Windsor wil oude tijden laten herleven met klantenauto's Formule 1

Windsor wil oude tijden laten herleven met klantenauto's

Door Joshua Jacobs 07 juli 2020 | 18:28


Formule 1-journalist Peter Windsor grijpt het spektakel van de Grand Prix van Oostenrijk en het succes van Racing Point aan om een casus te maken voor echte klantenwagens in de Formule 1. Op dit moment gaat de sport vooral richting het inzetten van standaardonderdelen.

Dat vindt Windsor zonde: men zou een kans missen om een stap verder te gaan en het veld nog dichter bij elkaar te brengen, zoals in de oude dagen. In de jaren vijftig en zestig konden privéteams een auto kopen bij de fabrikant en er mee gaan racen. Dat ligt nu wel een stuk moeilijker.

Wel is het voorbeeld er al in de praktijk, op de goede manier. 'Zonder de Mercedes W10 uit 2019 zouden we geen Racing Point RP20 in 2020 hebben. Natuurlijk hebben ze naar de buitenkant gekeken, maar verder is het intern allemaal werk van Racing Point met bijvoorbeeld de wielophanging. Dus op een bepaalde manier hebben we al klantenwagens.'

Wat gebeurt er met de auto's na het seizoen?

Het idee levert wel een risico op voor de grote Formule 1-teams van Mercedes, Ferrari en Red Bull. 'Zij willen ten koste van alles hun deel van de taart beschermen, daarom gaan ze nooit met het idee van klantenwagens instemmen. Toch moeten we hier naar het grotere plaatje kijken: de fans, het racen en ook het kostenplaatje. Want wat gebeurt er eigenlijk met de wagens na het seizoen?

Volgens Windsor bestaat er geen twijfel over: de grid zou in Oostenrijk nóg competitiever zijn geweest als de kleinere teams echte klantenauto's hadden gehad. 'We gaan richting standaardonderdelen maar waarom zouden we daar stoppen?'


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws