F1 Techniek | Norris met nieuw voorvleugel in VT1 Sochi Formule 1

F1 Techniek | Norris met nieuw voorvleugel in VT1 Sochi

Door Marnik Kok 25 september 2020 | 10:33


In 'F1 techniek' houdt F1Maximaal je continu op de hoogte van alle technische snufjes die de Formule 1-teams toevoegen aan de bolides. Elk circuit is anders en elk circuit heeft daarom een andere aanpak nodig. Ook de Grand Prix van Rusland zal door veel teams benaderd worden met verschillende technische variaties.

Norris met nieuw voorvleugel in VT1 Sochi

McLaren-coureur Lando Nottis test in de eerste vrije training van de Grand Prix van Rusland de nieuwe voorvleugel die het Engelse team heeft geïntroduceerd. Teambaas Andreas Seidl vertelt bij Sky Sports F1 dat het belangrijk is om te blijven verbeteren, omdat de concurrentie ook met upgrades komt.

Racing Point gaat 2020-bolide Mercedes deels overnemen

Hoewel een groot deel van de RP20 van Racing Point gebaseerd is op de 2019-bolide van Mercedes, gaan ze nu ook delen overnemen van de auto van 2020. De achterkant van de 'roze Mercedes' krijgt een upgrade en zal er praktisch hetzelfde uit gaan zien als die van de W11.

De aanpassing aan de RP20 is legaal en kost ook geen token van 2021, omdat de FIA eerder dit jaar bepaald heeft klantenteams kosteloos mogen upgraden naar geregistreerde onderdelen van het team wat de onderdelen aanbiedt.

Racing Point met beide sidepods in Sochi aangekomen

Racing Point heeft twee versies meegenomen van de sidepods. De nieuwe maakte zijn debuut al in Mugello op de auto van Lance Stroll. Het lijkt er op dat ook Sergio Perez met het nieuwe onderdeel gaat rijden. De Mexicaan moest het tijdens de Grand Prix van Toscane nog doen met het oude onderdeel. Racing Point testte het alleen op de auto van Stroll.

Diffuser en remmen worden ook aangepakt in 2021

Het management van de Formule 1 wil graag tien procent minder downforce in 2021: naast hardere Pirelli-banden komen er in de wagens een aantal veranderingen. De diffuser wordt aangepast zodat het bij de vloer lastiger is om neerwaartse druk te genereren, dit moet al zorgen voor flink wat procent vermindering.

Hiernaast worden ook de remmen aangepast: bij de achterrem van alle bolides worden verschillende stukken ingekort. De kleine 'vinnen' die op de remmen zitten, moeten vanaf 2021 40 millimeter korter zijn. De onderdelen die aangepakt worden, zijn van grote invloed op de downforce. Visualisaties van Giorgio Piola zijn hier te vinden.

Anderson verklaart nieuwe neus voor McLaren

Bij McLaren werd tijdens de trainingssessies op vrijdag een nieuwe neus gespot. De neus werd iets ronder afgewerkt, met een soort vleugels aan de zijkant. In eerste instantie zien deze vleugels er inefficiënt uit: bij de neus moet namelijk zo veel mogelijk downforce naar de onderkant van de bolide stromen, zodat de downforce bij de vloer van de wagen zo sterk mogelijk is.

Gary Anderson, Formule 1-ingenieur laat ons echter weten waarom de vleugels van ontzettend groot belang zijn. De techneut verklaart dat de kleine vleugels er voor zorgen dat een deel van de luchtstroom wordt afgebroken en rechtstreeks naar de voorbanden schiet. 'Hierdoor koelen ze de voorbanden. Toch moeten de vleugels zo klein mogelijk gehouden worden zodat de rest van de lucht onder de auto doorstroomt.'

McLaren experimenteert met compleet nieuwe neus

Op de bolide van Carlos Sainz wordt een compleet nieuwe neus gezet voor de trainingen op Mugello. De nieuwe neus is gloednieuw en komt rechtstreeks uit de windtunnel: het onderdeel is namelijk gedurende het 2020-seizoen ontwikkeld. 

Mercedes zit niet stil: nieuwe T-wing op Mugello

De flinke voorsprong die de Duitse renstal heeft moet natuurlijk vastgehouden worden, dus de aerodynamische updates blijven maar komen. Nu is de T-wing aan de beurt: De nieuwe vleugel lijkt een stuk steviger en dikker dan zijn voorganger.

AlphaTauri neemt onderdelen van RB15 over

Bij Tech Tuesday wordt de bolide van AlphaTauri vergeleken met de RB15-wagen van moederteam Red Bull Racing. De Italiaanse renstal rijdt met een aantal onderdelen van deze 2019-bolide: aan de achterkant en bij de neus is dit vooral te zien. Toch ontwikkelt AlphaTauri zelf ook veel aerodynamische onderdelen.

Teams moeten namelijk de complete buitenkant van de wagen zelf ontwerpen. De versnellingsbak, krachtbron en andere interne onderdelen zijn grotendeels gelijk, terwijl de voorvleugel flink verschilt. Het is bij de AT01 een stuk lastiger om de luchtgeleiding te controleren, waardoor bij de vleugels op de auto er een andere filosofie wordt gehanteerd.

Al met al zijn het vooral interne onderdelen die overeenkomen. Uiteindelijk lijken de bolides veel op elkaar: het chassis wordt immers om de interne onderdelen heen gebouwd. AlphaTauri en Red Bull hanteren dus niet de kopieerstrategie zoals Racing Point dat doet, maar gelijkenissen in de auto's zijn zeker te zien. Foto's en tekeningen van de vergelijkingen vind je hier.

F1 Techniek | Haas stunt met verschillende remkoeling links- en rechtsvoor

Haas gaat naar verluidt de Grand Prix van Italië in met een opmerkelijke setup: op één van de bolides is namelijk te zien dat de remkoeling links- en rechtsvoor van elkaar verschillen. Monza kent bijna alleen maar bochten naar rechts: met de verschillende koelingen wil het Amerikaanse team de temperatuur beter onder controle houden.

In de Formule 1 is een dergelijke setup opmerkelijk: dit wordt bijna nooit gebruikt. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Haas inspiratie opgehaald uit de NASCAR, waar de Amerikaanse tak van het Formule 1-team ook actief in is. Beelden zijn hier te zien.

Nieuwe achtervleugels voor Haas, Williams en AlphaTauri

Haas, Williams en AlphaTauri kiezen allemaal voor een andere achtervleugel. In de onderstaande foto, waarop Albert Fraga de drie vleugels naast elkaar zet, is te zien dat de drie teams allemaal een andere benadering hebben op het circuit van Monza. Zo kiest Williams voor iets meer downforce en lijken Haas en AlphaTauri voor zo min mogelijk downforce te gaan.

Ferrari komt in Monza met 'getrimde' lage achtervleugel

Zoals verwacht nemen de teams een pakket met lage downforce mee naar Monza. Niet zo gek: het circuit staat bekend als de Temple of Speed, waar hoge snelheden dus zo weinig mogelijk neerwaartse druk van belang is. Ferrari trapt af en laat een nieuwe 'getrimde' achtervleugel zien, die extra laag staat. 

Meer ontwikkelingen voor Mercedes: nieuwe vloer

Ook al rijden ze stijf vooraan, de mannen van Mercedes zitten niet stil. Op Spa-Francorchamps hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas een nieuwe vloer gekregen. aan de zijkant van de W11 is te zien dat er nieuwe vinnen aan de vloer zit, vlak bij de achterband. Met deze vinnen kan de lucht beter om of naar de band geleid worden, zodat de banden beter op temperatuur zijn te houden: dit was de achilleshiel van de Duitsers.

Hiernaast hebben beide bolides net iets boven de neus nieuwe 'hoorns' gekregen. De flappen, die naast het coureursgetal op het midden van de neus zitten, moeten er voor zorgen dat de warmte beter geregeld wordt in de auto. Foto's zijn hier te vinden.

Mercedes komt met simpelere sidepods

Voor de Grand Prix in het Belgische Spa komt Mercedes met een paar aanpassingen aan de zijkant van de W11. Op een foto van Albert Fabrega is duidelijk te zien dat de sidepods aangepast zijn met een ietwat simpeler ontwerp. Zo zitten er minder 'vleugels' die de wind geleiden: van vijf naar vier.

Vettel krijgt andere voorvleugel dan Leclerc

Charles Leclerc en Sebastian Vettel rijden op de vrijdag met verschillende voorvleugels. Vettel rijdt met een vleugel die meer verticaal staat: meer downforce dus. Dit is handig voor in de regen, waar je zo veel mogelijk grip wil hebben. Leclerc rijdt ondertussen met een veel plattere voorvleugel, wat juist weer handig is in de kwalificatie. Tijdens de kwalificatie is het namelijk droog, en met de lange stukken vol gas is zo min mogelijk downforce een stuk voordeliger voor de coureurs.

De afweging moet dus gemaakt worden tussen kwalificatie en race: de bolides mogen na de kwalificatie namelijk niet meer aangepast worden, dus de vleugel waarmee gekwalificeerd is zal ook in de, naar alle waarschijnlijkheid kletsnatte, race gebruikt moeten worden. Foto's van de verschillende vleugels vind je hier.

Verschillende achtervleugels voor Verstappen en Albon

De RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon hebben verschillende achtervleugels gekregen, zo is te zien op een foto van Albert Fabrega. De achtervleugel van Albon is rechter, terwijl bij de Nederlander een kromming is te zien aan de onderkant van de vleugel.

Eerste foto's bolides in België: RB16 met erg weinig downforce

De teams rijden op Spa-Francorchamps met een heel stuk minder downforce dan op Barcelona-Catalunya. Op het Belgische circuit met veel lange rechte stukken is dit ook niet zo gek: snelheid is van belang op het iconische circuit. 

Teams rijden in Barcelona met ontzettend veel downforce

Terwijl de teams hun bolides klaarstomen voor de Spaanse Grand Prix op Circuit de Barcelona-Catalunya, fotografeert journalist Albert Fabrega de achtervleugels: hierop is duidelijk te zien dat de wagens met erg veel downforce rijden. 

Nieuwe vleugels op onderkant Ferrari geeft voordeel bij Pirellibanden

Ferrari heeft de Pirellibanden een stuk beter benut tijdens de tweede Grand Prix op het Britse Silverstone. Door een aantal verticale vleugels aan te brengen onderop de voorvleugel van de bolide, konden de banden beter benut worden in de race. 

Foto's van de nieuwe voorvleugel zijn te zien via deze link.

Red Bull introduceert nieuwe achtervleugel en koeling

Een nieuwe achtervleugel en een veranderde koelinlaat moeten de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon dichter bij het dominerende Mercedes brengen. Waar de koelinlaat eerder aan de zijkant van de coureur zaten naast de halo, zit de vernieuwde ingang aan de achterkant van de halo, vlakbij het hoofd van de coureur. De achtervleugel kenmerkt zich door een soort lepelvorm te hebben, te zien op deze foto's.

Ook Racing Point kiest voor andere achtervleugel-configuratie

In navolging van een aantal andere teams heeft ook Racing Point aanpassingen gedaan aan de achtervleugel. Net zoals Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes rijdt de Britse renstal op Silverstone met een wat plattere achtervleugel. Daardoor moet de rechtelijnsnelheid omhoog gaan.

Red Bull past inkepingen in achtervleugel aan

Het team van Red Bull lijkt het extra beetje snelheid op het rechte stuk te willen forceren met een simpeler achtervleugel. Minder downforce moet uiteindelijk ertoe leiden dat het snelheidsverschil met Mercedes iets minder wordt. Met deze achtervleugel probeert Red Bull precies dat uit te voeren. 

Ferrari met extreem platte achtervleugel

De drie verschillende achtervleugels van de SF1000 zijn door Albert Fabrega naast elkaar gelegd. Ferrari rijdt op Silverstone met weinig downforce: dit is duidelijk te zien aan de vleugel die veel platter staat dan in Hongarije en Oostenrijk.

Mercedes verschijnt met opvallend platte achtervleugel

Op Silverstone stomen de teams zich klaar voor de vierde Grand Prix van het seizoen. Mercedes verschijnt hier met een opvallend platte achtervleugel, zo merkt Albert Fabrega op. De analist vergelijkt de vleugel met de afstelling voor Spa en Monza. (Foto: McLaren F1 Media)

Denk jij dat Max Verstappen de snelste is tijdens de Grand Prix van Groot Brittannië? Zet dan in en krijg 9,00 keer je inzet terug!

Lees 2 Reacties

Tags:

Reacties

reporter
27 Aug 2020 om 17:40

bedankt

myrrmyrr
27 Aug 2020 om 16:32

Bekijk mijn webcam masturbatie video's
http://kissia.club

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws