Het effect van de Red Bull Ring op Formule 1-bolides Formule 1

Het effect van de Red Bull Ring op Formule 1-bolides

Door Christian Moerman 29 juni 2020 | 12:48


Het nieuwe Formule 1-seizoen gaat van start met twee races op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Hoe ziet dit circuit er precies uit en welke technische eigenschappen kent het? Sky Italia zet op een rijtje wat je op technisch gebied moet weten van het Oostenrijkse circuit.

Allereerst wordt opgemerkt dat in Oostenrijk de nadruk zal komen te liggen op de remmen: 'De Red Bull Ring bestaat uit trage bochten en rechte stukken, en kent drie zware rempunten. Deze drie punten liggen relatief dicht bij elkaar, wat de koeling van de remmen niet ten goede komt.' 

'De Red Bull Ring kent ook dit jaar weer drie DRS-zones. Een op het rechte stuk van de start-finish, een tussen bocht één en bocht twee en de laatste tussen bocht twee en bocht drie', vervolgt het Italiaanse medium. Het einde van deze drie straights vormen dan ook vooral een uitdaging voor de remschijven.

Motoren op hoogte

De afgelopen jaren kwam Mercedes relatief zwak voor de dag in Spielberg. De voornaamste reden is dat de Duitse renstal problemen kende met de koeling van de motoren. Daarnaast verliest de motor aan kracht op ongeveer 700 meter boven zeeniveau.

'De motoren verliezen tussen de zes en acht procent van het vermogen vanwege de hoogte in Spielberg. De lagere luchtdichtheid kan bevochten worden met een toename van de druk in de turbo. Zo kan de krachtbron onder de streep een vergelijkbare hoeveelheid PK's leveren.' Dit verminderde motorvermogen kan met de turbo dus gecompenseerd worden.

Waarom was het juist de koeling die in 2019 Mercedes nekte? De krachtbronnen staan een groot deel van het circuit volledig open: 'Het circuit is met name zwaar op de motoren omdat er ongeveer 74 procent van de tijd op volle toeren gereden wordt. Hierdoor komt er meer druk te staan op de turbo en de MGU-H.'

Bandenslijtage op de Red Bull Ring

Daarnaast vormen de banden een variabele waar de teams zich minder over op hoeven te winden, voorspelt het medium: 'De Red Bull Ring is in principe niet enorm zwaar voor de banden. De degradatie ligt relatief laag.'

'De meeste bochten zijn rechtsom, waardoor de rechter voorband en de rechter achterband onder druk staan. De twee zwaarste bochten - bocht vier en bocht vijf - zijn echter twee bochten naar links. Dit balanceert de degradatie van de banden uit', wordt geconcludeerd. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws