Update | Mercedes stapje dichter bij langer verblijf in Formule 1 Formule 1

Update | Mercedes stapje dichter bij langer verblijf in Formule 1

Door Christian Moerman 26 mei 2020 | 20:21


De Formule 1 wil de komende jaren de ontwikkeling van de krachtbronnen langzaam aan stilleggen. Het motorsportorgaan wil hiermee toewerken naar een vernieuwde filosofie voor de motoren, die vanaf 2025 van kracht moet gaan.

RaceFans meldt dat de Formule 1 in overleg gegaan is over nieuwe reglementen die met toenemende kracht de ontwikkeling van de motoren zouden limiteren. In 2023 zou de ontwikkeling van de krachtbron volledig stil moeten komen te liggen.

Eerder is de afspraak al gemaakt om één seizoen deze ontwikkeling stil te leggen, nu zou deze maatregel verlengd kunnen worden in de seizoenen die daarop volgen. 

Honda, Renault, Mercedes en Ferrari tot stilstand

Elke krachtbronleverancier mag onder de vernieuwde reglementen eens per jaar met een verbeterde versie van de krachtbron, turbo en MGU-H komen in 2021, 2022 en 2023. Vanaf dan zal de ontwikkeling stilgelegd worden.

De regels met betrekking tot de MGU-K, energie-opslag en elektronica worden nóg strikter. Van deze onderdelen mag voor het einde van 2022 een verbetering geïntroduceerd worden, waarna ze over een periode van twee jaar nog eenmaal aanpassingen door mogen voeren.

FIA werkt naar nieuw concept krachtbron in 2025

De reden dat de FIA deze bevriezingen wil doorvoeren is omdat ze plannen hebben voor een nieuwe krachtbron-formule voor 2025. Met deze vernieuwing zullen ze voor het eerst sinds de introductie van het hybridetijdperk aanpassingen maken aan de motoren.

Het bevriezen van de ontwikkeling staat toe dat de motorfabrikanten aanzienlijk kunnen besparen op de ontwikkeling van hun ontwikkelingskosten. In een periode van financiële onzekerheid is het volgens de FIA noodzaak om een dergelijke maatregel door te voeren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Update 26-5 20:30 uur | Mercedes stapje dichter bij langer verblijf in Formule 1

De Gazzetta dello Sport kopt met een overeenstemming tussen de teambazen van Mercedes en Renault: de ontwikkelingskosten van de motoren moeten binnen het budgetplafond vallen. Daarmee zouden de kosten verder omlaag kunnen gaan, wat positief is voor het twijfelende Mercedes-team.

Deze overeenkomst zou met name in goede aarde vallen op het Duitse hoofdkantoor bij nieuwe president Ola Kallenius, die wel een hart heeft voor autosport maar al langer van de geldverslindende activiteiten af zou willen.

Een andere positieve stap is dat de teams akkoord zijn over een reductie van de testbanktijd. Vanaf 2021 zal er een maximum gelden van 6400 testuren oftewel 17 uur per dag, wat geleidelijk aan af zal nemen naar 5600 uur jaarlijks of 15 uur per dag in 2024.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws