De Race van Ricciardo | 'Ah, f*ck! We konden veel sneller dan dit' Formule 1

De Race van Ricciardo | 'Ah, f*ck! We konden veel sneller dan dit'

Door Harry Verolme 15 september 2020 | 18:59


In 'De Race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van één Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week de immer goedlachse Australiër van Renault: Daniel Ricciardo.

Renault heeft net een aantal vruchtbaren weken achter de rug wanneer het arriveert op Mugello. De Franse renstal, die vanaf volgend seizoen onder de vlag van merkzusje Alpine in de Formule 1 opereert, heeft aardig huisgehouden in het middenveld en strijd met man en macht voor de derde plaats in het constructeursklassement. Ricciardo is kostwinner voor het team geweest door in Spa-Francorchamps en Monza terug te komen met een vierde en zesde plaats.

Maar eenmaal aangekomen vreest Renault dat er weer een moeizame periode om de hoek staat. De R.S.20 gaat als de brandweer op hoge-snelheidsbanen die weinig downforce van de auto vereisen, maar het bochtige en meer technische Mugello is een grotere uitdaging. Teambaas Cyril Abiteboul vreest een herhaling van Barcelona, alwaar het team met een nulscore huiswaarts ging.

R.S.20 gaat als een speer

De formatie uit Enstone komt al vroeg in het weekend terug op haar aanvankelijke vermoeden, want na een degelijke vrijdag blijkt de Renault alleraardigst mee te komen. Sterker, de R.S.20 is heus een van de koplopers in het gevecht om de derde positie. Qua snelheid over één ronde zit het wel snor: in de lijst van snelste tijden bereiken zowel Esteban Ocon als Ricciardo de top tien in de eerste vrije trainingen.

Positiever nog is de snelheid van het zwart-gele gevaarte in de longruns. Renault lijkt samen met Red Bull Racing en Racing Point om de laatste podiumplaats te gaan strijden. Na afloop van de eerste dag op het razendsnelle circuit merkt Ricciardo wel op dat het geen eitje is om er te rijden. 'De vliegende ronden zijn natuurlijk veel lol, maar ook in de longruns is hier racen een groot plezier. Doorgaan zijn we veel langzamer als we veel brandstof aan boord hebben, maar hier kunnen we gewoon voluit door de snelle gedeelten. Het is dus opletten geblazen.'

Mugello is héél uitdagend

Anno 2020 is het ongewoon om coureurs uitgeput uit de auto te zien stappen, maar op Mugello hoort dat erbij, zo merkt ook de Australiër. Hoewel de fitness van F1-coureurs nog nooit zo goed is geweest als dit jaar, kan Ricciardo er niet omheen dat het circuit in de Toscaanse heuvels uit een ander hout is gesneden. Meerdere malen per ronde trekken de rijders meer dan 4,5 G.

Renault is dan ook opgelucht dat haar coureurs het tempo aardig kunnen bijhouden, daar de aard van het circuit op papier de R.S.20 niet ligt. Een goede aerodynamische balans wordt vereist: op dit gebied kwam de Franse raceauto dit jaar nog tekort. Maar ook op zaterdag worden de verwachtingen overtroffen. Matige resultaten vanwege opstoppingen in de derde vrije trainingen vertroebelen het ware potentieel van de bolide.

Renault doet aan zelfsabotage

In de kwalificatie blijkt dat de concurrentie er over één ronde beter voor staat. Naast de Mercedessen gaan niet alleen de beide Red Bulls, maar ook de Ferrari van Charles Leclerc evenals de beide Racing Points eroverheen. Ricciardo zet de eerste Renault op plaats acht: niet slecht, maar er zat meer in. Het is uitgerekend Ocon die enige kans op verbetering vernietigt, door tijdens zijn laatste run van de baan te gaan in Borgo San Lorenzo, ofwel bocht 5.

'Breek je ronde af!', meldt de race engineer van Ricciardo over de boordradio. 'Ah, f*ck! We konden veel meer sneller dan dit', reageert hij geïrriteerd. Hoewel de beide Renaults de Grand Prix van Toscane zullen beginnen op een lagere positie dan ze verdienen, verkeren ze in de wetenschap dat er op racedag het een en ander goed te maken valt. En met die mentaliteit vangen de beide heren de volgende middag de race aan.

Chaos bij de start

Wanneer de lichten doven kent Ricciardo, net als Max Verstappen voor hem, een van zijn kenmerkende raketstarts. De zevenvoudig Grand Prix-winnaar schiet uit de startblokken en passeert Sergio Perez alsmede de ineens vertragende Verstappen. Vanwege een motorisch probleem zakt de Red Bull-coureur als een baksteen door het veld, alvorens hij bij een kettingbotsing van vijf auto's betrokken raakt en de safety car naar buiten wordt geroepen.

Een handvol ronden later duikt de bloedrode Mercedes-AMG GT R de pitstraat in en worden de coureurs ontketend, maar direct gaat het weer fout. Ricciardo ziet de chaos, waarbij uiteindelijk zes auto's het loodje leggen, in zijn buitenspiegels ontvouwen. Direct weer wordt de race geneutraliseerd, ditmaal met een rode vlag. Het betekent een kleine rustpauze en een gratis bandenwissel voor de man uit Perth.

Op jacht naar het gedroomde podium

Wat volgt is een staande start, net als een week eerder op Monza. Opnieuw moet Ricciardo aan de vuile linkerzijde van de baan, die nu nog vuiler is, beginnen. Hoewel de Renault-coureur zelf geen last heeft van de rommel, heeft Alexander Albon voor hem dat wel. Dankzij een oplettende manoeuvre laat hij de Brit in zijn stof, maar daarmee valt hij in de klauwen van Perez, die behendig gebruik maakt van de wijde eerste bocht en Ricciardo buitenom terugpakt.

De pret is van korte duur voor de Mexicaan, die recentelijk te horen heeft gekregen dat Sebastian Vettel zijn plaats in het team overneemt. In de vijftiende ronde al maakt Ricciardo korte metten met de Racing Point, met dank aan een DRS-boost. Het ontbreekt duidelijk aan snelheid op Mugello, want even later komt ook Albon langszij.

Inhalen blijkt bijna onmogelijk

Net als Perez zal ook Leclerc het podium niet halen. De Monegask mag dan een bliksemstart kennen na zijn indrukwekkende kwalificatieprestatie, de derde plaats komt al kort na de herstart in handen van Stroll, die een vurige Ricciardo en Albon op de hielen heeft. Het drietal, ieder uitkomend voor een ander team, zal de strijd om de laatste podiumplaats uitvechten.

Maar het gevreesde scenario begint langzaam maar zeker te ontvouwen: inhalen op het slingerende Mugello is nagenoeg onmogelijk als je niet over een véél snellere auto beschikt. Tactiek komt in het spel. Samen met het team besluit Ricciardo om voor een vroege pitstop te kiezen, de zogenaamde undercut. 

Een tactisch huzarenstuk

Stroll kan niets anders dan proberen het laatste beetje snelheid uit zijn Pirelli-banden te trekken. Maar het vooruitzicht is niet goed: de Canadees klaagt over vibraties. 'Het wordt erger en erger', meldt hij over de boordradio. Het team reageert: 'Kom deze ronde naar binnen!' Echter moet de Racing Point-coureur nóg een omwenteling maken, wanneer zijn engineer daar direct op terugkomt. 'Nee, wacht, blijf buiten', wordt hij verteld.

Daarmee legt Ricciardo beslag op de derde plaats. Wanneer Stroll in ronde 30 het einde van de pitstraat bereikt na zijn stop, ziet hij de Australiër met 315 km/u voorbij scheuren. De Formule 3 kampioen maakt goed gebruik van zijn nieuwe aero-onderdelen en dicht in rap tempo het gat naar de Renault, maar een inhaalmanoeuvre zit er niet in. Aan de pitmuur wordt er naarstig nagedacht over een strategie om de derde plaats terug te kapen, maar de podiumhoop gaat in rook op wanneer Strolls band bij het inrijden van de tweede Arrabbiata ontploft.

Alles wordt opgeschud

Omdat de auto van Stroll met behulp van een kraan uit de grindbak en muur geholpen moet worden, wordt de race uit veiligheidsoverwegingen opnieuw stilgelegd. Terwijl het brandende wrak van de Racing Point langs de baan wordt getild, heeft Ricciardo een momentje om over zijn volgende stappen na te denken.

Met de tweede rode vlag-periode zo laat in de race wordt het speelveld namelijk in evenwicht gebracht. Zonder brandstof zijn de auto's licht en dankzij de zachte banden waarop iedereen de wedstrijd uit zal rijden, zullen de laatste zestien ronden een heuse sprintrace worden. 

Ricciardo had het liever anders gezien. Hij had dan een kleine voorsprong op Stroll en Albon, hij had alles onder controle. Nu alle strategie uit het raam is gegooid en hij ook nog eens opnieuw een staande start zal moeten overleven, is Renaults eerste podium sinds haar terugkeer in de Formule 1 ineens niet zo zeker meer.

Herstart van de goden

Ricciardo laat er zijn zelfvertrouwen niet door aantasten. Integendeel, bij de derde herstart van de Toscaanse Grand Prix – de tweede na een rode vlag – kent de voormalig teamgenoot van Verstappen een wereldstart, waarbij hij de tweede positie van Valtteri Bottas afhandig maakt. De Mercedes-coureur moet aan de vuile kant van de baan beginnen, wat zijn start fink belemmert. 

Nog fijner voor Ricciardo is dat zijn laatst overgeblevene tegenstander, Albon, eveneens aan de vuile kant moet beginnen en door het veld wordt opgeslokt. Maar de buit is nog niet binnen, zo weet de Honey Badger. Ook het team herinnert hem eraan. 'Oké maatje, we hebben nog een kleine vijftien ronden te gaan. Laten we nu focussen en dit niet verpesten!'

De slag verloren

Aan de strijdlust van Ricciardo kan het niet liggen: hij rijdt de ballen uit zijn broek, maar ziet Albon met iedere ronde dichter en dichter bij hem in de buurt komen. Na een aantal vaardige inhaalacties zit de Red Bull op zijn staart. Met acht ronden te gaan valt de droom die Renault al sinds 2016 koestert aan diggelen: Albon plaatst zijn wagen naast die van Ricciardo en rijdt zo buitenom in de wijde zwieper naar rechts, waarmee hij prompt de titel 'Mr. Outside' verdient.

Met pijn in het hart ziet Ricciardo zijn tegenstander verder en verder weg bij hem rijden. Wanneer het zwart-wit geblokt wordt uitgehangen, komt niet hij maar Albon als lachende derde over de streep, achter de zwartgekleurde Silberpfeilen. Zijn achterstand bedraagt een kleine 2,5 seconden.

'Albon was te snel'

Na afloop van de race erkent Ricciardo dat hij had gedacht Albon achter zich te kunnen houden. 'In de eerste twee stints zat hij achter Stroll en mijzelf, maar ik dacht toen niet dat hij het tempo had om ons in te halen. Echter kwam zijn auto op lage brandstof en met verse banden tot leven. Ik had geen antwoord op zijn aanval', aldus de man die 12 punten scoorde bij de eerste F1-race op Mugello.

'Als Albon ons bij de laatste herstart direct had ingehaald, dan hadden we kunnen zeggen dat we de race op dat moment hadden verloren. Maar de waarheid is dat hij gewoonweg meer snelheid had dan wij', zo volgt het oordeel van de Australische coureur, die momenteel de zevende plaats in het klassement bezet.

Renault mikt op derde plaats

Hoewel Renault bedroefd is dat het voor de tweede maal dit jaar een podium misloopt, mag het zichzelf op de schouder kloppen dat de snelheid met ieder raceweekend lijkt te verbeteren. En het is dit sentiment dat ook uit de mond van Abiteboul klinkt. 'Het is goed dat we teleurgesteld zijn met een vierde plaats! We geloven al een tijd dat een podium eraan zit te komen, maar het mocht vandaag niet zo zijn', vertelt de Fransman na afloop.

Met deze fraaie prestatie in het achterhoofd, reist Renault opgewekt terug naar de fabriek. De motivatie is in tijden niet zo groot geweest. En met recht, want de Franse renstal heeft de derde plaats in het constructeursklassement in het vizier. Halverwege het seizoen ligt het slechts 23 punten achter McLaren. Alles is nog mogelijk…

Door: Harry Verolme

Lees 3 Reacties

Tags:

Reacties

MastorPaldonado
16 Sep 2020 om 11:21

inderdaad, goed zo'n stuk. Dit is tenminste niet 100% kopieer-plak, leuke website met ook eigen content. Leest leuk en onderscheidt zich daarmee

Brok5
16 Sep 2020 om 10:33
Quote van f1optimaal
Wat een lang verhaal zeg!

Maar wel goed gedetailleerd. Mag wel eens ingezoomd worden op andere coureurtjes dan alleen die max

f1optimaal
15 Sep 2020 om 23:48

Wat een lang verhaal zeg!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws