'Met tegenzin bevestigde de FIA dat het DAS-systeem inderdaad legaal was' Formule 1

'Met tegenzin bevestigde de FIA dat het DAS-systeem inderdaad legaal was'

Door Christian Moerman 03 juni 2020 | 13:46


James Allison, die technisch directeur is bij Mercedes, heeft uitgelegd hoe het proces omtrent het DAS-systeem verlopen is. De Duitse renstal werd door de FIA eerst teruggestuurd naar de fabriek, waarna ze met het model op de proppen kwamen dat we in Barcelona zagen.

'We wilden in de eerste instantie het DAS-systeem introduceren in 2019. We hebben onze ideeën meegenomen naar de FIA, hebben ze voorgelegd en uitgelegd waarom we dachten dat ze legaal waren. Met tegenzin bevestigde de FIA dat het DAS-systeem inderdaad legaal was', geeft de technische man aan.

Toch kwam Mercedes niet zonder kledingscheuren uit die eerste bespreking: 'De manier waarop we het gedaan hadden beviel ze echter niet. De tweede as werd namelijk aangestuurd vanuit een hefboom die op het wiel zat, in plaats van dat het hele wiel meedraaide.'

'Ze zeiden: nee, als je dit wil doen moet het hele wiel meedraaien. Ik denk dat ze dat gezegd hebben in de hoop dat we het de moeite niet waard vonden en ze met rust zouden laten', vervolgt de Brit via YouTube. Mercedes liet echter niet los.

Mercedes gaat aan het werk

Allison weet dat er bij Mercedes een paar heren werkzaam zijn in de fabriek die deze uitdaging met beide handen aan zouden grijpen: 'Het hoofd ontwerp bij Mercedes, John Owen, wierp een blik op de uitdaging. Hij heeft een uitstekend gevoel voor of iets haalbaar is of niet.'

'Dat is een bijzonder nuttige eigenschap omdat het toestaat dat je risicovolle investeringen aangaat, waar dat risico andere werknemers doorgaans af zou schrikken.' Owen achtte het project realiseerbaar en ging aan de slag. Met een team technici ging hij om tafel zitten.

'Zij hebben vervolgens twee of drie manieren gevonden om het DAS-systeem te laten werken', weet Allison. Toen men het systeem eenmaal uitgevonden had was het een kwestie van de juiste versie eruit plukken: 'Wij hebben van die drie degene gekozen waarvan wij het het meest waarschijnlijk achtten dat het zou werken.'

'Ongeveer een jaar later presenteerden we het DAS-systeem zoals jullie het aan het begin van het seizoen gezien hebben', concludeert de Mercedes-topman. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya vertoonde Mercedes voor het eerst het systeem dat vanaf 2021 niet meer gebruikt mag worden. (Foto: Mercedes AMG F1)

Allison beantwoordt technische vragen


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws