AMuS analyseert kwalificatiemodus-verbod: 'Red Bull nog steeds achter Mercedes' Formule 1

AMuS analyseert kwalificatiemodus-verbod: 'Red Bull nog steeds achter Mercedes'

Door Christian Moerman 13 augustus 2020 | 16:58


De FIA wil vanaf de Grand Prix van België de kwalificatiemodus afschaffen. Hoe willen ze dit precies doen en waarom vindt de FIA het belangrijk dat deze modus verdwijnt? Volgens Auto, Motor und Sport heeft het te maken met sportieve en financiële motieven.

'De FIA wil de motorstanden standaardiseren om het makkelijker te maken om de teams te monitoren en om het veld dichter bij elkaar te brengen', meldt het Duitse medium. 'Hoe ze dit precies willen doen, is nog niet duidelijk, de teams weten alleen dat er een technische richtlijn aan zit te komen.'

In eerste instantie wil de FIA dus een beter beeld krijgen van hoeveel vermogen welke motorleverancier precies levert. Zo wordt het in het vervolg lastiger om onopgemerkt pieken in prestaties te kunnen leveren, zoals Ferrari in 2019. Ook zal het zorgen voor meer concurrentie op het circuit, verwacht het motorsportorgaan.

Wie heeft er last van?

Het is voor de hand liggend dat Mercedes pijn gaat lijden na deze ingreep. AMuS bevestigt dit: 'Mercedes en haar klantenteams zouden het meeste lijden. Geen andere fabrikant heeft meer vermogen tot haar beschikking dan Mercedes.'

'Renault, Honda en Ferrari hebben ook een partymodus, maar die bieden veel minder extra vermogen dan die van Mercedes', weet Andreas Haupt, die schrijft voor de autosportwebsite. 'Er wordt gesuggereerd dat Mercedes, wanneer de motor in de kwalificatiemodus staat, tussen drie en vijf tienden extra levert.'

Verandert er iets in de sport?

Wat zal een dergelijke ingreep concreet aan veranderingen teweegbrengen? Geen nieuwe dominante partij, voorspelt Haupt: 'Red Bull zal nog steeds achter de feiten aan lopen wat Mercedes betreft, maar zal vermoedelijk geen last meer hebben van Racing Point.'

'Ferrari, McLaren en Renault zullen het voordeel met open armen ontvangen ten opzichte van Racing Point', besluit hij. De teams op het middenveld zullen dichter naar Racing Point toe kunnen kruipen als de FIA de richtlijn door weet te drukken. (Foto: Mercedes AMG F1)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws