebruikt wanneer de coureurs willen praten met de heren langs het asfalt: 'Wanneer ik deze knop indruk kan ik met de heren in de paddock praten. Druk ik hem voor een tweede keer in, dan verbreek ik de verbinding weer.'

'Hier hebben we de rotaries', vervolgt Bottas. Het zijn knopjes die draaibaar zijn en waar hij de balans van de auto mee aan kan passen: 'Dit is voor de dif-entry en deze voor de dif-mid bochten.' Bij het in gaan van de bochten en het nemen van medium-snelle bochten kan Bottas dus naar voorkeur over- of onderstuur creëren.

Tot slot licht Bottas toe welke knop hij nog nooit lang ingedrukt heeft, de knop heet de neutral knop: 'Na een sessie of race gebruiken we deze knop om de bolide te stoppen. Als we deze knop langer ingedrukt houden kan je ook in z'n achteruit, volgens mij heb ik dat nog nooit gedaan.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Mercedes stuuranalyse Peter Windsor


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws