Techniek: Red Bull tegen Mercedes op de Red Bull Ring Formule 1

Techniek: Red Bull tegen Mercedes op de Red Bull Ring

Door Christian Moerman 30 juni 2020 | 14:06


Mark Hughes en Giorgio Piola schrijven technische stukken voor Formula 1. Het duo kijkt deze week tijdens de technische analyse naar de Red Bull Ring en wat dit circuit te betekenen heeft voor Red Bull Racing en Mercedes. Een succesvolle afloop voor de Oostenrijkse renstal zou volgens de kenners zomaar in het verschiet kunnen liggen.

Als krachtcircuit waarop downforce niet bijzonder veel voordeel oplevert, was de Red Bull Ring ironisch genoeg tot enkele jaren geleden een van de lastigste circuits voor Red Bull. Toch wist de renstal uit Milton Keynes twee jaar geleden een zege te boeken in Spielberg: 'In 2018 wonnen ze, met Renault-kracht, vanwege een uitstekende strategie. Vorig jaar wonnen ze op kracht vanwege de Honda-motor. Red Bull hoeft de Red Bull Ring niet langer meer te vrezen.'

De overwinning vorig jaar werd echter wel aanzienlijk geholpen door technische mankementen bij Mercedes. Vanwege een simpele ontwerpfout kon de koeling van de motoren de hoge temperatuur, gecombineerd met de ijle lucht, niet aan. 'Een dergelijke fout zullen ze niet nog eens maken. Daarom hoeft ook Mercedes de Red Bull Ring niet te vrezen.'

Red Bull Racing cruciaal voor kampioenschap

Omdat de eerste twee Grands Prix van het jaar er verreden worden, zullen de karakteristieken van het circuit groot belang zijn op het eindklassement van dit jaar. Ook bij de technische mannen bestaat er twijfel: 'We weten echter niet hoe de Mercedes W11 en de Red Bull-Honda RB16 het precies doen.'

'Uit de tests bleek dat de zilvere bolide (de inmiddels zwarte Mercedes, red.) een paar tienden voordeel had, maar deze prognose moet nog bevestigd worden. De twee auto's houden beiden een ander technisch concept aan waardoor de circuits de ene bolide of de andere bolide beter zou moeten liggen.'

Motoren van belang

De motoren zullen een grote rol spelen, verwachten Hughes en Piola: 'De Red Bull Ring is een van de kortste circuits van de kalender maar gedurende die korte ronden krijgt de motor nauwelijks rust.' Een motorvoordeel telt hier twee keer zo zwaar als op de Hungaroring, bijvoorbeeld.

Honda heeft niet stilgezeten. Vorig jaar leken ze met vlagen al op het niveau te zitten van Mercedes en dit jaar komen ze in Oostenrijk al met een motorupdate. De nieuwe technische reglementen hebben Ferrari's krachtbron aan banden gelegd. 'Het wordt nu interessant om te zien of Mercedes het agressieve ontwikkelingsprogramma van Honda teniet kan doen.'

Downforce in Oostenrijk

Downforce is op de Red Bull Ring niet per definitie nuttig. 'Vergeleken met de Hungaroring levert een toename in downforce je in Spielberg ongeveer de helft van het voordeel op. Maar het voordeel blijft.' Red Bull en Mercedes hebben allebei een andere filosofie aangehouden qua downforce.

Mercedes heeft met haar lage rake een voordeel in bochten met weinig snelheid. Red Bull is de tegenovergestelde richting op gegaan, waardoor bochten die genomen worden met hoge snelheid voordelig zijn voor de Oostenrijkers.

Deze hoge rake zorgt wel dat er meer luchtweerstand plaatsvindt. 'Omdat dit in de bergen van Stiermarken weinig verschil maakt, is dit goed nieuws voor Red Bull. In Monza en Spa gaan ze het echter lastiger krijgen', stellen Hughes en Piola.

Koeling, DRS, en balans

De drie daaropvolgende elementen die behandeld worden, zijn de koeling, het gebruik van DRS en de balans van de auto. Qua koeling wordt er doorgaans voor de extreme omstandigheden in Oostenrijk gecompenseerd door iets toe te geven op het gebied van het chassis. Red Bull is hier doorgaans wat conservatiever mee, terwijl Mercedes vorig jaar juist daar veranderingen moest maken om de race uit te kunnen rijden.

'De kracht van DRS ligt aan hoe groot de achtervleugel van de bolide is. Doorgaans rijdt Red Bull met een kleinere achtervleugel omdat de bolide zelf al veel downforce genereert.' Logischerwijs zou het DRS-voordeel van de Oostenrijkers dus ook kleiner zijn dan het voordeel van Mercedes.

Ten slotte wordt er gekeken naar de balans. Hoe elke auto op elke bandenset reageert is elk jaar verschillend. 'Historisch heeft Mercedes nooit zoveel uit de zachte banden kunnen halen als haar directe concurrenten. Dit zou Red Bull een voordeel kunnen bieden.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws