Formule 1-kalender 2020: Wat is de stand van zaken? Formule 1

Formule 1-kalender 2020: Wat is de stand van zaken?

Door Gino Haverkamp 23 juli 2020 | 16:00


Terwijl het seizoen al drie races onderweg is, is een groot deel van het raceschema nog onbekend. Op dit moment bestaat de kalender uit slechts tien races en de Formule 1 is druk bezig om zo snel mogelijk nieuwe Grands Prix op het programma te zetten.

Tal van circuits passeren de revue. Een aantal stond al op de oorspronkelijke planning, maar ook nieuwe circuits of banen van weleer worden genoemd als mogelijke vervangers voor geannuleerde races. Zo is Mugello reeds bevestigd als tweede GP in Italië.

De kalender staat vast tot aan de Grand Prix van Rusland op 27 september. Over races na die datum is de FOM nog in onderhandeling met een aantal andere circuits. De volgende parcoursen passeren de revue.

Hockenheim of Nürburgring (Grand Prix van Duitsland)

De Formule 1 en de Grand Prix van Duitsland; het lijkt bij vlagen op een knipperlichtrelatie tussen twee pubers. Het ene jaar wordt de GP wel verreden, dan weer niet, dan weer wel, dan zijn er geruchten over een definitief vertrek, dan weer niet. Je snapt wat we bedoelen. Na 2019 leek het erop dat de race definitief niet meer op de kalender zou terugkeren, maar nu de Formule 1 haastig op zoek is naar andere locaties ter vervanging van geannuleerde races, komt men toch weer bij die ene liefde uit, die nooit echt weg wil.

Zowel de naam van de Hockenheim als die van de Nürburgring vallen met enige regelmaat. Het eerstgenoemde circuit organiseerde de laatste jaren de Grand Prix van Duitsland, terwijl de historische Nürburgring door het leven ging als zowel de Duitse Grand Prix als de GP van Europa. Tweemaal werd er zelfs geracet onder de noemer Grand Prix van Luxemburg. Woensdagavond kwam naar buiten dat het waarschijnlijk de Nürburgring wordt die Duitsland gaat vertegenwoordigen op de kalender. De race zou ergens in oktober, na de GP van Rusland verreden moeten worden.

Imola (Grand Prix van San Marino)

Al toen de coronacrisis net uitbrak stak Imola haar vinger op om een geannuleerde race te vervangen. De Formule 1 houdt haar lippen nog stijf op elkaar, maar eigenlijk is het een publiek geheim dat het Italiaanse circuit ergens in oktober, zo rond de GP van Duitsland, haar plekje inneemt op de racekalender. De FIA heeft het circuit zelfs al gecheckt.

Imola was steevast de gastheer van de Grand Prix van San Marino, ondanks dat het Italiaanse circuit zo'n tachtig kilometer van het land vandaan ligt. Formule 1-fans denken bij Imola al snel aan die ene dramatische race in 1994. Dat jaar vonden zowel racelegende Ayrton Senna als Roland Ratzenberger de dood bij twee zware crashes op het circuit. De laatste race werd verreden in 2007.

Algarve International Circuit (Grand Prix van Portugal)

Wat voor Imola geldt, geldt ook voor het Algarve International Circuit, in de volksmond Portimão genoemd. Al maanden zijn er geruchten over een eventuele race aan de Portugese kust, maar een akkoord is er nog niet. Wel heeft de circuitdirecteur bevestigd dat er inderdaad gesproken wordt met de Formule 1. Verwacht wordt dat Portimão snel onthuld wordt als onderdeel van de Europese tour in oktober, waar ook Imola deel van gaat uitmaken.

Portimão zal dan nieuw zijn op de Formule 1-kalender, want het circuit heeft nog niet eerder een race in de koningsklasse georganiseerd. Voor wie het niet weet: Portimão lijkt enorm op het Circuit de Catalunya waar altijd de Spaanse GP verreden wordt. Daar is alles wel mee gezegd. Vooral de toerwagens en juniorklassen doen het circuit aan. Mocht er inderdaad in Portugal gereden gaan worden, dan keert de Portugese Grand Prix voor het eerst sinds 1996 terug op de kalender.

Een rondje Portimão in een Formule Renault-bolide.

Hanoi Street Circuit (Grand Prix van Vietnam)

De Grand Prix van Vietnam zou, samen met de GP van Nederland, dit jaar nieuw zijn op de kalender. Waar men al snel besloot niet in Zandvoort te gaan racen, is het lot van Vietnam nog onbekend. Officieel is de race nog niet afgelast en de organisatie zou maar wat graag toch nog dit jaar een race willen hebben door de straten van Hanoi. Gemikt wordt op een race in het najaar, na de Europese tour die hierboven wordt beschreven.

Vietnam heeft het coronavirus aardig onder controle. Tot op heden zijn er 382 mensen positief getest op het virus en niemand van hen is eraan overleden. Wat dat betreft is het veilig genoeg in het land om er te racen. De vraag is echter of de Formule 1 helemaal voor alleen Vietnam het circus naar Oost-Azië wil laten vervoeren. Alle andere races daar zijn afgelast.

Sepang International Circuit (Grand Prix van Maleisië)

Het Sepang International Circuit zou een goede ruggesteun kunnen zijn voor Vietnam. Om een race aldaar toch nog het reizen waard te maken, zou het circuit in Maleisië een gegadigde zijn om aan de door elkaar gehusselde kalender toegevoegd te worden. Zodoende ontstaat er een klein 'Aziatisch blok' waar de Formule 1 enkele weken, waarschijnlijk twee, over doet.

Het Sepang International Circuit is in ieder geval geschikt om Formule 1-wedstrijden te organiseren, want van 1999 tot en met 2017 kwam de sport elk jaar naar het land om daar te racen. De organisatie heeft direct na de laatste editie al door laten schemeren graag ooit weer terug te willen komen. Wellicht is 2020 het ideale moment?

Shanghai International Circuit (Grand Prix van China)

De eerste race die werd uitgesteld vanwege de coronacrisis. Niet gek, want in China begon de ellende allemaal. Nog altijd is er geen plekje gevonden om de Grand Prix in te halen en die wordt waarschijnlijk ook nooit gevonden. De organisatie acht een 2020-editie van de Chinese Grand Prix als verloren en richt haar blikken op 2021.

Daarnaast heeft de regering alle internationale sporten voor het restant van het jaar geschrapt. Alhoewel niet specifiek benoemd, zou de Formule 1-race daar vrijwel zeker bij horen.

Bahrein en Abu Dhabi

Wat wel zeker is, is dat het seizoen gaat eindigen in het Midden-Oosten, want in Bahrein en Abu Dhabi heeft men de zaakjes erg goed voor elkaar. Alhoewel beide races nog bevestigd moeten worden, lijkt dit slechts een kwestie van tijd. De wedstrijden moeten ergens in december verreden worden.

Wat betreft Bahrein is het het vermelden waard dat er waarschijnlijk twee races aldaar georganiseerd worden, net zoals we dat gezien hebben in Oostenrijk en Groot-Brittannië. Dit om het aantal GP's in 2020 op te rekken. Het Bahrain International Circuit kent verschillende lay-outs, waarvan één een soort oval betreft. Daar zou de Formule 1 wel oren naar hebben.

En Noord - en Zuid-Amerika dan?

Alhoewel die races officieel nog niet zijn afgelast, houdt eigenlijk niemand er nog rekening mee dat de races in Canada, Mexico, Brazilië en de Verenigde Staten nog doorgaan. De drie laatstgenoemde landen behoren tot de door corona zwaarst getroffen landen en om daar dan te gaan racen, wordt onverantwoord geacht.

In Canada is de situatie, in verhouding, wel goed te noemen. Voor dat land geldt echter hetzelfde als voor Vietnam. De Grand Prix van Canada zou de enige race zijn in de America's en dat zou logistieke moeite niet waard zijn. Waar Vietnam nog zou kunnen terugvallen op circuits in nabijgelegen landen, kan Canada dat niet. Doorslaggevender is wellicht nog het Canadese weer in het najaar: koud en nat en dus niet bepaald geschikt voor een goede race, zo lijkt de FOM van mening te zijn. Geen race in Montréal dus dit jaar, waarschijnlijk dan. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws