De Race van Hülkenberg | Blaarvorming voorkomt betere uitslag Formule 1

De Race van Hülkenberg | Blaarvorming voorkomt betere uitslag

Door Harry Verolme 10 augustus 2020 | 20:30


In 'De Race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van één Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week: Nico Hülkenberg.

Vanwege bizarre aard van het jaar 2020 haalt de plotselinge terugkeer van Hülkenberg in de F1 de top 100 van merkwaardige gebeurtenissen nog niet. De 32-jarige coureur uit Emmerich werd op 31 juli officieel aangesteld door het F1-team van Racing Point als vervanger voor de met het coronavirus besmette Sergio Perez.

Het werd een ware vuurdoop voor Hülkenberg. De vriendelijke Duitser had slechts enkele uren om zich voor te bereiden op de Grand Prix van Groot-Brittannië, maar kon het tempo van teamgenoot Lance Stroll al snel aardig bijhouden. Door een technisch probleem kon Hülkenberg echter niet deelnemen aan de race op zondag, waarmee zijn avontuur leek te eindigen met een sisser.

Een hoopvol begin van de race op Silverstone

Hoe anders was het scenario zeven dagen later. Nico, die in het voorprogramma voor de camera's van de F1 aangaf nooit met een glimlach uit zijn bed te stappen, had zijn RP20 netjes op de derde startplaats gekwalificeerd, vóór Stroll. Een intensieve week van testen op de simulator, constant overleggen en voorbereiden met Racing Point had zich uitbetaald.

Hülkenberg wil zich nog niet gelukkig rekenen, wetende dat de punten pas aan het einde van de race worden uitgedeeld. Met de beide Mercedes-coureurs voor zich en Max Verstappen naast hem op de tweede startrij staat hij op misschien wel de meest intimiderende positie van de grid. Maar bij het doven van de lichten zwicht Hülkenberg geenszins.

Hoewel Hülkenberg zijn derde plaats direct verliest aan Verstappen, houdt hij de concurrentie sterk van zich af terwijl het veld afstevent op Village – de scherpe rechterknik na start-finish. Een slechte exit brengt hem in gevaar op de Wellington Straight. Kortstondig komt Stroll even voorbij, maar nadat de Canadees zich verremt gaat Hülkenberg vrijuit, waarna zijn teamgenoot een enthousiaste Daniel Ricciardo in zijn nek voelt hijgen.

Op jacht naar de vierde plaats

Voorafgaand aan de beide races op het circuit van Silverstone wordt de Racing Point gezien als een van de kansmakers op een podium. Maar ook tijdens de Grand Prix van het Zeventigjarig Bestaan F1 blijkt dat de RP20 niet snel genoeg is. Terwijl Verstappen op de hielen van Valtteri Bottas en Lewis Hamilton blijft, moet Hülkenberg genoegen nemen met P4.

In de dertiende ronde, wanneer leider van de wedstrijd Bottas naar binnen duikt voor zijn eerste pitstop, bedraagt de achterstand op de Red Bull Racing-coureur al ruim acht seconden. Tenzij de kopgroep geteisterd wordt door problemen, kan hij een podium uit zijn hoofd zetten.

Twee ronden later bezorgt Hülkenberg de pitcrew van Racing Point zijn eerste opdracht. Als zevende komt hij weer naar buiten op de harde band, maar virtueel behoudt hij zijn positie. En dat klopt, want wanneer eerst Charles Leclerc en in ronde 23 ook Carlos Sainz hun pitstop maken, rijdt de Duitser weer op P4, achter Hamilton.

Dat Hülkenberg na negen maanden geen Grand Prix te hebben gereden niet is vergeten hoe hij moet sturen, blijkt wel. Wanneer hij in ronde 30 naar binnen komt voor zijn laatste geplande pitstop, rijdt hij een respectabele 9,5 seconden achter de zesvoudig wereldkampioen. Maar het is op hetzelfde moment dat Racing Point beseft dat Ferrari Leclerc misschien wel op een betere strategie heeft staan.

Het sprookje valt in duigen

Wanneer Stroll één ronde later zijn tweede pitstop doet, neemt de Monegask de vierde plaats namelijk over. En de Ferrari-coureur lijkt heel goed voor zijn banden te zorgen, waardoor hij de wedstrijd mogelijk op één stop zal kunnen uitrijden. Hülkenberg gaat in de achtervolging, maar heeft net als de Mercedes-coureurs al snel last van flinke blaren op zijn banden.

Op de onboardbeelden is te zien hoe de binnenschouders van zijn voorbanden met iedere bocht verder aan stukken worden gescheurd. Ook de linker achterband van Hülkenberg is er slecht aan toe. Het duurt niet lang voordat hij hevige trillingen en vibraties meldt over de boordradio. Na enkele ronden besluit het team hem in ronde 44 naar binnen te halen.

Met die derde, ongeplande pitstop wordt de race van Hülkenberg beslist. De enkelvoudig polesitter valt op verse softs terug tot achter Alexander Albon, die zijn RB16 gedurende de wedstrijd stapsgewijs naar voren wist te werken en in de slotfase van de race ook Stroll verschalkt. Zijn teamgenoot weet hij niet meer in te halen, waardoor Hülkenberg eindigt op de zevende positie, op ruim dertien seconden van Stroll.

Hülkenberg verklaart laatste pitstop

Naderhand geeft Nico in een reactie aan Sky Sports uitleg over de ongeplande pitstop. 'In de eerste helft van de race had ik alles onder controle, maar toen ik naar mijn tweede set harde banden ging, voelde het alsof ik op een heel andere band reed. We kwamen toen tot de conclusie dat ik het op die set niet tot het einde van de race zou redden', besluit Hülkenberg.

Desondanks heeft de invaller van Perez zes waardevolle punten voor het constructeurskampioenschap bezorgd met zijn optreden op Silverstone. En daarmee deed Hülkenberg precies waarvoor hij was ingehuurd. Helaas heeft de Duitser niet zijn hevig gewenste podiumplaats weten te verzilveren in Engeland. Wie weet krijgt hij er ooit nóg een kans voor. (Foto: Racing Point F1 Media)

Door: Harry Verolme
@harryverolme


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws