'Nieuwe regelgeving kan aerodynamische kracht Red Bull aan banden leggen' Formule 1

'Nieuwe regelgeving kan aerodynamische kracht Red Bull aan banden leggen'

Door David Boorsma 18 september 2020 | 08:47


Formule 1-auto's zijn de afgelopen jaren steeds langer geworden. Nieuwe foto's van de 'naakte' Ferrari uit Mugello laten nu zien hoe de ingenieurs de wielbasis kunstmatig hebben verlengd. Auto Motor und Sport kijkt eens beter naar de rode-bolide.

'Als je de huidige auto naast een auto van tien jaar geleden zet, lijken de oude racewagens bijna op speelgoedauto's', schrijft de Duitse website. Dat de moderne Formule 1-auto's zoveel groter zijn, komt onder meer door de dikkere banden en bredere vleugels die in 2017 werden geïntroduceerd. Op dat moment groeiden de auto's met twintig centimeter in de breedte.

'Maar de verhouding tussen lengte en breedte dreigde de laatste tijd weer uit de hand te lopen', vervolgt het autosportmedium. 'De afstand tussen de twee assen werd steeds groter.' Op oude circuits met een smalle pitstraat, zoals in Mugello, kunnen de coureurs nauwelijks hun garage uit rollen zonder ergens vast te komen zitten.

Langere auto betekent meer downforce

Mercedes was de pionier van deze trend. De ontwerpafdeling van het Duitse Formule 1-team was de eerste die inzag dat de uitbreiding van de auto's efficiëntere aerodynamica achterin mogelijk zou maken. 'Het doel van de ingenieurs is om de lucht zo strak mogelijk langs de sidepods en zonder turbulentie over de diffuser te leiden', schrijft de Duitse site.

Een lange wielbasis is echter niet geheel onproblematisch. In theorie is de truc vooral merkbaar op bochtige banen. De monteurs wonnen lange tijd stabiliteit in snelle bochten. Maar dankzij moderne ophangingstechnologie kon er ook in langzamere bochten stabiliteit worden gevonden. Formule 1-auto's zijn nu meer dan vijf meter lang.

Toekomst van de aerodynamica

'Het is nog onduidelijk hoe het verminderen van de wielbasis het gebruik van auto's zal beïnvloeden', vervolgt de Duitse site. 'Met het high rake-principe wordt veel neerwaartse druk gehaald uit het grotere luchtvolume onder de diffuser.'

De nieuwe regelgeving beperkt echter de mogelijkheden om de lucht in te sluiten met kunstmatige wervelingen onder de auto. Mochten de effecten van deze aanpassingen significant zijn, dan zou dat dus kunnen betekenen dat Red Bull Racing, doorgaans geprezen voor hun hoge rake, een aerodynamische kracht kwijt kan raken.

'De auto's krijgen dan meer neerwaartse druk aan de bovenkant', aldus de gevolgen volgens het medium. 'In theorie profiteer je dan van de extra ruimte die een schone en stabiele luchtstroom naar de vleugelelementen garandeert. Het is moeilijk te zeggen of tien centimeter minder speling een groot verschil gaat maken.' (Foto: Ferrari F1 Media)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws