'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie' Formule 1

'Racing Point doet afstand van Mercedes W10 inspiratie'

Door David Boorsma 15 september 2020 | 17:23


De Racing Point RP20 is de meest controversiële auto van het seizoen 2020, gezien de gelijkenis met de Mercedes van vorig jaar. Maar het in Silverstone gevestigde team wijkt nu af van de filosofie van de W10, terwijl het de auto verder ontwikkelt.

'De sterk bijgewerkte RP20 die door Lance Stroll werd gebruikt tijdens de Grand Prix van Toscane markeerde een aanzienlijke afwijking van de Mercedes W10-inspiratie van de auto', schrijft Mark Hughes in Tech Tuesday.

De update omvatte volledig nieuwe voorremkanalen, een nieuwe achtervleugel-endplate en kleine aanpassingen aan het profiel van de voorvleugel-elementen. 'Hoewel de ontwikkelingen de auto weghalen van de W10 van vorig jaar, zijn er bepaalde elementen die duidelijk zijn geïnspireerd op de huidige Mercedes W11', vervolgt Hughes.

Niet genoeg onderdelen voor twee auto's

Er waren maar genoeg onderdelen voor één auto in Mugello, maar de tweede auto krijgt het volledige pakket bij de volgende Grand Prix in Sochi. 'De prestaties van Stroll gedurende het weekend suggereerden sterk dat de upgrade effectief was', schrijft Hughes. 'Hij was regelmatig sneller dan zijn teamgenoot Sergio Perez.' De Mexicaan slaagde er toch in zich beter te kwalificeren dan Stroll, maar dat kwam doordat de laatstgenoemde werd gehinderd door een spin van Esteban Ocon.

'Originele remkanalen waren identiek aan die van Mercedes'

'De originele remkanelen van de RP20 waren identiek aan die van de Mercedes van vorig jaar', gaat Hughes verder. 'Maar ze ontwikkelen de auto precies zoals ze hem gemaakt hebben: door naar Mercedes te kijken.' De nieuwe remkanalen zijn niet identiek aan die van de huidige Mercedes, maar de stap van de RP20-kanalen is in vrijwel dezelfde richting als die van de W11.

'Ze zijn lager en vlakker dan de vorige kanalen en het trommelvormige koolstofvezelonderdeel dat de schijf omsluit kan voor een aerodynamisch voordeel zorgen', aldus Hughes. 'Deze verandering heeft alles te maken met het versterken van dat aerodynamische effect.'

'Teams moeten volgend jaar het huidige ontwerp gebruiken'

'Formule 1-teams moeten volgend jaar de bestaande ontwerpen behouden en kunnen alleen de carrosserie eromheen verder ontwikkelen', sluit Hughes af. 'De kuipen van de W10 en W11-Mercedes zijn behoorlijk verschillend en daarom zal Racing Point de auto van volgend jaar niet zo nauwkeurig kunnen nabouwen.' Het team zal dus zelf ook aan de bak moeten. (Foto: Racing Point F1)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws