Update VII | Uitkomst protest tegen Racing Point volgende week bekend Formule 1

Update VII | Uitkomst protest tegen Racing Point volgende week bekend

Door Gino Haverkamp 02 augustus 2020 | 11:10


Renault heeft na de afgelopen race een protest aangetekend tegen Racing Point. Het kopieergedrag van de het team uit Silverstone is de concurrenten niet ontgaan. Kopiëren is tot op zekere hoogte toegestaan in de Formule 1, dus op welk punt wil de Franse renstal de competitie voor de FIA slepen?

In het 2019-seizoen begon de onrust tussen Racing Point en Renault al, wordt opgemerkt via Auto, Motor und Sport. 'Racing Point veranderde vorig jaar tijdens de Japanse Grand Prix van standpunt. De Britse renstal diende een protest in tegen de distributie van de remkracht bij de Renault RS19.' Dat proces won Racing Point en het kostte Renault belangrijke kampioenschapspunten.

Na de Grand Prix van Stiermarken sloeg Renault terug. 'Ze haalden paragrafen 2.1 en 3.2 en appendix 6 van de reglementen aan.' In deze paragrafen staat beschreven dat bepaalde componenten door het team zelf ontwikkeld moeten worden en niet gekocht mogen worden.

Renault en McLaren proberen al jaren op eigen kracht zich een weg naar de top te banen. Dat Racing Point dit nu met een sluiproute doet, schiet bij de sub-toppers dan ook volledig in het verkeerde keelgat: 'Het protest van Renault is dus meer dan alleen een wraakactie tegen Racing Point wegens het Suzuka-incident.'

Waarom protesteert Renault nu?

Renault heeft stappen gezet met de nieuwe RS20. Ze staan op gelijke hoogte met Ferrari en nét iets achter McLaren. Des te vervelender dat een team als Racing Point roet in het eten gooit. 'In de wintertests zijn de coureurs dan ook niet vol gas gegaan om geen slapende honden wakker te maken', suggereert het Duitse medium.

'De resultaten van de afgelopen weekenden tonen bovendien ook niet de ware snelheid.' De eerste race maakte het team een strategische fout, de tweede race maakten de coureurs het zichzelf vooral erg moeilijk. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat de Racing Points in Hongarije nóg sterker voor de dag komen.

Wat vecht Renault aan bij de Racing Point?

Alleen de onderdelen die door Racing Point binnenshuis gemaakt moeten worden zijn van belang voor het ingediende protest. Hieronder vallen het chassis, de voor- en achtervleugels, het omhulsel van het chassis, de koeling van de remmen en de andere koelingssystemen.

Renault gelooft dat Racing Point voor enkele van deze onderdelen input heeft gekregen van Mercedes. 'Maar bij veel van de onderdelen die ze zelf moeten produceren is het moeilijk om aan te tonen dat ze hulp gekregen hebben.' De reden hiervoor is dat een voorvleugel bijvoorbeeld makkelijk nagemaakt kan worden op basis van foto's.

Maar niet voor elk onderdeel geldt dit. Het interne gedeelte van het remsysteem kan niet naar aanleiding van beeldmateriaal nagemaakt worden. Is dit systeem dus vrijwel identiek aan het systeem van de Mercedes W10, dan zal dit voldoende bewijs zijn om een samenwerking tussen de twee teams te vermoeden.

Wat voor gevolgen gaat dit hebben?

Wat er gebeurt wanneer blijkt dat Racing Point en Mercedes inderdaad illegaal gehandeld hebben, is nog niet helemaal duidelijk. Voor Racing Point zullen alle tot dusver gehaalde punten geschrapt worden. Voor Mercedes zal er bij een onrechtmatige samenwerking ook een gevolg aan vast zitten. Een zaak als deze ligt vrijwel nooit bij de FIA, dus wat dit gevolg zal zijn, zal de tijd misschien uitwijzen.

Update 12.45u (15/07) | De hoop van Renault: 'Remmen vallen dit jaar onder het aerodynamische pakket'

In gesprek met Peter Windsor heeft Craig Scarborough, Formule 1-journalist en technisch expert, aangegeven hoe het Renault-protest precies in elkaar zit. Volgens de Brit zat een protest tegen het kopiëren van de Mercedes W10 er al langer aan te komen.

'Ik denk dat we een protest wel al konden verwachten. De teams proberen een dergelijk protest aan te kaarten wanneer het optimaal uit zal pakken voor het team', zo verklaart Scarborough waarom Renault juist nu aan de rem trekt.

De onrust rondom het ontwerp van de Britse renstal begon in Barcelona al: 'Racing Point heeft toegegeven dat ze de Mercedes gekopieerd hebben en dat ze dat gedaan hebben met behulp van foto's. Met deze foto's hebben ze het aerodynamische model van Mercedes nagebootst. De remmen vallen hier ook onder.'

'Dit is het specifieke deel dat Renault aanvecht', vervolgt de Formule 1-kenner. 'Het zegt ons meer over wat er aan de hand is. Je kan namelijk naar elk onderdeel kijken en suggereren dat ze samengewerkt hebben met Mercedes.'

Renault kijkt naar de remmen van Racing Point

'Renault kijkt echter specifiek naar de remmen van de achterbanden. Wat is daar precies mis mee? Vorig seizoen, in 2019, kon je deze inkopen. Nu zijn ze onderdeel van het aerodynamische pakket, waardoor elk team ze in 2020 zelf moet produceren', meldt Scarborough.

Hier zou de hoop van Renault op gevestigd zijn. Als de FIA het illegaal acht om de 2019-versie van een onderdeel te gebruiken dat dit jaar tot het aerodynamische pakket behoort, dan heeft Racing Point een probleem.

'Dit is waar Renault haar vraagtekens bij zet. Racing Point heeft het perfect gekopieerd of heeft met behulp van Mercedes de onderdelen ontworpen. Dat zou illegaal zijn', besluit hij.

Update II 14:45u (16/07) | Uitslag protest tegen Racing Point duurt nog weken

De uitslagen van het protest dat Renault heeft getekend tegen de Racing Point-bolides moet nog even op zich laten wachten. Journalist Albert Fabrega meldt via zijn Twitter dat de uitslagen pas in het eerste of tweede Grand Prix-weekend van Silverstone worden verwacht.

De uitslag komt dus op zijn vroegst op 31 juli. Renault tekende protest aan tegen de RP20: onderdelen van de bolide zouden met hulp van Mercedes gemaakt zijn. De 'roze Mercedessen' zijn naar verluidt nog veel sneller dan dat is gezien tijdens de eerste twee Grands Prix. 

Update III 13:45u (17/07) | McLaren staat achter protest tegen Racing Point

McLaren staat achter het protest van Renault tegen Racing Point, al benadrukt teambaas Andreas Seidl over het algemeen geen fan te zijn van protesten. 'Maar dit gaat over de basisprincipelen van de sport', beargumenteert hij tegenover Auto, Motor und Sport.

'We zijn over het algemeen geen fan van protesten, want ze zijn vaak negatief', zegt Seidl. 'In dit geval moet de FIA duidelijkheid bieden. Waar willen ze heen met de sport? Wordt het een kampioenschap kopiëren met twee of drie constructeurs waar iedereen van kopieert? Dat is wat ons betreft de verkeerde weg.' 

Update IV 15.00u (17/07) | Protest tegen Racing Point geldt alleen voor GP Oostenrijk

Het protest tegen de vermeende illegaliteit van de Racing Point-bolide geldt alleen voor de Oostenrijkse Grand Prix, zo meldt journalist Albert Fabrega. Wordt de auto illegaal bevonden, dan heeft dat dus alleen effect voor het resultaat op de Red Bull Ring.

Dat terwijl het Britse raceteam in Hongarije met exact dezelfde wagen rijdt. Een eventuele straf voor dit weekend wordt dan ook alleen gegeven als er ook in Hongarije een protest tegen Racing Point ingediend wordt.

Update V 15.30u (17/07) | Racing Point: 'FIA gaat onderdeel vinden dat exclusief door ons is ontwikkeld'

Racing Point heeft vertrouwen in een goede afloop van het protest dat Renault tegen ze aangekaart heeft. Volgens teambaas Otmar Szafnauer gaat de FIA geen onreglementaire onderdelen vinden.

De FIA heeft inmiddels van de Racing Point en van de Mercedes-bolide van 2019 de remkoeling geconfisqueerd. Het motorsportorgaan gaat nu kijken in hoeverre deze onderdelen overeenkomen.

Szafnauer maakt zich geen zorgen om het onderzoek: 'Vergeleken met de Mercedes van vorig jaar zullen ze een onderdeel zien dat exclusief door ons ontwikkeld is.'

'In Australië kregen we hier al hoogte van. Vroeg of laat hadden wij een protest verwacht', besluit de Roemeen via Auto, Motor und Sport. De Britse renstal houdt vol dat ze rechtmatig te werk zijn gegaan. 

Update VI 18:50 (17/07) | FIA wil voor Silverstone besluit over Racing Point nemen

De FIA wil graag voor de Grand Prix van Groot-Brittannië, die op 2 augustus verreden wordt, duidelijkheid schaffen over de legaliteit van de Racing Point-bolide. Dat bevestigt Nikolas Tombazis, leider van de technische afdeling van de FIA voor formulewagens, tegenover RaceFans.net.'Ik verwacht dat de steward waarschijnlijk voor de week van Silverstone bijeen komen, maar dit hangt ook weer van allemaal factoren af', zegt hij.

Dat houdt in dat alle benodigde documenten en gegevens moeten worden aangeleverd door Racing Point, zodat de stewards een welafgewogen beslissing kunnen nemen. Als er bezwaar gemaakt wordt tegen de beslissing, en daar hebben teams recht op, dan kan een definitieve afwikkeling nog later vallen. 'Dan moeten er weel veel meer partijen bij betrokken zijn en kan het tot de week na de Spaanse Grand Prix duren. Het kan dus tot eind augustus duren voordat er een definitieve uitspraak is.' 

Update VII 21:45 (17/07) | FIA geeft toe: 'We hadden niet naar de remmen gekeken'

Nikolas Tombazis heeft in een reactie aan Motorsport.com toegegeven dat de FIA wellicht nauwkeuriger had kunnen handelen bij het onderzoeken van de Racing Point-auto voor het seizoen van 2020. Het hoofd van de technische afdeling zegt dat de FIA bijvoorbeeld niet expliciet de remmen bekeek.

En de remmen, in het specifiek de sleuven voor de koeling, vormen momenteel de basis van het protest dat het F1-team van Renault bij de FIA heeft ingediend tegen Racing Point. Tombazis blijft desondanks diplomatiek met zijn reactie. 'Na de wintertest bezochten we de Racing Point-fabriek en daar zagen we dat de auto wel heel veel overeenkwam met de Mercedes van 2019.'

'Maar het team kon aantonen hoe het dit met behulp van foto's voor elkaar had gekregen. Voor de FIA was het belangrijk om vast te stellen dat de auto in zijn geheel legaal was. En dat was deze ook. We gingen er dan ook vanuit dat alles op die manier was gedaan. Maar wij stonden er niet bij stil om ook bepaalde onderdelen, zoals bijvoorbeeld de remmen, nader te onderzoeken', aldus Tombazis. (Foto: Racing Point F1)

Update VIII 23:10 (17/07) | Racing Point vastberaden: 'Wij kunnen het protest niet verliezen'

Racing Point weet zeker dat het protest dat het Formule 1-team van Renault heeft ingediend bij de FIA in hun voordeel besloten zal worden. Dit vertelt teambaas Otmar Szafnauer in gesprek met het F1 Café van Ziggo Sport.

'Het is een 'listed' onderdeel', begint Szafnauer. 'Dat houdt in dat je deze niet kunt kopen van een concurrent. Een onderdeel van een F1-auto dat op deze lijst staat, mag je dus niet overnemen van een ander, maar moet je helemaal zelf ontwerpen en maken. En de brake ducts hebben we helemaal zelf gemaakt.'

'Maar de verwarring zit hem in het feit dat dit remsysteem van 2019 op 2020 op deze lijst is geplaatst', legt Szafnauer uit. 'Eerder mocht je hem dus kopen en delen, nu niet meer. Maar je kunt niet vergeten wat je in het verleden hebt geleerd, dat gebruik je immers om je onderdelen te ontwerpen voor de toekomst. En daarom kan ik met zekerheid zeggen dat we het protest zullen winnen. Wij kunnen het niet verliezen.'

Update VII 11:10u (02/08) | Uitkomst protest tegen Racing Point volgende week bekend

Volgende week valt de beslissing omtrent het protest van Renault tegen de bolides van Racing Point. Dan wordt besloten of de RP20 illegaal is of niet, zo meldt Motorsport-Total.com.

Zodoende gaat Renault waarschijnlijk ook een protest indienen na afloop van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Dit gebeurde ook al na de Grand Prix van Stiermarken en Grand Prix van Hongarije. Renault blijft steeds opnieuw protesten indienen zolang er geen beslissing is gevallen over de RP20. Die beslissing wordt dus komende week verwacht.

Racing Point is in ieder geval goed voorbereid op de zaak, zo meldt Andrew Green, technisch directeur van het team. 'De regels zijn duidelijk en wij zijn zeker van onze zaak', zegt hij.

Denk jij dat Max Verstappen de snelste is in Hongarije? Zet dan in en krijg 5,00 keer je inzet terug!


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws