Het turbulente Red Bull-jaar van de jarige Ricciardo en Vettel Formule 1

Het turbulente Red Bull-jaar van de jarige Ricciardo en Vettel

Door Gino Haverkamp 01 juli 2020 | 16:00


Na vier jaar dominantie was daar in 2014 het hybride-tijdperk. Mercedes nam het stokje over van maarschalk Red Bull Racing, dat met Daniel Ricciardo een nieuwe teamgenoot voor wereldkampioen Sebastian Vettel had. Waar Ricciardo in 2014 het jaar van zijn doorbraak kende, viel bij Vettel de deksel op de neus na jaren in de wolken te zijn. Beide coureurs zijn deze week jarig: Ricciardo op 1 juli en Vettel op 3 juli.

Dat er wellicht wat aan de rangschikking zou kunnen veranderen bij het ingaan van een nieuw tijdperk in de Formule 1, daar hield men in Milton Keynes ook wel rekening mee. Dat regerend kampioen Vettel, die vrijdag zijn 33e verjaardag viert, tijdens de kwalificatie van de Australische seizoensopener echter zou stranden in Q2, was weer een ander uiterste. Zijn nieuwbakken teamgenoot miste op zijn beurt op een haar na de poleposition. De toon was gezet, Ricciardo stond met 1-0 voor.


Ricciardo pakte aanvankelijk zelfs nog een podium in Australië, maar werd later gediskwalificeerd wegens het overschrijden van de toegestane brandstoflimiet.

Grote klap valt in race drie

Al vrij vroeg in het seizoen kwam de leiding van Red Bull Racing in een patstelling terecht. Ricciardo voelde zich zonder enige vorm van druk als een vis in het water, terwijl een gefrustreerde Vettel al snel zag hoe of Lewis Hamilton of Nico Rosberg hem zou onttronen als wereldkampioen. De Duitser had moeite met de vernieuwde bolides en moest meerdere malen zijn meerdere erkennen in Ricciardo.

De grote klap voor Vettel viel in race drie: de Grand Prix van Bahrein. De Mercedessen van Hamilton en Rosberg verdwenen aan de horizon, terwijl de beide Red Bulls wat aanmodderden in de subtop. Vettel als nummer zes, Ricciardo er vlak achter. De Australiër had echter veel meer pace en dat zag teambaas Christian Horner ook, die Vettel het bevel gaf zijn teamgenoot te laten passeren.

De toen nog 26-jarige coureur gaf gehoor aan de oproep en ging aan de kant voor zijn jongere teamgenoot, die uiteindelijk als vierde zou finishen. Vettel moest het doen met een zesde plaats en een mentale tik. Vier jaar lang het veld oprollen om na drie races in 2014 al voorbijgestreefd te zijn door je nieuwbakken teamgenoot; Vettel had, ondanks een podium in de tweede race van het seizoen, een valse start van een nieuw tijdperk.


Vettel leidt Ricciardo in Bahrein, vlak voordat hij van het team plaats moet maken.

Vettel krijgt wéér een teamorder aan zijn broek

Iedere coureur kan het beamen: een teamorder aan je broek krijgen is absoluut niet fijn, laat staan als je viervoudig wereldkampioen bent. 'Dit nooit meer', moet Vettel dan ook gedacht hebben na Bahrein. Exact een race later was het echter weer raak. Het was de Grand Prix van China en wéér zat Vettel voor Ricciardo, die ditmaal een andere bandenstrategie had en zodoende veel tijd wist te winnen.

Dat vond het team ook en dus werd de regerend wereldkampioen voor de tweede keer achter elkaar gesommeerd om toch maar even van het gas af te gaan voor zijn teamgenoot. Vettel, niet op zijn achterhoofd gevallen, hield zich bewust van de domme en deed alsof hij de teamorder niet als een teamorder interpreteerde. 'Vette pech', luidde zijn reactie toen het team zei dat Ricciardo, in tegenstelling tot Vettel, op een tweestopper zat.

Uiteindelijk passeerde Ricciardo zijn gefrustreerde teamgenoot toch, al meent Vettel dat hij door de bandenslijtage überhaupt de snelheid niet had. De verloren tijd nekte het team in ieder geval, want Ricciardo miste het podium op een haar na: hij kwam enkele seconden tekort op Ferrari-veteraan Fernando Alonso.

De twee ongemakkelijke races zouden uiteindelijk tekenend zijn voor het 2014-seizoen van Red Bull Racing. Vettel presteerde voor zijn doen ondermaats, had moeite met de RB10 én met zijn snellere teamgenoot, terwijl diezelfde teamgenoot definitief doorbrak met drie GP-zeges. Vettel kwam niet verder dan vier podiumplekken zonder ook maar één keer op het bovenste treetje te staan. Aan het einde van het jaar koos hij eieren voor zijn geld en vertrok hij naar Ferrari, om daar een hernieuwde jeugd te beleven. (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws