Marko: 'Dat veroorzaakte Max' spins tijdens de trainingen' Formule 1

Marko: 'Dat veroorzaakte Max' spins tijdens de trainingen'

Door Christian Moerman 09 juli 2020 | 10:52


Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull Racing op aerodynamisch gebied nog wat te winnen heeft. Na een analyse van de eerste race van het jaar is duidelijk waarom Max Verstappen en Alexander Albon zoveel spinnen tijdens de vrije trainingen. Ook geeft Marko aan dat Honda nog wat aan de conservatieve kant werkt.

Auto, Motor und Sport is in gesprek gegaan met de Red Bull Racing-adviseur. Ook het medium is het niet ontgaan dat Red Bull een flinke achterstand heeft op directe concurrent Mercedes: 'Red Bull verloor drie tienden in bocht zeven en negen. Doorgaans zijn dat de bochten waar Red Bull het van moet hebben.'

Wat is precies het probleem bij de Oostenrijkers? Tijdens de analyse werd duidelijk dat sommige aerodynamische bouwstenen van de RB16 voor te veel laterale acceleratie zorgden. Zo ook onder de bolide. Hierdoor zijn de coureurs het vertrouwen in de auto verloren.

'Dat veroorzaakte ook Max' spins tijdens de trainingen', bevestigt Marko. Om de snelheid in deze bochten te vergroten, moet er met meer downforce gereden worden. Volgens Marko gaat dat echter gevolgen hebben: 'Dat kost ons weer tijd op de rechte stukken.'

Honda te conservatief voor Marko

Ook op de rechte stukken moet Red Bull het afleggen. Naast de betrouwbaarheidsproblemen mist Honda ook vermogen. En dat terwijl ze in Brixworth wederom tijd gevonden hebben volgens Marko: 'Mercedes heeft ongetwijfeld een grote stap gezet met de motor.'

'Tijdens de kwalificatie hebben ze enorm veel vermogen. Honda is wat dat betreft nog steeds te conservatief met de motorinstellingen', vervolgt de Grazer. De Japanners blijven voorzichtig in het vrijgeven van vermogen uit angst voor technische mankementen: 'Daarin verschilt onze aanpak.'

'Wij gebruiken liever één krachtbron meer als dat toestaat dat we de dominantie van Mercedes op de proef kunnen stellen. Als je die gridstraf (van het verwisselen van de motor, red.) op het juiste circuit pakt, blijft de schade beperkt', besluit Marko. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws