Liberty Media móét investeren: 'Anders trek je de stekker uit het circus' Formule 1

Liberty Media móét investeren: 'Anders trek je de stekker uit het circus'

Door Joshua Jacobs 22 mei 2020 | 16:00


Autosportjournalist Werner Budding ziet de recente noodhulp van Liberty Media aan ook Renault en AlphaTauri als een tikkende tijdbom. Het lijkt een onheilspellende voorbode voor het instorten van een systeem dat bij voorbaat al niet enorm stabiel was. 'Nu geld er in stoppen is de enige keuze die F1 heeft. Doen ze dat niet en twee teams vallen om, dan krijgt het WK een enorme opdonder en is het gedaan.'

Liberty Media heeft 2,5 miljard euro vrijgemaakt om teams te helpen en circuits te betalen. F1Maximaal spreekt met Budding om erachter te komen hoe de sport er voor staat, en wat een dergelijke investering van de Amerikaanse rechtenhouders voor implicaties heeft voor de sport.

Budding geeft aan dat de investering van Liberty Media een keuze is tussen twee kwaden. Van die 2,5 miljard kan de schoorsteen een tijdje roken, maar de teams betalen heeft een hogere prioriteit dan de circuits. 'Ze moeten wel, er is geen weg terug. Als ze niet gaan rijden en twee teams komen er niet uit, dan trek je de stekker uit het circus.' Volgens Budding zijn er eigenlijk al twee ploegen te weinig. De laatste keer dat er twaalf constructeurs aan de start stonden, was 2012.

'Langzamerhand moet het circus wel gaan starten'

Waarom is Liberty Media bereid deze investering te doen? 'Ze draaien geld rond in hun eigen systeem.' Dit zal voorlopig voldoende zijn om de stakeholders binnen de sport op de been te houden, terwijl ze er op den duur relatief weinig op achteruit gaan: 'Zij fietsen zoveel geld bij teams naar binnen, en de teams brengen dat weer terug zodra het circus doordraait.' Het idee is vergelijkbaar met de overheidssteun die banken kregen tijdens bijvoorbeeld de economische crisis in 2008, of recentere staatssteun voor grote ondernemingen zoals de KLM.

Zonder deze ondersteuning zou de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld failliet gaan. 'Dan komen er 20.000 mensen in de WW terecht en dat kost ontzettend veel geld.' Een investering is dan een betere optie: 'Op deze manier laat je geld rond gaan zodat de boel overeind blijft. Dat kan geen jaren duren, langzamerhand moet het wel gaan starten.' De oplossing is volgens Budding dan ook een doekje voor het bloeden.

Geld is druppel op een gloeiende plaat

De financiering van Liberty Media is geen gift, het is een voorschot: 'Het is in feite al verdiend prijzengeld wat ze sneller uitbetalen, dus eigenlijk vind ik het niet eens zo spannend', vervolgt Budding. Het is wel afhankelijk van hoeveel het is, maar het vroegtijdig uitbetalen van het prijzengeld is meer een druppel op een gloeiende plaat. De teams zullen elke kans op steun dan ook met beide handen aangrijpen: 'Lawrence Stroll bij Racing Point heeft bijvoorbeeld best diepe zakken, maar hij is ook een zakenman. Als er iets te krijgen is, zal hij het hardste roepen dat hij het nodig heeft.'

Zouden die 'paar miljoen' echt het verschil maken tussen leven en dood? Eventjes het verlies compenseren is immers lastig, en Budding kan zich niet voorstellen dat teams tegen de coronacrisis verzekerd zijn. 'Heel veel kleinere evenementen hebben al geen verzekering, laat staan hele teams. Wie heeft dit nou kunnen voorzien? Een derde wereldoorlog zou nog sneller roet in het eten kunnen gooien.'

Als de bijdrage van Liberty Media aan een team niet genoeg is, doet de sport er misschien beter aan zich voor te bereiden op de toekomst. 'Veel mensen zeggen dat F1 niet zonder Williams kan omdat het een vaste waarde is. Maar stel dat het team stuk gaat, dan stapt er misschien wel iemand anders in. Je hebt altijd partijen die anticyclisch denken en juist in slechte tijden de voordeeltjes oppakken. Had Penske niet interesse om Mercedes over te nemen?'

Circuits moeten zelf problemen oplossen

Niet alleen de teams maar ook de circuits kennen problemen. Vanwege het feit dat er geen publiek naar de races kan komen lopen de Formule 1-circuits veel geld mis. Het vormt nóg een dilemma in deze al lastige tijd: 'Liberty heeft echt geen zin om de kosten op zich te nemen met races zonder publiek.'

Als Zandvoort een publiekloze race wil houden, dan moeten ze dat zelf betalen, ziet Budding: 'Maar juist dát gaat niet. Het verdienmodel zit in de kaartverkoop. Liberty legt de beslissing bij de kapitaalkrachtige circuits en zegt: we komen graag, maar dan ligt het bonnetje bij jullie.'

De start van het Formule 1-seizoen

Ondanks de dreiging van het coronavirus wil de Formule 1 toch het asfalt op te gaan. De gevolgen van de pandemie zullen echter duidelijk te voelen zijn in de sport: 'Op dit moment is het heel dunnetjes allemaal met wat er op de paddock moet komen zonder publiek en verslaggevers. In Oostenrijk zijn ze net wat sneller dan de rest om de boel open te maken. Daar laten ze het economische en maatschappelijke belang voorgaan op het levensbelang.'

Toch is het een lastige afweging, want het sportaanbod is schraal en de mogelijke winst enorm. ‘Er is verder bijzonder weinig sport op tv. Als het feest in juni zou beginnen, zal een race heel veel kijkers trekken. Er speelt amper een voetbalwedstrijd, er is níks. Als er dan wel Formule 1 is op zondagmiddag, dan kan je een hoop nieuwe fans bereiken.' Het is een unieke gelegenheid volgens Budding.

Coronacrisis voor kleinere teams

De kleinere teams op de Formule 1 kunnen dus rekenen op geld vanuit de organisatie. Haas en Williams hebben deze steun gewoon nodig en bij Renault is het budget al vrij klein door bazen die traditiegetrouw de hand stevig op de knip houden.

Voor AlphaTauri ligt het ingewikkelder: het budget is totaal anders dan bij Red Bull. De Italianen kunnen niet leunen op het geld van Dietrich Mateschitz, ook al bezit hij zowel dat team als Red Bull. 'Er is veel gedoe met toeleveranciers, misschien hebben ze het geld in dat zwaar getroffen land wél echt nodig', aldus Budding.

In verkapte vorm is het coronavirus voor de kleinere spelers niet eens zo'n ramp, mits ze de crisis overleven. 'Het systeem wordt namelijk aardig versneld omgegooid', ziet de journalist. Het budgetplafond krijgt vorm en ook de verdeling van het prijzengeld wordt een heel stuk eerlijker. Zonder de crisis had dit waarschijnlijk een stuk langer geduurd.

We maken de balans op

Het mag duidelijk zijn, het coronavirus heeft voor teams van verschillende groottes een verschillende impact. Red Bull Racing zal bijvoorbeeld heel anders met haar personeel om moeten gaan dan een team uit de middenmoot.

Wat is dan precies het verschil in aanpak? Waar moeten Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing op inleveren en bijvoorbeeld McLaren niet? In een follow-up op dit financiële verhaal lees je hoe verschillende teamtypes in de sport allen op hun eigen manier met het coronavirus om moeten gaan. Vanaf zaterdag kan je dit lezen op F1Maximaal. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door: Joshua Jacobs en Merijn Kramer


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws