Update | Red Bull tast in duister over oorzaak spins Verstappen en Albon Formule 1

Update | Red Bull tast in duister over oorzaak spins Verstappen en Albon

Door Joshua Jacobs 07 juli 2020 | 17:49


Christian Horner verklaart aan Motorsport Total te willen kiezen tussen twee designs van de neus op de RB16. Max Verstappen en Alexander Albon reden afgelopen weekend allebei met een andere neus. De bedoeling is nu dat er hier één van wordt gekozen voor beide.

'De vleugelupdate ging meer over de karaktereigenschappen van het onderdeel dan pure prestaties. Beide coureurs zullen het deze week over de neus eens moeten worden, maar op dit moment weet ik nog niet of het die van Max of van Alex wordt', verklaart Horner.

Dit weekend staat de tweede GP op de Red Bull Ring op de planning, wat gunstig is voor het vergelijken van data en het testen van materiaal, zoals nu de verschillende vleugels.

Red Bull doet nog steeds mee voor de titel

Horner blijft ook optimistisch en denkt nog steeds mee te kunnen doen voor de wereldtitel: 'Het is bemoedigend dat we al op een comfortabele tweede positie hebben gereden. We moeten een aantal balansproblemen oplossen en hopelijk komen we dan sterker terug.'

Na de eerste race van het seizoen staat Mercedes aan kop met 37 punten, grotendeels behaald door de winst van Valtteri Bottas. Red Bull Racing staat op een teleurstellende negende plaats met nog geen enkele WK-punt. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Update 17:49 uur (07-07-2020) | Red Bull tast in duister over oorzaak spins Verstappen en Albon

De Grand Prix van Oostenrijk leert Red Bull dat het team aan de bak moet om haar wagen minder nerveus te krijgen vóór de race volgend weekend op hetzelfde circuit. De bolide ligt stabiel in hogesnelheidsbochten maar de coureurs hebben het moeilijk in trage bochten.

Normaal gesproken zijn Formule 1-wagens gebouwd met een neiging om te ondersturen in lagesnelheidsbochten. Dat voorkomt nervositeit aan de achterkant bij hogere snelheden. Red Bull had in Oostenrijk echter precies het tegenovergestelde probleem. Dat blijkt uit de spins van Max Verstappen en Alexander Albon in langzame bochten in de vrije trainingen.

Ontwerp RB16 vergroot kans op overstuur in langzame bochten

Doordat de Red Bull RB16 aan de achterkant hoger staat dan de voorkant, is het risico groter dat er problemen de kop op steken in de praktijk. Als de auto hard af remt voor een trage bocht, neemt de neerwaartse druk af op de achterkant van de auto.

Doordat de achterkant van de wagen dan nog verder omhoog komt dan het al stond, wordt de luchtstroom rond de bodemplaat onderbroken. Dat geeft instabiliteit en dus moeten de coureurs hard werken om de wagen in bedwang te houden.

Red Bulls nieuwe voorwielophanging oorzaak van spins?

Volgens de analisten van Formula1.com zijn er twee verklaringen voor dit fenomeen: of er is een spontane onderbreking in die luchtstroom, of de grip aan de voorkant neemt opeens toe. Mogelijk is Red Bulls nieuwe voorwielophanging hier debet aan: het zou wellicht iets te goed werken.

De teams zetten met de ophanging de voorkant van de wagen vast als je verder instuurt dan een vastgestelde stuurhoek. De bochten waar Verstappen en Albon in spinden, waren bochten waar je een grote stuurhoek nodig had.

 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws