De bandenselectie voor de aankomende races: wordt er weer spektakel verwacht? Formule 1

De bandenselectie voor de aankomende races: wordt er weer spektakel verwacht?

Door Merijn Kramer 12 augustus 2020 | 17:30


De komende weken wordt er met extra aandacht gekeken naar de banden die Pirelli in gaat zetten in de komende Grands Prix. F1maximaal duikt in de materie en gaat op zoek naar de bandencompounds voor de rest van het seizoen.

De banden bestaan dit seizoen uit vijf compounds, van hard naar zacht. De hardste band is de C1 en de C5 is het zachtst. De slijtage van de banden gaat sneller naarmate de bandencompound zachter wordt. Pirelli zoekt dit seizoen vaak de middenweg wat betreft de selectie van compounds.

Voor de komende vijf races weet Pirelli al welken banden zij gebruiken. Er rest alleen nog een beslissing voor de circuits van Portimaõ, de Nürburgring en Imola en de races die nog volgen. Voor de komende vijf races is er al wel duidelijkheid wat betreft de compounds. Die zijn als volgt:

  • Grand Prix van Spanje: C1, C2, C3
  • Grand Prix van België: C2, C3, C4
  • Grand Prix van Italië (Monza): C2, C3, C4
  • Grand Prix van de Toscane (Mugello): C1, C2, C3
  • Grand Prix van Rusland: C3, C4, C5

Voor de Grand Prix van Spanje en de race op het circuit van Mugello kiest Pirelli dus wederom voor de hardste banden die zij hebben. Juist omdat het Spaanse en het Italiaanse circuit wat betreft de druk die geleverd wordt op de banden vergelijkbaar is met de krachten die we kennen van Silverstone. Tijdens de Grand Prix van België op het circuit van Spa en de Grand Prix van Italië op Monza wordt gekozen voor de zachtere variant.

Rusland het enige circuit met zachtste compound

Tot nog toe is de Grand Prix van Rusland het enige circuit waar de zachtste band wordt gebruikt. In het verleden bleek al dat de bandenslijtage op dit circuit erg laag is, waardoor er gekozen kan worden voor een zachtere band. De verdere bandenkeuze wordt interessant, voor veel circuits is het onduidelijk wat het effect gaat zijn voor de banden van Pirelli. Mario Isola en Pirelli hebben de opdracht om een goede keuze te maken.

De bandenfabrikant koos voor de eerste drie Grands Prix voor de C2, C3 en de C4 band. Er werd dus niet gekozen voor hardere banden, die werden pas ingezet in het eerste weekend op het circuit van Silverstone. Toen werd er gereden met de C1, C2 en de C3 band. Toch legden de banden van Pirelli pas in het tweede weekend de basis voor spectaculaire race op Silverstone. Maar waar ligt dat precies aan?

Effecten op banden verschillen per circuit

Het circuit van Silverstone staat bekend als een zwaar circuit wat betreft bandenmanagement. Eerder meldde Pirelli dat de krachten die op de banden groter dan ooit zijn, waardoor de stress op de banden een stuk groter is ten opzichte van andere jaren. Die druk op de banden kan deels worden weggenomen door te kiezen voor hardere, stevige banden. 

Toch verschilt het per circuit hoe de banden reageren. Zo slijten banden op een circuit als Circuit de Barcelona-Catalunya (Grand Prix van Spanje, red.) harder, doordat het wat betreft hogesnelheidsbochten veel lijkt op het circuit van Silverstone. De banden zullen echter minder hard slijten op een circuit als Monza, doordat er op dat circuit veel rechte stukken zijn. Daarom is de keuze voor een zachtere band daar logisch.

Het is dus vooral gissen wat betreft de pitstop-strategieën de komende races. De slijtage hangt van veel factoren af als de temperatuur op het circuit, de buitentemperatuur en de aard van het circuit zelf. (Bron: F1Maximaal)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws