Red Bull Ring veroorzaakte deels krachttekort bij Honda Formule 1

Red Bull Ring veroorzaakte deels krachttekort bij Honda

Door Joshua Jacobs 13 juli 2020 | 12:33


Tijdens de Grand Prix van Stiermarken waren de Mercedes-motoren dominant en heeft Honda terrein moeten prijsgeven. Dit komt mede doordat het circuit een specifieke layout heeft waardoor het ERS-systeem niet de hele ronde vermogen kan teruggeven aan de motor.

Volgens de officiële Formule 1-website valt de Red Bull Ring samen met Spa-Francorchamps en Baku in een rijtje van bepaalde circuits waar de MGU-K niet genoeg energie uit het remmen kan terugwinnen.

De Red Bull Ring heeft drie lange rechte stukken met weinig bochten om energie te hergenereren. Daardoor valt het systeem tijdelijk uit en mist de rijder gemiddeld zo'n 160 pk. Doordat Honda een ontwikkelingsachterstand heeft ten opzichte van Mercedes zal de Honda eerder uitvallen dan de Mercedes.

'Het prestatieverlies is belangrijker in de race dan tijdens de trainingen.' Volgens Mercedes-technici zet Honda eerder de MGU-K af dan zij dat doen. 'Daarom kunnen ze langer een boost krijgen over een ronde', zeggen zij volgens AMuS. De Japanners hebben nog wat werk te verzetten wat betreft het elektrische deel van de motor.

Red Bull compenseert gebrek MGU-K met minder downforce

Het verschil tussen de merken heeft men gemeten op enkele punten: op de finishlijn blijkt de Mercedes 288 kilometer per uur te halen, terwijl de Red Bull 285 kilometer per uur laat optekenen. Op het meetpunt iets verderop trekt de Mercedes door naar 317 en Red Bull 306 kilometer per uur: het verschil begint hier al aardig op te lopen.

De grip is goed, vooral in bochten 3 en 4 volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff. Om het gebrek aan topsnelheid te compenseren, haalde Red Bull echter neerwaartse druk van de auto van Max Verstappen. Dat leidde op zijn beurt weer tot een hogere bandendegradatie. Uiteindelijk zorgde dat ervoor dat Verstappens tempo instortte op oudere banden waardoor Valtteri Bottas de Red Bull uiteindelijk kon achterhalen.

Lees 6 Reacties

Tags:

Reacties

wg
13 Jul 2020 om 21:57
Quote van johnnybgood
wat een rare gedachte gang is,want de betrouwbaarheid was er verleden jaar al dik,,je zou dan moeten zeggen okay,betrouwbaar zijn we ,lets go for some more hp......maar een japanner is en blijft gereserveerd,in alles....

Ja, is een vreemde gedachtengang voor ons Europeanen, maar het is het enige wat dit verklaren kan :).
Mvg, Wim

johnnybgood
13 Jul 2020 om 21:31
Quote van wg
Een grotere turbo zou ook beter moeten presteren op lager gelegen circuits. Honda heeft dit jaar echter de productie van de turbo's bij een ander bedrijf belegd. Ik vermoed dat dat de echte reden is voor de kleinere turbo.
In principe is een kleinere turbo betrouwbaarder dan een grotere, gezien de toeren die zo'n ding maakt. Ik denk dan ook dat Honda is gegaan voor een paar procent betrouwbaarder in dit geval.
Mvg, Wim

wat een rare gedachte gang is,want de betrouwbaarheid was er verleden jaar al dik,,je zou dan moeten zeggen okay,betrouwbaar zijn we ,lets go for some more hp......maar een japanner is en blijft gereserveerd,in alles....

Sjoerd Valkering
13 Jul 2020 om 14:07
Quote van wg
Een grotere turbo zou ook beter moeten presteren op lager gelegen circuits. Honda heeft dit jaar echter de productie van de turbo's bij een ander bedrijf belegd. Ik vermoed dat dat de echte reden is voor de kleinere turbo.
In principe is een kleinere turbo betrouwbaarder dan een grotere, gezien de toeren die zo'n ding maakt. Ik denk dan ook dat Honda is gegaan voor een paar procent betrouwbaarder in dit geval.
Mvg, Wim

Precies!

wg
13 Jul 2020 om 13:42
Quote van Sjoerd Valkering
Misshcien om over het hele seizoen meer te presteren ipv alleen op ijle circuits?

Een grotere turbo zou ook beter moeten presteren op lager gelegen circuits. Honda heeft dit jaar echter de productie van de turbo's bij een ander bedrijf belegd. Ik vermoed dat dat de echte reden is voor de kleinere turbo.
In principe is een kleinere turbo betrouwbaarder dan een grotere, gezien de toeren die zo'n ding maakt. Ik denk dan ook dat Honda is gegaan voor een paar procent betrouwbaarder in dit geval.
Mvg, Wim

Sjoerd Valkering
13 Jul 2020 om 13:11
Quote van wg
Vergeet niet dat Honda dit jaar een kleinere turbo heeft - dat alleen al maakt het verschil waardoor ze vorig jaar in ijlere lucht veel beter presteerden.
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dit gedaan hebben. Het spaart misschien een paar kilootjes, als het al zoveel is, maar er is altijd meer motorvermogen als het extreem wordt.
Maar ja, het is zoals het is, ben ik bang.
Mvg, Wim

Misshcien om over het hele seizoen meer te presteren ipv alleen op ijle circuits?

wg
13 Jul 2020 om 12:49

Vergeet niet dat Honda dit jaar een kleinere turbo heeft - dat alleen al maakt het verschil waardoor ze vorig jaar in ijlere lucht veel beter presteerden.
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze dit gedaan hebben. Het spaart misschien een paar kilootjes, als het al zoveel is, maar er is altijd meer motorvermogen als het extreem wordt.
Maar ja, het is zoals het is, ben ik bang.
Mvg, Wim

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws