Gazzetta: 'Configuratie van de SF1000 is door Vettel niet goed ontvangen' Formule 1

Gazzetta: 'Configuratie van de SF1000 is door Vettel niet goed ontvangen'

Door Christian Moerman 11 augustus 2020 | 13:49


De gemoederen lopen op bij Ferrari. Sebastian Vettel zette tijdens de vijfde race van het jaar wederom een teleurstellend eindresultaat neer. Vettel wijst met de vinger naar Ferrari, Mattia Binotto wijst naar Vettel. Volgens La Gazzetta dello Sport zou het daadwerkelijke probleem bij de SF1000 kunnen liggen.

Vettel was tijdens de Grand Prix van het Zeventigjarig bestaan van de F1 ontevreden te horen via de boordradio. In tegenstelling tot wat voorafgaand aan de race besproken was, kwam hij na zijn pitstop in het verkeer terecht. 'Jullie weten dat jullie het verkloot hebben', meldde hij.

De Heppenheimer heeft nog steeds zijn vraagtekens bij de extreem vroege stop - op zijn tweede set harde banden reed hij slechts elf ronden. 'Misschien hebben ze me wel zo vroeg laten stoppen omdat ik anders in de knel zou komen met Leclerc', suggereerde hij na afloop.

Ferrari-teambaas was niet gediend van het commentaar van zijn ervaren wereldkampioen. De Italiaan snauwde terug: 'Vettel heeft zijn race verknoeid toen hij in de openingsfase spinde.' Het geeft accuraat weer hoe hoog de spanning ligt binnen de Italiaanse renstal.

Ligt het probleem bij de Ferrari-bolide?

Maar volgens Andrea Cremonesi, die werkzaam is voor het Italiaanse sportmedium, is er wellicht een andere boosdoener. 'Als de fouten van Vettel puur technisch te verklaren zijn, dan zal het aan de SF1000 liggen', meldt Cremonesi. 'Om snelheid op het rechte stuk te winnen, moesten de ingenieurs de grip van de auto aanpassen.'

'Dit is een configuratie die door de Duitser niet goed ontvangen is', vervolgt hij. Vettel is van nature niet gewend aan een auto met weinig grip: 'Hij heeft er een gewoonte van gemaakt om te excelleren in auto's waarin downforce en grip aan de achterkant van de auto juist aanwezig zijn.'

De sub-optimale SF1000 zou dus voor het verschil in prestaties tussen Vettel en Charles Leclerc kunnen zorgen. Cremonesi licht toe: 'Vettel wordt dus geforceerd om met een afstelling te rijden waar zijn collega Leclerc wel mee kan rijden. Leclerc heeft namelijk geleerd om hier mee om te gaan.'

Vettel beloofde zijn interview na afloop van de Grand Prix als volgt: 'Ik probeer zo kalm mogelijk te blijven en ik probeer gewoon om door te blijven gaan.' Het is voor Ferrari te hopen dat hij deze belofte kan houden, anders zitten er nog een flink aantal zware raceweekenden aan te komen voor Ferrari én voor Vettel. (Foto: Ferrari F1 Team)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws