Analyse DNF's | Alle uitvalbeurten Red Bull te wijten aan Honda Formule 1

Analyse DNF's | Alle uitvalbeurten Red Bull te wijten aan Honda

Door Marnik Kok 17 september 2020 | 13:06


De eerste helft van seizoen 2020 zit er op: tijd om de balans op te maken bij de motorleveranciers, teams en coureurs. F1Maximaal spit alle races en uitvalbeurten door en komt tot een pijnlijke conclusie: Red Bull Racing spant de kroon met motorproblemen terwijl er bij Mercedes geen vuiltje aan de lucht is.

Hoewel de Japanse motorleverancier bovenaan staat wat betreft problemen met de krachtbron, zijn er genoeg andere DNF's (Did Not Finish) gezien in 2020. Zo staan de teams met een Ferrari-motor op eenzame hoogte als er gekeken wordt naar het aantal crashes, terwijl bij McLaren zelfs een keer niet gestart kon worden. Hieronder de balans per motorleverancier.

Honda geeft Red Bull kopzorgen

Bij de Oostenrijkse renstal zijn alle uitvalbeurten veroorzaakt door problemen met de krachtbron. Drie van de vier keer was dit een elektronisch probleem, één keer was oververhitting van de motor de boosdoener. Wat opvalt is dat de problemen bij dochterteam AlphaTauri compleet verschillen. Het Italiaanse team had geen last van de krachtbron, op één moment tijdens de kwalificatie in Hongarije na: Pierre Gasly moest na de sessie zijn motor laten vervangen wegens problemen.

De overige DNF's: Gasly was één van de slachtoffers van de grote crash in Toscane (zie einde artikel, red.) terwijl teamgenoot Daniil Kvyat twee keer de eindstreep niet wist te bereiken. Hij crashte in Groot-Brittannië en had een lekke band tijdens de Grand Prix van Oostenrijk.

Red Bull: 4 DNF's

AlphaTauri: 4 DNF's

Ferrari winnaar in uitvalbeurten, Magnussen ook een record

Ga er maar voor zitten: Ferrari kent tot nu toe maar liefst dertien uitvalbeurten in het huidige seizoen. De bolides aangedreven door de Italiaanse krachtbronnen staan hierbij veruit aan kop met de meeste problemen. Toch lijkt de betrouwbaarheid van de Ferrari-krachtbron niet het probleem te zijn: slechts twee van de dertien uitvalbeurten werden hierdoor veroorzaakt. Charles Leclerc viel uit met een elektronisch probleem aan de motor, terwijl Kevin Magnussen koelingsproblemen ondervond. Zes van de dertien uitvalbeurten bij Ferrari-teams waren het gevolg van een crash.

Magnussen staat ondertussen aan de leiding bij het kampioenschap 'meeste uitvalbeurten in 2020' met maar liefst vijf van de negen races waar hij de finish niet kon halen. Oorzaken: remproblemen, vibraties, koelingsproblemen en twee crashes, laatstgenoemde in Groot-Brittannië en Toscane. Ook bij de andere teams van het Ferrari-kamp zagen we ongelukken.

Leclerc en Sebastian Vettel kunnen er ook wat van: de teamgenoten kwamen met elkaar in aanraking tijdens de GP van Stiermarken en bij Vettel vloog op Monza een stuk van zijn remschijf van de auto. Antonio Giovinazzi wist zijn bolide twee keer in de prak te rijden, al kon hij er tijdens de Toscaanse Grand Prix weinig aan doen.

Ferrari: 4 DNF's

Alfa Romeo: 3 DNF's

Haas: 6 DNF's

Mercedes-motor ongelofelijk consistent

Terwijl bij Honda de druk flink op de ketel staat, werken de Mercedes-krachtbronnen als geoliede machines. Mercedes, dat motoren levert aan haar eigen team, Racing Point en Williams, kent slechts vier uitvalbeurten in 2020, waarvan er maar twee te maken hebben met de motor: Lance Stroll viel in Hongarije uit door een kapotte sensor en George Russell toen hij brandstofdruk verloor.

Met overige uitvalbeurten heeft de krachtbron van de Duitsers beslist geen rol gespeeld: Nicholas Latifi was één van de betrokkenen bij de monstercrash op Mugello, terwijl Russel tijdens de Grand Prix van België uitviel door een botsing met een autoband. 

Mercedes: 0 DNF's

Racing Point: 1 DNF

Williams: 3 DNF's

Renault doet goede zaken ondanks DNS

Bij de Franse motorleverancier Renault gaat het goed. Hoewel het team twee uitvalbeurten ondervond die met de motor te maken hadden, blijven structurele problemen uit, in tegenstelling tot Red Bull. Daniel Ricciardo moest tijdens de Oostenrijkse GP zijn race staken nadat de motor oververhit raakte, terwijl teamgenoot Esteban Ocon datzelfde probleem ondervond, een week later bij de Grand Prix van Stiermarken.

Het totale aantal DNF's van Renault-gedreven bolides staat op vier. Hiermee staan ze op hetzelfde aantal als Mercedes, al heeft de Duitse motormaker twee auto's meer op de grid staan. Ondertussen heeft McLaren-Renault een primeur in 2020: Carlos Sainz kreeg vóór de race problemen met zijn uitlaat, waardoor de eerste DNS (Did Not Start) van het seizoen een feit werd. De vierde uitvalbeurt van Renault-gedreven auto's: de remmen van Ocon incasseerden brokstukken tijdens de Toscaanse Grand Prix.

Renault: 3 DNF's

McLaren: 1 DNS

Grootste crash van het jaar op Mugello

(Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees 4 Reacties

Tags:

Reacties

Brok5
17 Sep 2020 om 13:03

Bewijst maar weer dat die Honda motor niet deugt.

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 23:44

Andere Honda motoren deden het fantastisch niks aan de hand

MokumX
16 Sep 2020 om 20:15
Quote van maykl_karmen
Kort door de bocht, andere Honda motoren doen het top en die van Max valt uit en ze beginnen met vonger te wijzen domme sukkels

En jij maar zwetsen dat Max het betere materiaal krijgt en Albon niet. De huidige statistieken laten zien niet dus. Electronica faalt op de cruciale momenten. Zou Albon hetzelfde overkomen dan rijdt hij vaker buiten de top 10 dan goed is voor het Red Bull team. Blijkbaar zie je zelf door de bomen het bos niet meer over wat je allemaal uitkraamt

maykl_karmen
16 Sep 2020 om 20:04

Kort door de bocht, andere Honda motoren doen het top en die van Max valt uit en ze beginnen met vonger te wijzen domme sukkels

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws