Mol over party mode Mercedes: 'Maximale stand in kwalificatie blijft gelijk' Formule 1

Mol over party mode Mercedes: 'Maximale stand in kwalificatie blijft gelijk'

Door Rick Pasker 15 augustus 2020 | 14:56


Olav Mol geeft tekst en uitleg hoe het precies zit met de party mode waar Mercedes flink gebruik van lijkt te maken. De FIA heeft namelijk aangegeven deze mode volgend jaar te gaan verbieden. Zo wil de FIA voorkomen dat er andere motor standen worden gebruikt in de kwalificatie dan tijdens de race het geval is. 

'Het is feitelijk gewoon zo dat waar je mee kwalificeert je maximale stand is', begint Mol zijn uitleg op Ziggo Sport. 'Je mag natuurlijk wel, als je een motorprobleem hebt, minder vermogen naar de motor toesturen. In het geval van regen of extreme kou zou je iets met de luchtmengsel kunnen doen. Maar je maximale motor stand in kwalificatie, die blijft gelijk. Voor de wedstrijd mag je niet enorm veel andere dingen doen.'

'Wolff kan wel babbelen wat die babbelt'

Vooral Mercedes wordt geroemd als het gaat om het gebruik van de party mode. 'Toto Wolff kan wel babbelen wat die babbelt, maar ze gebruiken bij de start ook diezelfde maximale motor stand. Dat is wat het is. En met het maximale die ze nu hebben kunnen ze absoluut de race niet uitrijden, niemand', aldus de Ziggo Sport-commentator.

Mol weet één voorbeeld te noemen waarin dat wel lukte. 'De enige keer dat wij het gehoord hebben was Max Verstappen in 2019 in Oostenrijk. Toen werd hem gezegd om naar standje elf te gaan. Dat was onder warme omstandigheden. Honda kon die temperaturen aan. Die riepen eigenlijk de dood of de gladiolen, als die ploft, dan ploft die. Maar die dachten dat het wel goed zou gaan. Zo zit het een beetje in elkaar en ik vind het prima dat ze het doen.'

'Ik denk dat de overtake button wel blijft'

De heren in de studio van Ziggo Sport denken dat de overtake button ook gaat verdwijnen, maar Mol staat daar anders in. 'Persoonlijk denk ik dat de overtake button een push knop is. Die duw je even in, maar het is geen schakelaar dat je overtake aanzet en het later dan weer uitzet. Volgens mij heeft dat weer te maken met dat als je er genoeg van hebt, je een stukje extra brandstof naar de motor kan sturen voor een beetje meer vermogen. Dat heeft weer te maken met de berekening van het brandstof sparen. Ik denk dat de overtake button wel blijft', sluit Mol af. (Foto: Mercedes AMG F1) 


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws