Voorbeschouwing GP Rusland | Red Bull moet het hebben van derde sector Formule 1

Voorbeschouwing GP Rusland | Red Bull moet het hebben van derde sector

Door Maurits Kappetijn 21 september 2020 | 11:33


Komend weekend staat de Grand Prix van Rusland op het programma. Na een weekend adempauze treden de Formule 1-teams aan op het Sochi Autodrom, waar de tiende Grand Prix van het seizoen gehouden zal worden. Wat kunnen we verwachten van het raceweekend en heeft Red Bull enige kans tegen Mercedes?

Het circuit van de Russische Grand Prix kenmerkt zich door haar strakke bochten en rechte stukken. Het Sochi Autodrom heeft veel technische bochten, maar staat toch alom bekend als een powercircuit. De baan kent negentien bochten en twee lange rechte stukken, die allebei ook een DRS-zone hebben. De meeste knikken zijn niet heel scherp, waardoor volgens informatie van de FIA de derde versnelling normaliter ook de laagste zal zijn.

De variatie in verschillende soorten bochten betekent dat er een compromis moet worden gevonden in de set-up. De snelle rechte stukken verleiden teams om met minder downforce te rijden, maar de langzame en middelmatige snelheidsbochten betekenen dat balans, grip en goede tractie bij het verlaten van zo’n bocht ook noodzakelijk zijn. Met een goede setup valt in Sochi veel tijd te winnen.

Verstappen legde vorig seizoen al uit hoe het voelt om in Sochi te rijden. 'Er zijn meer inhaalmogelijkheden, maar de layout van de baan is niet geweldig voor ons', concludeerde de Nederlander. 'Het is wel een uniek circuit, omdat de meeste bochten haaks zijn, wat ongewoon is. Het is ook altijd uitdagend om na de hoge snelheid op het rechte stuk een langzame bocht in te gaan en het maximale uit de auto te halen tijdens het remmen.'

Red Bull moet het hebben van derde sector

Na de Grand Prix van Toscane, met de uitvalbeurt van Max Verstappen en de derde plaats van Alexander Albon, is het zaak om vooruit te kijken. In Sochi lijkt Mercedes wederom de torenhoge favoriet. Op basis van de karakteristieken van de RB16 zou Verstappen alleen in de derde sector de achterstand kunnen minimaliseren op Mercedes.

Kijkend naar de eerste sector, waar een langs recht stuk met DRS zit, wordt Mercedes favoriet geacht. Datzelfde geldt eigenlijk voor de tweede sector, waar ook een lang recht stuk met DRS zit. De Duitse renstal zal in deze twee sectoren hun voorsprong op Red Bull flink kunnen uitbouwen. Vorig seizoen wist Lewis Hamilton ruim veertien seconden voor Verstappen te eindigen.

Voor Verstappen is het te hopen dat de motorproblemen van afgelopen weekenden niet opnieuw op komen dagen in Rusland. Bij de Grand Prix van Italië én Toscane viel de Nederlander uit door vermeende problemen aan de Honda-krachtbron, waarbij de uitvalbeurt op Mugello het meest uit het oog sprong. Verstappen had al last van de motor bij de opwarmronde, waarna hij vlak na de start van de race voor de tweede maal op rij een DNF moest bijschrijven.

Max Verstappen stapt gefrustreerd uit zijn auto na de snelle uitvalbeurt bij de Toscaanse Grand Prix

Nu men twee weken rust heeft gehad, kan er verwacht worden dat Honda het probleem inmiddels is opgelost. Mogelijk betekent het oplossen van de problemen dat men besloten heeft om nieuwe motoronderdelen toe te passen op de RB16. Gelukkig hoeft Max in dat geval niet te vrezen voor een gridstraf, want hij mag van alle onderdeeltypes nog minimaal één nieuwe versie laten monteren. De kans zit er dik in dat er een nieuwe ICE (verbrandingsmotor, red.) in Verstappens auto komt, maar dat moet door alle partijen bevestigd worden.

Spektakel verwacht op Sochi

De coureurs zullen voornamelijk op moeten passen voor bocht dertien. Daarin heeft het verleden uitgewezen dat verschillende rijders nog wel eens te wijd gaan of zelfs in de muur belanden. Dat zal voornamelijk komen doordat de set-up dan meer is ingesteld op de lange rechte stukken, waardoor er minder grip is in de bochten, wat dus bij bocht dertien verkeerd uit kan pakken.

Bekijk de samenvatting van de Grand Prix van Rusland uit 2019

Qua inhaalmogelijkheden is bocht dertien een goede plek voor de coureurs, maar ook bocht twee is bij een goede exit zeker geen onmogelijk punt. Sochi kent verschillende inhaalplekken en kan garant staan voor een boeiende race. Althans, als er niet naar de winnaar gekeken wordt. Sinds de race op de kalender staat, in 2014, heeft Mercedes alle races gewonnen op het circuit. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Lees 1 Reacties

Tags:

Reacties

Brok5
21 Sep 2020 om 13:28

Red Bull moet het helaas gaan hebben van 2022. Of 23, of 24. Tijd voor Max om weg te gaan? Ik denk het wel!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws