Update II | 'Mercedes-motor heeft 20 PK meer dan Honda' Formule 1

Update II | 'Mercedes-motor heeft 20 PK meer dan Honda'

Door Harry Verolme 14 juli 2020 | 15:53


Volgens Auto Motor und Sport verliest Red Bull Racing drie tot vier tienden als de Honda-motor en de motor van Mercedes volledig open staan. Dit zouden de engineers van het team van Max Verstappen hebben laten weten aan de Duitse site.

Uit de race-analyse blijkt dat het rechte stuk een groot euvel is voor Red Bull Racing. Daarnaast verliezen ze tijd in de snelle bochten ten opzichte van de regerend wereldkampioen. Dat is goed nieuws voor Hongarije, waar relatief veel langzame bochten gemaakt zullen worden door de Red Bull-rijders Verstappen en Alexander Albon.

Meer mogelijkheden bij GP Hongarije

Daarnaast is het percentage vol gas lager op de Hungaroring ten opzichte van de Red Bull Ring. Op de Hungaroring gaat 67 procent vol gas tegenover 78 procent op de Red Bull Ring. Met een minder sterke Honda-motor geen overbodige luxe voor Verstappen in zijn gevecht met Lewis Hamilton

Er is meer reden tot optimisme voor Red Bull. Het zal warm worden in Hongarije met een temperatuur van 30 graden. Volgens Toto Wolff is dit in het voordeel van de Bulls. 'Dat kan een probleem worden voor ons', laat Wolff optekenen in de Duitse media.

Oorzaak panne Verstappen

Tot slot was de pace van Verstappen met een goed functionerende auto helemaal niet zo slecht ten opzichte van Hamilton. De 22-jarige Nederlander verloor bijna drie tienden per rondje op de eerste stint van 23 rondjes (op softs). Pas in de 54e ronde begon Verstappen significant te verliezen ten opzichte van Hamilton toen hij volgens Horner bij het uitgaan van bocht negen op de kerb zijn vleugel beschadigde. 'We zagen meteen dat we downforce verloren aan de data', aldus de Britse teambaas.

Update 17:25 (13/07) | Honda-motor Red Bull schiet vooral tekort in race

Uit de data blijkt dat Red Bull met name verliest ten opzichte van Mercedes in de race, zo melden Mercedes-technici aan het Duitse medium. Dit heeft alles te maken met het feit dat in de Honda-aandrijflijn de MGU-K eerder wordt uitgeschakeld dan in de Mercedes. Hoewel de Red Bull-coureurs daardoor de elektrische kracht langer kunnen gebruiken gedurende een ronde, lijkt het niet de beste (en snelste) manier van doen.

Toch is Mercedes niet overal heer en meester. Teambaas Toto Wolff wijst er bijvoorbeeld op dat de RB16 een immens hoog gripniveau heeft. Met name in bocht 3 en bocht 4 van de Red Bull Ring was het sneller dan Mercedes. Echter schoot de Oostenrijkse renstal zichzelf in de voet door wat neerwaartse druk van de auto te halen om de topsnelheid te verhogen. Dit vergrootte de bandenslijtage, waardoor Verstappen uiteindelijk zijn meerdere moest erkennen in Valtteri Bottas. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Update II 15:50 (14/07) | 'Mercedes-motor heeft 20 PK meer dan Honda'

Honda loopt achter de feiten aan, zo blijkt uit de metrische gegevens van de Grand Prix van Stiermarken, in handen van Motorsport. Op de gegevens is duidelijk te zien dat de Mercedes-krachtbron maar liefst twintig PK's meer heeft dan de krachtbron van de Japanners. Dit verklaart waar al eerder voor werd gevreesd: de Mercedes domineert op motorgebied nog steeds.

De Mercedes F1 M11 EQ Performance-motor, zoals deze officieel heet, heeft naar verluidt een vermogen van om en nabij de duizend paardenkrachten. Red Bull en Max Verstappen zijn hierdoor nooit in de buurt geweest van een overwinning op de Red Bull Ring. Waar Renault maar liefst 35 PK moet inleveren ten opzichte van Mercedes, is er over de Ferrari-krachtbron niks bekend. 


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws