Uitslag VT1 Oostenrijk | Mercedes oppermachtig, Verstappen op P3 Formule 1

Uitslag VT1 Oostenrijk | Mercedes oppermachtig, Verstappen op P3

Door Christian Moerman 03 juli 2020 | 12:34


De eerste vrije training van het jaar is verreden. De oefensessie verliep zonder enorme problemen en bood de teams een mooie mogelijkheid om te zien hoe ze ervoor staan na een lange periode van afwezigheid. Mercedes liet tijdens de eerste anderhalf uur in Oostenrijk zien dat ze de stijgende lijn doorgetrokken hebben, terwijl Max Verstappen de RB16 naar P3 wist te rijden.

De eerte vrije training verliep in het begin rustig. Na de extreem lange periode van stilstand begonnen de teams aan de installatieronden. Het regende 's ochtends boven de Red Bull Ring maar toen de coureurs het circuit op reden, was het asfalt droog. De McLarens verlieten de pitstraat als eerste, gevolgd door een grote hoeveelheid andere auto's. Alexander Albon en Max Verstappen waren ook snel van de partij.

Lewis Hamilton liet de grootste drukte aan zich voorbij gaan en kwam na ongeveer vijf minuten naar buiten. Voor Valtteri Bottas duurde dit een stuk langer. Na iets minder dan een kwartier kwam de Fin buiten, mét waarschuwing dat hij te hard gereden had in de pitstraat.

Formule 1-coureurs komen op stoom

Toen het balletje eenmaal begon te rollen was het Mercedes dat de sterkste indruk maakte. Hamilton wist keer op keer de eerste tijd te pakken. Lance Stroll, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo namen geregeld - weliswaar op zachtere banden - de koppositie over. Racing Point en McLaren oogden allebei zeer competitief gedurende de eerste sessie.

Romain Grosjean en Pierre Gasly waren de voornaamste rijders die problemen kenden met de bolides. Bij Haas zat een rempedaal los en het stuur van Gasly was niet goed afgesteld. De Racing Point van Perez rookte in de beginfase van de sessie maar het heeft de Mexicaan weinig tijd gekost. Niet veel later stond de RP20 weer op het asfalt.

Mercedes oppermachtig

Met een half uur op de klok stonden de twee Mercedessen stijf bovenaan, met Hamilton voorop. De Racing Points en de McLarens deden echter de hele sessie ook aardig mee. Samen met Ricciardo en de twee Ferrari's bezetten zij de top tien. Van de Red Bulls zagen we weinig. Albon en Verstappen reden het eerste uur enkel op de harde band, waardoor het lastig was om het gat van anderhalve seconde met de Mercedessen te relativeren. Op de gele medium compound zat Ferrari ongeveer een volle seconde achter de Duitse renstal.

Red Bull zet aan

In de slotfase besloten Verstappen en Albon met de zachte band een poging te wagen om de tijden van Mercedes aan te vallen. Verstappen wist zich op te werken naar P3, Albon bleef haken op P7. De RB16 presteert dus prima, hoewel de Nederlander meer dan een halve seconde van de tijd van Hamilton zat. Ook kende Verstappen nog een spin. Hij kwam er echter zonder schade vanaf.

Esteban Ocon kende technische problemen nadat een stuk bodywork van zijn bolide vloog. Het zorgde voor een kortstondige safety car. Daniil Kvyat zorgde bijna voor brokken toen hij de controle over de AlphaTauri in de laatste bocht verloor. George Russell wist de Rus nét te ontwijken. En zo werd de eerste vrije training op de Red Bull Ring rustig afgesloten met de Limburger in de top 3. Vanmiddag tijdens de tweede vrije training kan hij wellicht meer laten zien. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Live F1 11.00u | Eerste vrije training Grand Prix van Oostenrijk

Live

Laden ..
Klik hier om de laatste updates te ontvangen!

De spin van Verstappen

Dank voor het meekijken en tot vanmiddag!

Veel dank voor het meekijken met deze liveblog. De komende periode zullen wij de relevante dingen nog in deze liveblog zetten. Mocht u tussen de twee trainingssessies niet mee kunnen kijken, dan zien we u graag om 15.00u weer terug voor de tweede vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk!

De eerste vrije training zit erop!

De eerste vrije training zit erop! Mercedes kent een sterke training, evenals Verstappen. McLaren (P4 en P6) oogt sterk, terwijl ook Perez (P5) het goed gedaan heeft. Leclerc (P10) en Vettel (P12) laten vermoedelijk nog lang niet zien wat de SF1000 waard is op de Red Bull Ring.

Grosjean maakt toch nog kilometers

Terwijl de vrije training ten einde komt, zien we dat Grosjean toch nog kilometers kan maken. De voorlopige eindstand hint op P1 en P2 voor Mercedes, gevolgd door Max Verstappen op P3.

Vijf minuten op de klok

Met nog vijf minuten op de klok blijft het druk op de baan. De Mercedes-coureurs, de Ferrari-rijders en Verstappen zijn allen op de baan te vinden.

Oeps..

Kvyat verliest de AlphaTauri in de laatste bocht

Kvyat raakt in de laatste bocht van de Red Bull Ring de controle over het stuur kwijt. George Russell rijdt in de Williams vlak achter de Rus maar weet op tijd op de rem te gaan om de AlphaTauri te ontwijken. Dat scheelde weinig!

Hamilton praat met ingenieur over DAS

Hamilton heeft het met zijn ingenieur over het DAS-systeem. De Brit weet niet zeker of hij het volle potentieel wel uit het systeem kan halen en brak zijn DAS-poging af. Hij is aan het spelen met het systeem tijdens VT1.

Albon blijft haken op P7

Alexander Albon gaat het minder goed af. De Thaise-Brit blijft haken op P7 en zit 0.885s van de tijd van Hamilton.

Verstappen naar P3!

Verstappen heeft zijn eerste getimede ronde in de RB16 op zachte banden gemaakt. Hij klimt naar P3 en zit 0.602s achter Hamilton. 

Verstappen spint!

Verstappen is met de zachte band naar buiten gereden en spint! De Nederlander heeft geen schade geleden maar kende een momentje in bocht één.

Virtuele safety car

Tijdens de snelle ronde van Albon - op de zachte band - gaat een virtuele safety car in. Het stuk auto dat Ocon achterliet wordt van het veld afgehaald.

Ocon verliest bodywork

Esteban Ocon verliest bij het rechte stuk van de start-finish wat bodywork. Het lijkt erop dat dit spontaan gebeurde.

Red Bull binnen

Red Bull blijft binnen. Albon en Verstappen staan op P11 en P13 maar hebben ook geen enorme ppoging gedaan om een snelle tijd neer te zetten. Albon is inmiddels weer buiten.

Grosjean in de pitstraat

Grosjean zit vast in de pitstraat. Na het probleem met zijn rempedaal is de Haas-coureur niet in staat geweest de pitstraat nog uit te komen. Zijn teamgenoot, Magnussen, zet een twaalfde tijd neer in de Amerikaanse bolide.

Verstappen in de pits

Onder toeziend oog van Adrian Newey wordt gewerkt aan de bolide van Max Verstappen. De Nederlander verblijft momenteel in de pitstraat.

'Olie in bocht vier'

Bottas krijgt over de boordradio te horen dat er olie in bocht vier ligt.

Sainz wil waarschuwing voor Stroll

Sainz kwam in de laatste bocht een traag rijdende Stroll tegen en wil een waarschuwing.

Hamilton P1, Bottas P2

Hamilton zet een ijzersterke tijd neer, 1:04.968 voor de Brit. Bottas zit hier 0.204s achter en we zien dus wat we gewend zijn, twee Mercedessen aan kop. Daar achter wordt het interessanter. Perez staat momenteel op P3, gevolgd door Norris en Stroll.

Bottas gebruikt DAS-systeem!

En we kunnen zien dat Bottas het DAS-systeem gebruikt. De volgende vraag is of Red Bull Racing de innovatie aan gaat vechten.

Verstappen maakt meters

Max Verstappen maakt in ieder geval veel meters tijdens VT1. Alleen Bottas (21 ronden) heeft er meer ronden op zitten dan Verstappen (20 ronden).

Raikkonen blokkeert de wielen

Raikkonen met een kleine lock-up

Verstappen weer op de baan

Verstappen staat inmiddels weer op de baan. Een tijdsverbetering lukt wel maar verder dan P10 komt de Nederlander niet. 0.504s is hij verwijderd van de top.

Perez naar P1!

Perez neemt het stokje van Ricciardo over. De twee ervaren rijders hebben, samen met Sainz en Stroll, de Mercedes van Hamilton naar P5 gedrukt.

Verstappen terug de pitstraat in

Na een korte stint op de harde band duikt Verstappen de pitstraat weer in. Teamgenoot Albon blijft buiten.

De tussenstand

Hamilton neemt P1 weer over

Hamilton neemt P1 weer over. Vettel laat inmiddels zien wat de Ferrari waard is, P2 voor de Duitser. P3 voor Sainz en P4 voor Leclerc. Verstappen verbetert zijn tijd maar blijft haken op P8, 0.989s van de tijd van Hamilton af.

Stroll naar P1?!

Lance Stroll zet zoden aan de dijk en pakt P1 af van Lewis Hamilton. Verstappen klimt naar P8 op de harde band.

Leclerc P6 op geel

Op de gele band zet Leclerc een tijd neer die 1.6 seconde achter de tijd van Hamilton zit. Met een 1:06.724 heeft Hamilton de beste tijd neergezet.

Verstappen aan een out lap

Max Verstappen is bezig aan zijn out lap. De enige getimede ronden staan op naam van de Mercedes-coureurs en Lando Norris.

Perez rookt

De auto van Sergio Perez spuwde wat rook in sector twee. De Racing Point is weer naar binnen gedoken om het te laten onderzoeken.

Druk bij Red Bull in de pitstraat

Het is druk in de pitstraat bij Red Bull

Bevestigd: Mercedes rijdt met DAS-systeem

Het is inmiddels door Autosport-verslaggever Luke Smith bevestigd: Mercedes gaat in Oostenrijk rijden met het DAS-systseem.

Verstappen weer binnen

Na één ronde duikt Verstappen de pits weer in. Teamgenoot Albon komt ook binnen, de intermediates waar ook hij op gezet was, zijn niet nodig. Of Verstappen vanwege een bandenwissel naar binnen gedoken is, weten we niet.

Gasly ontevreden over het stuur

De afstelling van het stuur van Pierre Gasly is niet goed. De AlphaTauri-man geeft aan last te hebben als hij bochten neemt.

Magnussen op de rem voor Verstappen

Max Verstappen rijdt de pitstraat uit, waardoor Kevin Magnussen in de ankers moet. Of het een 'unsafe release' wordt is nog onduidelijk maar er leek weinig aan de hand

Het wordt drukker op de baan

Het wordt steeds drukker. Racing Point, AlphaTauri en Renault maken nu ook minuten. De Red Bull-coureurs laten op zich wachten.

Grosjean: 'Mijn rempedaal ligt er af'

Het weekend van Haas begint moeizaam. Grosjean's rempedaal ligt er af. De Fransman duikt de pits weer in. 

Winkelman: 'Mercedes gaat DAS-systeem gebruiken'

Rick Winkelman geeft aan dat Mercedes van plan is het DAS-systeem te gaan gebruiken in Oostenrijk.

Vettel wisselt de intermediates weer in

Vettel moet de intermediates weer inwisselen. 'De baan is nog droog', bevestigde Leclerc over de boordradio. Op droogweerbanden moeten de SF1000's weer naar buiten gestuurd worden.

Ferrari maakt minuten

Ferrari heeft besloten haar coureurs het circuit op te sturen. Charles Leclerc en Sebastian Vettel zijn op het circuit te vinden, evenals Bottas.

De zwarte Mercedes

Zo ziet de Mercedes met andere livery eruit..

Vinden jullie het wat?

Lege Red Bull Ring

De Red Bull Ring is momenteel leeg. DE teams zijn momenteel vermoedelijk de bolides aan het tweaken terwijl de regenval langzamerhand toe begint te nemen.

De Formula 1-admin gaat goed

Bij Formula 1 hebben ze er ook zin in..

Bottas: 'Lichte regendruppels op het circuit'

'Lichte regendruppels op het circuit', liet Bottas weten via de boordradio. Het miezert op de Red Bull Ring. Voldoende om de regenbanden eronder te zetten is het in ieder geval nog niet.

Hamilton in het zwart

Sainz en Bottas op het asfalt

Sainz en Bottas zijn inmiddels ook op het circuit te vinden. De nieuwe zwarte bolide van Mercedes ziet er goed uit!

Norris naar buiten!

McLaren wil meteen kilometers maken! Lando Norris is op het asfalt te vinden en zal met de witte band de pace van de MCL35 aftasten.

Wisselvallig weer boven de Red Bull Ring

Die dreigende wolken voorspellen meer regen..

Ferrari vs. Red Bull?!

Zoals aangegeven wist Verstappen al even op de staart van Vettel te zitten. Wat gaan we dit jaar zien? De algemene consensus:

1. Mercedes
2. Red Bull
3. Ferrari

De wereldkampioen is buiten

De regerend wereldkampioen is op het circuit te vinden. Hamilton maakt zijn eerste meters met zwarte helm en met zwarte bolide op de Red Bull Ring.

De rentree van Ocon

Esteban Ocon maakt zijn eerste minuten in 2020. Na een jaar afwezig te zijn geweest is de Fransman weer op de Formule 1-circuits te vinden. Dit jaar in een Renault.

Mercedes nog binnen

Vrijwel alle teams zijn de installatieronden nu uit en de pitstraat weer ingedoken. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas zijn nog binnen.

De baan is droog

Het asfalt is droog - Verstappen is op witte banden naar buiten gegaan en jaagt tijdens de installatieronde meteen Vettel even aan!

Mannen op het circuit

De teams laten er geen gras over groeien. Max Verstappen is voor het eerst dit seizoen op het circuit te vinden.

Licht op groen!

De vrije training in Oostenrijk gaat nu beginnen! Welkom bij het 2020-seizoen!

62 procent kans op een bui

Er bestaat een aanzienlijke kans dat we gedurende de eerste vrije training regenbuien gaan krijgen. Met 62 procent kans zullen de teams de droge momenten zo goed mogelijk moeten benutten.

Winkelman voorziet ons van commentaar

Rick Winkelman zal ons, zoals gebruikelijk, voorzien van commentaar tijdens deze eerste trainingssessie. Hoewel in de eerste instantie regen werd verwacht, lijkt het momenteel droog te zijn. Vermoedelijk is het circuit wel nat.

Kippenvel!

Na zó lang te hebben gewacht is de dag dan toch daar. Het moment dat de coureurs het circuit weer op mogen om te trainen voor de eerste Formule 1-Grand Prix van 2020.

Nog zeven minuten

Over zeven minuten zal de eerste vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk van start gaan. Benieuwd wat er allemaal veranderd is aan de RB16? Je leest het hier!

Wolff in stijl op de Red Bull Ring

In stijl is de Oostenrijkse teambaas van Mercedes ook al gespot op de Red Bull Ring

Donkere wolken boven de Red Bull Ring

Er hangen donkere wolken boven de Red Bull Ring. Vermoedelijk moeten de coureurs zich op gaan maken voor een natte training.

Welkom bij deze liveblog!

Welkom bij deze liveblog! We gaan vandaag verslag doen van de eerste vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk. Het lange wachten wordt eindelijk beloond met Formule 1-bolides op het circuit.


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws