Update IV | Hamilton: 'Ik heb sindsdien niet met de FIA gesproken' Formule 1

Update IV | Hamilton: 'Ik heb sindsdien niet met de FIA gesproken'

Door Rick Pasker 24 september 2020 | 16:27


Lewis Hamilton kan mogelijk bestraft worden na het dragen van een shirt met een politiek statement. De FIA is een onderzoek gestart naar het shirt dat Hamilton droeg vlak voor de start van de Grand Prix van Toscane, zo meldt Daily Mail. Daarop stond de tekst: 'Arresteer de politiemensen die Breonna Taylor hebben vermoord.'

Het shirt van Hamilton verwijst naar een 26-jarige medische technicus in Louisville, Kentucky, die werd neergeschoten nadat haar vriend het vuur opende op de politie tijdens een zoektocht naar drugs in hun huis. Hamilton droeg het shirt tijdens de ceremonie vooraf de race, waar de coureurs de mogelijkheid kregen om te knielen.

Politieke uitspraken verboden in de Formule 1

In de statuten van de FIA staat dat het verboden is om, in welke vorm dan ook, politieke uitspraken te doen. Daarvoor kan Hamilton een boete krijgen, zo weet het Britse medium. De FIA en Liberty Media hebben eerder hard geprobeerd om met de Mercedes-coureur samen te werken aan zijn strijd tegen racisme. 

De tekst waarmee Hamilton rondliep in de paddock

Update 17:50u (14/09) | FIA reageert: 'Overwegen onderzoek naar t-shirt Hamilton'

Na geruchten dat Lewis Hamilton door de FIA onderzocht zal worden om het dragen van een t-shirt met daarop een politieke boodschap de rondte hebben gedaan, komt de autosportfederatie naar buiten met een bondige reactie.

Een woordvoerder van de FIA meldt maandag aan persbureau Reuters dat de federatie momenteel 'actief bezig is met overwegen' of er actie ondernomen dient te worden tegen het gebaar. De FIA, die zichzelf bestempelt als een apolitieke instelling, zal bepalen of de boodschap 'arresteer de politiemensen die Breonna Taylor hebben vermoord' op het t-shirt van Hamilton door de beugel kan.

Hamilton droeg het t-shirt met de politiek geladen boodschap afgelopen raceweekend op het circuit van Mugello, om het politiegeweld in de Verenigde Staten andermaal onder de aandacht te brengen. De zesvoudig wereldkampioen droeg het t-shirt zowel voor als na de race op zondag.

Update II 12:10u (15/09) | FIA onderzoekt welke politieke uitingen wél zijn toegestaan

De FIA wil gaan onderzoeken wat voor politieke uitingen wél zijn toegestaan tijdens een Grand Prix weekend in de Formule 1. De belangrijkste reden hiervoor is Lewis Hamilton, die in Mugello een shirt droeg met een antiracistische boodschap.

Hamilton droeg het shirt met de duidelijke boodschap niet alleen op de grid voor de race, maar ook op het podium. Veel fans prezen de zesvoudig wereldkampioen vanwege zijn inzet voor een goed doel, maar critici voerden op hun beurt aan dat sport niet mag worden gebruikt als podium voor politieke expressie.

Nu ook de FIA bij de zaak betrokken is wordt er gekeken naar wat wél en niet mag tijdens een Grand Prix-weekend. Onder andere BBC weet zelfs te melden dat er geen klacht is ingediend bij de stewards in Mugello over het shirt en dat de FIA de Mercedes-coureur niet persoonlijk zal onderzoeken.

Hamilton krijgt steun van Mercedes

De werkgever van Hamilton, Mercedes, is heel ontspannen over de kwestie. Teambaas Toto Wolff zegt bij Auto Motor und Sport dat hij Hamilton volledig steunt. 'Het is zijn beslissing', zegt hij. 'We vechten samen als team tegen racisme en discriminatie. We zullen hem alle steun geven die we kunnen.'

Hamilton heeft al één doel bereikt: het debat over zijn t-shirt bracht de kwestie weer bij het publiek. Het belangrijkste doel van de 'Black Lives Matter'-beweging is om de samenleving wakker te schudden en aandacht te vragen voor de problemen. Aangenomen worden mag dus dat de wereldkampioen ook in de toekomst zijn strijd tegen racisme zal blijven voeren. 

Update III 12.45u (15/09) | Update | Hamilton na kritiek t-shirt: 'Blijf de F1 gebruiken als platform'

Lewis Hamilton reageert via zijn Instagram op alle kritiek die hij krijgt op het gebruiken van de anti-racisme t-shirts. De regerend wereldkampioen laat weten niet van plan is te stoppen: hij wil de Formule 1 nog steeds gebruiken als platform tegen ongelijkheid.

'Ik wil jullie laten weten dat ik niet ga stoppen en niet op ga geven dit platform te benutten', zegt Hamilton, die op het moment de enige gekleurde coureur is in de koningsklasse van de autosport. De Brit bedankt zijn fans en alle mensen die hem steunen, terwijl hij iedereen oproept voor een betere wereld. (Foto: Mercedes AMG F1)

Update IV 16.25u (24/09) | Hamilton: 'Ik heb sindsdien niet me de FIA gesproken'

Lewis Hamilton zegt geen spijt te hebben gehad van zijn protestactie in Mugello. De Brit droeg daar een shirt met een verwijzing naar de dood van Breonna Taylor, die neergeschoten werd door een Amerikaanse politieagent. Hamilton geeft aan te blijven strijden voor mensenrechten.

'Ik heb sindsdien niet met de FIA gesproken', vertelt de zesvoudig wereldkampioen wanneer hem gevraagd wordt naar de protestactie. Er werd in eerste instantie verwacht dat het motorsportorgaan met hem zou spreken naar aanleiding van de aanhoudende politieke statements die de Mercedes-man maakt.

Hamilton vervolgt: 'Ik heb er geen spijt van. Ik volg gewoon mij hart. Dit is nog nooit gedaan in de Formule 1, het gaat om mensenrechten, daar moeten wij voor opkomen.' Voor Hamilton staat dit jaar in het teken van het gevecht tegen racisme en voor gelijkheid.

Of de FIA verdere protestacties gaat voorkomen, moet nog blijken: 'Ze zijn intelligent', weet Hamilton. 'Ik hoop dus dat ze het begrijpen. Ze hebben als organisatie wel een limiet aan wat toegestaan is, natuurlijk willen ze het juiste doen. Ik zal in contact met ze blijven staan, al delen ze mijn visie misschien niet.'

Lees 21 Reacties

Tags:

Reacties

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:30
Quote van Math
Beste mensen, Laat hem zijn gang gaan. Echter een boete maakt voor hem niets uit echter punten afpakken wel en dat weet meneer ook. Hj lacht een ieder gewoon uit.

Kom op Math grow up schlemiel

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:28
Quote van Ap
SOMS? Ik heb nog geen demonstratie gezien die vlekkeloos verliep! Vrijheid van meningsuiting oké ben ik ook voor, alleen ik denk verder van het verleden kan men leren hoe we het nooit meer willen kijk herdenking ieder jaar 5mei! De geschiedenis kunnen we niet uitgummen, herhaling ver komen wel! Standbeelden weg halen kapot maken helpt niet geschiedenis blijft! Maak er wereldwijd een herdenking dag voor krijgen ze meer sympathie mee dan alles kapot maken en plunderen!

Kijk jij zoekt oplossingen dan degene aan te vallen en dat kan ik waarderen. Respect! Geschiedenis uitgummen onmogelijk, preventieve maatregelen tegen herhaling altijd goed, maar hoe want je hebt teveel achtergestelde kortzichtige arrogante mensen.bepaalde standbeelden gerelateerd met slavernij racisme wel weghalen. Wereldwijd herdenken mooi gebaar en vooral over blijven praten. Plunderen gewoon hard aanpakken en straffen. Persoonlijk denk ik dat we meer in harmonie en saamhorigheid met elkaar moeten leven en vooral respect hebben voor elkaar gewoontes. Elk cultuur zitten rotte appels, dus gaan genraliseren over een bepaalde groep zegt toch meer iets over jou als mens. Je moet gewoon groeien als mens, alleen sommige blijven hangen in een cirkel met negatief denken

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:19
Quote van Ap
Dit vind ik dus ook! Elke race vraagt Dramilton deze negatieve aandacht, pak al zijn punten af en schors hem 3 wedstrijden maar hij zal wel alleen een waarschuwing krijgen.

Jou reactie is puur uit jalouzieen haat gebasseerd. Jij bent echt triest! We hebben het hier over formule 1 en niet over individuele. Hij heeft jou niks aangedaan, dan zijn werk goed te doen en voor iets op te komen wat hij onrechtvaardig vindt. Dat vind jij dus net als velen fout, laten jullie je liever nakijken stelletje losers

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:08
Quote van MokumX
Als Lewis nou slim was geweest had hij eerst met zijn manager, zijn team en de FIA overlegt om een korte persconferentie te houden waar hij dan een eigen verklaring zou houden, een statement maken waarin hij zijn standpunt in een zaak als deze duidelijk maakt. En dan eventueel met dat shirt aan. Pers niet in de gelegenheid stellen om vragen te stellen. 5 minuten werk en klaar is kees. Nu maakt hij er een one man show van waar hij weer op zere teentjes trapt. Dom dom dom

Ja maar dat ben jij eerst vragen, maar gelukkig is hij niet zo. Hij vecht voor een good cause

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:08
Quote van Ap
Dit vind ik dus ook! Elke race vraagt Dramilton deze negatieve aandacht, pak al zijn punten af en schors hem 3 wedstrijden maar hij zal wel alleen een waarschuwing krijgen.

Daarom ben jij wie je bent, een zero en hij succesvol legende fenomeen.

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 07:49
Quote van Math
Beste mensen, Laat hem zijn gang gaan. Echter een boete maakt voor hem niets uit echter punten afpakken wel en dat weet meneer ook. Hj lacht een ieder gewoon uit.

Natuurlijk gewoon laten gaan. Hij heeft gelijk vechten voor iets waar hij achter staat, daarom leven we in een democratisch land of het je aan staat of niet, is niet belangrijk. Leest wel het context dommie. Hij is de enige zwarte en hij vraagt respect en meer diversiteit daar is niks mis mee. Er is gewoon teveel verdeeldheid en racistische idioten op deze wereld en als jij tegen hem bent, dan ben jij er ook één van, kan niet anders. Punten afpakken waarom, omdat jou Max niet kan winnen. Hou liever je mondje dicht sls je niks zinnigs te zeggen hebt jaloerse hater

Math
15 Sep 2020 om 20:28

Beste mensen, Laat hem zijn gang gaan. Echter een boete maakt voor hem niets uit echter punten afpakken wel en dat weet meneer ook. Hj lacht een ieder gewoon uit.

Ap
14 Sep 2020 om 23:00
Quote van RenegadeMaster
Tja wat eist deze mijnheer weer de aandacht op. Feit: Politie schiet terug nadat ze zelf beschoten is tijdens het doorzoeken van een drugspand. Hierbij komt de dame in kwestie, de vriend van de schietende verdachte om het leven. Actie Hamilton: Belicht deze zaak eenzijdig en polariseert hier enorm. Hij deed het ook nog eens onaangekondigd, terwijl hij juist alle ruimte krijgt voor zijn grotere anti-discriminatiezaak. Het moet alleen allemaal op zijn manier en als iemand daar wat van vindt, is het nog net geen racist (niet knielen e.d). Hij moet hier echt mee ophouden. Hij treedt alle perken te buiten en denkt met zijn status alles te kunnen maken. Tegen racisme en discriminatie is ieder weldenkend mens, maar hij gaat te ver. Ik plaats deze man in hetzelfde dubieuze rijtje als Akwasi en Sylvana Simons. Zonde, want het is een groot kampioen. Als hij nou toch zo nodig een statement wil maken, durf dan iets te zeggen over de rol van Mercedes in de oorlog, de reputatie van Tommy Hilfiger en ga zo maar door. Zijn personal assistant is ook nog eens een blonde dame met blauwe (?) ogen.... Hij roept om meer diversiteit in de F1, maar kijk eerst even goed in de spiegel ajb. En oh ja dat shirt is zeker niet binnen de FIA/FOM regels die politieke statements verbieden. Hier moet dus op passende wijze een halt toe worden geroepen. Met passend bedoel ik dus niet een geldstraf waar hij met zijn mega salaris hard om zal lachen. Schors hem voor 1 of meerdere races of neem gewoon genoeg punten af. Dit heeft niets met jaloezie te maken, maar is gewoon gezond verstand anders blijft dit heerschap maar doorgaan....

Dit vind ik dus ook! Elke race vraagt Dramilton deze negatieve aandacht, pak al zijn punten af en schors hem 3 wedstrijden maar hij zal wel alleen een waarschuwing krijgen.

RenegadeMaster
14 Sep 2020 om 20:56
Quote van maykl_karmen
Wat een laag niveau om zo te denken jeetje echt niet normaal. Alleen maar haat en jaloezie

99% idd... Dit zegt toch weer genoeg over die ene procent waar jij toe behoort... Heeft weinig met jaloezie te maken. Hoe Hamilton zich profileert en polariseert is een groot kampioen onwaardig en ja daarom kotst 99% hem inmiddels terecht uit.

RenegadeMaster
14 Sep 2020 om 20:44

Tja wat eist deze mijnheer weer de aandacht op. Feit: Politie schiet terug nadat ze zelf beschoten is tijdens het doorzoeken van een drugspand. Hierbij komt de dame in kwestie, de vriend van de schietende verdachte om het leven. Actie Hamilton: Belicht deze zaak eenzijdig en polariseert hier enorm. Hij deed het ook nog eens onaangekondigd, terwijl hij juist alle ruimte krijgt voor zijn grotere anti-discriminatiezaak. Het moet alleen allemaal op zijn manier en als iemand daar wat van vindt, is het nog net geen racist (niet knielen e.d). Hij moet hier echt mee ophouden. Hij treedt alle perken te buiten en denkt met zijn status alles te kunnen maken. Tegen racisme en discriminatie is ieder weldenkend mens, maar hij gaat te ver. Ik plaats deze man in hetzelfde dubieuze rijtje als Akwasi en Sylvana Simons. Zonde, want het is een groot kampioen. Als hij nou toch zo nodig een statement wil maken, durf dan iets te zeggen over de rol van Mercedes in de oorlog, de reputatie van Tommy Hilfiger en ga zo maar door. Zijn personal assistant is ook nog eens een blonde dame met blauwe (?) ogen.... Hij roept om meer diversiteit in de F1, maar kijk eerst even goed in de spiegel ajb. En oh ja dat shirt is zeker niet binnen de FIA/FOM regels die politieke statements verbieden. Hier moet dus op passende wijze een halt toe worden geroepen. Met passend bedoel ik dus niet een geldstraf waar hij met zijn mega salaris hard om zal lachen. Schors hem voor 1 of meerdere races of neem gewoon genoeg punten af. Dit heeft niets met jaloezie te maken, maar is gewoon gezond verstand anders blijft dit heerschap maar doorgaan....

Brok5
14 Sep 2020 om 15:02
Quote van Ap
SOMS? Ik heb nog geen demonstratie gezien die vlekkeloos verliep! Vrijheid van meningsuiting oké ben ik ook voor, alleen ik denk verder van het verleden kan men leren hoe we het nooit meer willen kijk herdenking ieder jaar 5mei! De geschiedenis kunnen we niet uitgummen, herhaling ver komen wel! Standbeelden weg halen kapot maken helpt niet geschiedenis blijft! Maak er wereldwijd een herdenking dag voor krijgen ze meer sympathie mee dan alles kapot maken en plunderen!

Dit snap ik wel. Ik vind het zelf ook niet nodig om het voor elke race te doen, maar ja vrijheid blijheid. Het shirt wat hij afgelopen weekend aan had vond ik dan wel iets té, vooral na de race. Politieke kwesties horen bij de F1 niet tijdens een sessie uitgelicht te worden.

Ap
14 Sep 2020 om 14:47
Quote van Brok5
Nee, knielen tegen diversiteit wel. Maar soms gaat het inderdaad te ver. Ik denk niet dat Hamilton achter geweld staat, daar is hij te links voor.. Toch kan je in het kader van ''vrijheid van meningsuiting'' hem niks verbieden hiermee.

SOMS? Ik heb nog geen demonstratie gezien die vlekkeloos verliep! Vrijheid van meningsuiting oké ben ik ook voor, alleen ik denk verder van het verleden kan men leren hoe we het nooit meer willen kijk herdenking ieder jaar 5mei! De geschiedenis kunnen we niet uitgummen, herhaling ver komen wel! Standbeelden weg halen kapot maken helpt niet geschiedenis blijft! Maak er wereldwijd een herdenking dag voor krijgen ze meer sympathie mee dan alles kapot maken en plunderen!

Brok5
14 Sep 2020 om 13:50
Quote van Ap
Knielen voor rellen vernielen en plunderen! Ga jij daar mee akkoord?

Nee, knielen tegen diversiteit wel. Maar soms gaat het inderdaad te ver. Ik denk niet dat Hamilton achter geweld staat, daar is hij te links voor.. Toch kan je in het kader van ''vrijheid van meningsuiting'' hem niks verbieden hiermee.

maykl_karmen
14 Sep 2020 om 13:26
Quote van maykl_karmen
Punten af lol heeft niks mee te maken, dit zegt meer over jou denkwijze dat alleen maar uit haat en jalouzbestaat, erg treurig zulke mensen die nooit zullen groeien. Een volwaardig mens zul je nooit worden net als de overige 99% jaloerse dummies die ook negatief jegens Hamilton is.

Wat een laag niveau om zo te denken jeetje echt niet normaal. Alleen maar haat en jaloezie

maykl_karmen
14 Sep 2020 om 13:25
Quote van Ap
Pak hem al zijn punten af! Vind het überhaupt niet kunnen dat er geknield word voor de race, en dat met Dramilton voorop deze gek is zelf de grootste uitmelker, rijd voor merc, Tommy Middelvinger sponsor, ga die eerst eens na voor je commentaar of mening over een ander hebt! Ik walg van deze gek!!!

Punten af lol heeft niks mee te maken, dit zegt meer over jou denkwijze dat alleen maar uit haat en jalouzbestaat, erg treurig zulke mensen die nooit zullen groeien. Een volwaardig mens zul je nooit worden net als de overige 99% jaloerse dummies die ook negatief jegens Hamilton is.

maykl_karmen
14 Sep 2020 om 13:22
Quote van Ap
Knielen voor rellen vernielen en plunderen! Ga jij daar mee akkoord?

Koftzichtig om zo te te denken, breder kijken kijken en vooral met minder jaloezie en haat, nergens voor nodig. Lewis komt voor iets op want door de eeuwen heen een groot probleemnis en als hij zich daarover op deze manier wilt hard maken, dan mag hij. Niks mis mee!

MokumX
14 Sep 2020 om 13:11

Als Lewis nou slim was geweest had hij eerst met zijn manager, zijn team en de FIA overlegt om een korte persconferentie te houden waar hij dan een eigen verklaring zou houden, een statement maken waarin hij zijn standpunt in een zaak als deze duidelijk maakt. En dan eventueel met dat shirt aan. Pers niet in de gelegenheid stellen om vragen te stellen. 5 minuten werk en klaar is kees. Nu maakt hij er een one man show van waar hij weer op zere teentjes trapt. Dom dom dom

Ap
14 Sep 2020 om 13:01
Quote van Brok5
Laatste keer dat ik het checkte was knielen nog niet illegaal..

Knielen voor rellen vernielen en plunderen! Ga jij daar mee akkoord?

VanKempen
14 Sep 2020 om 12:10

Straf hem ( en zijn werkgever Mercedes die hier niets aan doet ) met punten aftrek ). Een boete gaat niets uithalen. Bedrijfsschade is groot als je sponsors verliest omdat je het goedkeurt dat een van je mensen een criminele organisatie steunt.

Brok5
14 Sep 2020 om 11:57
Quote van Ap
Pak hem al zijn punten af! Vind het überhaupt niet kunnen dat er geknield word voor de race, en dat met Dramilton voorop deze gek is zelf de grootste uitmelker, rijd voor merc, Tommy Middelvinger sponsor, ga die eerst eens na voor je commentaar of mening over een ander hebt! Ik walg van deze gek!!!

Laatste keer dat ik het checkte was knielen nog niet illegaal..

Ap
14 Sep 2020 om 11:39

Pak hem al zijn punten af! Vind het überhaupt niet kunnen dat er geknield word voor de race, en dat met Dramilton voorop deze gek is zelf de grootste uitmelker, rijd voor merc, Tommy Middelvinger sponsor, ga die eerst eens na voor je commentaar of mening over een ander hebt! Ik walg van deze gek!!!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws