Waarom knalde de band van Bottas eerder dan bij Hamilton? Formule 1

Waarom knalde de band van Bottas eerder dan bij Hamilton?

Door Harry Verolme 03 augustus 2020 | 17:58


De Grand Prix van Groot-Brittannië kreeg op de valreep een spectaculair einde nadat de banden van verschillende F1-coureurs het leven lieten. Raceleider Lewis Hamilton was de laatste die de dupe werd van het falende rubber. Waarom niet zijn band, maar die van teamgenoot Valtteri Bottas eerder klapte, legt Mika Hakkinen uit.

De voormalig Formule 1-coureur en tweevoudig wereldkampioen geeft toelichting over het merkwaardige fenomeen in zijn column voor gokplatform Unibet. 'De problemen waardoor Valtteri, Lewis en Carlos (Sainz, red.) werden geteisterd, hebben te maken met het karakter van het circuit van Silverstone. De baan is ongelooflijk snel en vraagt veel van de banden, met name linksvoor', begint Hakkinen.

'Dat Valtteri als eerst een klapband kreeg, is geen verrassing. Hij reed namelijk de gehele race op één à twee seconden van zijn teamgenoot. Als je zo dicht achter iemand rijdt, moeten de banden harder werken. Dit heeft te maken met de vuile lucht die de auto voor je opwekt. Dat heeft een negatief effect op de vleugels van je auto en geeft je minder grip hebt. Als gevolg hebben je banden het zwaarder', stelt de Finse coureur.

Hakkinen vindt dat de bizarre slotfase van de race een goed voorbeeld is van hoe weinig ervoor nodig is om een Grand Prix op zijn kop te zetten. 'Valtteri zal zich afvragen wat hij beter kan doen, maar uiteindelijk heeft het enkel met de vuile lucht te maken. Dat is het verschil geweest tussen banden die  in ronde 50 en ronde 52 van de race falen. Het geeft maar aan hoe klein de marges zijn in de Formule 1!'

DAS-systeem niet verantwoordelijk voor bandenproblemen

Toto Wolff benadrukt na de race dat het innovatieve DAS-systeem dat het F1-team van Mercedes voor 2020 op de auto heeft gezet niet verantwoordelijk was voor de exploderende banden. 'Het DAS-systeem heeft geen invloed gehad op de lekke banden van Hamilton en Bottas. We hebben immers bij Sainz gezien dat hij hetzelfde probleem had, op dezelfde plaats', aldus Wolff tegen RaceFans.

Dankzij het DAS-systeem kunnen de Mercedes-coureurs de hellingshoek van de voorbanden aanpassen, om meer of minder temperatuur in het rubber te krijgen. Hoewel Hamilton en Bottas het systeem regelmatig gebruiken, is dit niet de oorzaak geweest. 'De linker voorband heeft op de circuit nu eenmaal de meeste pijn te verduren. Bij veel andere auto's zagen we al blaren op die band, maar niet iedereen kreeg een lekke band. Het is dan ook geen probleem dat terug te leiden is naar DAS', besluit Wolff. (Foto: Mercedes AMG F1 Media)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws