Racing Point heeft het eerste loophole in de 2021-reglementen gevonden Formule 1

Racing Point heeft het eerste loophole in de 2021-reglementen gevonden

Door Christian Moerman 17 juni 2020 | 13:54


Vanaf 2021 moeten de ingenieurs van de Formule 1 aan de slag onder strenge eisen van de FIA. Veel onderdelen van de auto zijn bevroren en met een token-systeem wil het motorsportorgaan voorkomen dat men te veel gaat sleutelen aan de huidige modellen. Het systeem is echter niet waterdicht, Racing Point zal in 2021 een loophole uit kunnen buiten wat ze een voordeel kan bieden ten opzichte van de concurrenten.

'Ingenieurs werken met de handen op de rug vanaf 2021', geeft Michael Schmidt aan via Auto, Motor und Sport. Teams die in 2020 een totale flop op het circuit zetten kunnen alleen op aerodynamisch gebied reageren en op twee geselecteerde gebieden. 'Als het om een klantenteam gaat ligt het eraan wat de leverancier doet. Als Ferrari in 2021 de transmissie onder de loep wil nemen, dan moet Haas daar ook een token voor inleveren.'

Racing Point heeft hier het eerste loophole al gevonden in de reglementen. Zij kopen versnellingsbakken en ophangingen in van Mercedes. Maar die onderdelen zijn van de Mercedes W10, de versie uit 2019. Daarom vallen deze onderdelen buiten de reglementen. Alleen de 2020-onderdelen zijn namelijk bevroren. Wanneer Racing Point met het ongewijzigde Mercedes-materiaal van 2020 aan de haal wil, dan mag dat dus.

Racing Point wil in 2021 wederom rijden met Mercedes-onderdelen, maar dan die van 2020. 'Omdat deze technisch gezien niet veranderd worden, hoeven ze geen token in te leveren om de 'upgrade' te maken van de 2019-versie naar de 2020-versie', vervolgt de Duitse Formule 1-kenner. Als Mercedes besluit een nieuwe transmissie te bouwen, bijvoorbeeld, hoeft Racing Point daar geen token voor in te leveren als ze die aanpassing niet door willen voeren.

Deadline voor tokens ligt vroeg

Het is duidelijk dat de tokens het liefst ingezet worden waar de auto het zwakst is. Elk team zal naar aanleiding van de prestaties van het huidige seizoen die zwakke punten aan willen wijzen. Dat kan echter niet: 'De deadline van het inleveren van deze tokens ligt voor elk team op veertien dagen nadat de fabriek weer opengegaan is. Voor de start van het 2020-seizoen dus.'

Andrew Green, de technische directeur van Racing Point, geeft aan dat er wel uitzonderingen zijn op het token-systeem: 'Als er een probleem ontstaat dat de betrouwbaarheid van de auto significant aantast dan mag het aangepast worden zonder een token te gebruiken.'

'Wel zorgen de reglementen er voor dat grote aanpassingen aan de huidige auto's voorkomen worden', concludeert de Brit tegenover het Duitse medium. (Foto: Racing Point F1)

Nieuw: Volg F1Maximaal nu ook op Instagram!


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws