Analyse kwalificatievorm | Verstappen goed en consistent achter dominant Mercedes-duo Formule 1

Analyse kwalificatievorm | Verstappen goed en consistent achter dominant Mercedes-duo

Door Christian Moerman 22 september 2020 | 18:00


Na negen races begint de rangorde onder de coureurs duidelijk te worden. Op de 2020-grid van de Formule 1 is met name op het middenveld de concurrentie moordend. Dat wordt benadrukt door de gemiddelde startposities van de coureurs. F1Maximaal duikt in de cijfers van de kwalificatie, die beschikbaar zijn op Formula 1, en zet op een rijtje wie er in de eerste seizoenshelft tegenviel en wie er op de zaterdag goed uit de verf kwam.

Naar aanleiding van de negen kwalificatiesessies die dit jaar verreden zijn, kunnen we opmaken dat de heren voorin over één ronde relatief zeker zijn van hun vaste startplaats. Zo weet Lewis Hamilton met een gemiddelde van 1,22 vrijwel elk weekend het voortouw te nemen, sukkelt Valtteri Bottas (2,00) daar standaard achteraan op de tweede plek en ligt de startplek van Max Verstappen in de kwalificatie gemiddeld op 3,67.

Gemiddelde startpositie van de coureurs tot en met de Grand Prix van Toscane

Naam coureur Gemiddelde startpositie
1. Lewis Hamilton 1,22
2. Valtteri Bottas 2,00
3. Max Verstappen 3,67
4. Sergio Perez 7,00
5. Lance Stroll 7,33
6. Carlos Sainz 7,33
7. Lando Norris 7,56
8. Alexander Albon 7,78
9. Daniel Ricciardo 8,33
10. Charles Leclerc 8,44
11. Esteban Ocon 10,67
12. Pierre Gasly 10,67
13. Sebastian Vettel 11,56
14. Daniil Kvyat 13,33
15. George Russell 15,67
16. Kimi Raikkonen 16,67
17. Romain Grosjean 16,67
18. Kevin Magnussen 16,78
19. Antonio Giovinazzi 18,33
20. Nicholas Latifi 18,67

Nico Hülkenberg is in dit schema niet opgenomen maar voor de volledigheid: een P13 en P3 in Groot-Brittannië leveren hem een gemiddelde op van 8,00.

Terwijl de top drie zich dus vrijwel altijd vooraan manifesteert, is te merken dat er coureurs op het middenveld op zaterdag vaak afwisselend sterke resultaten neerzetten. Zo wist Sergio Perez vier keer vanaf P4 te starten, maar wordt zijn gemiddelde flink omhoog gehaald door een P17 in de regen in Stiermarken. Lance Stroll, Carlos Sainz, Lando Norris en Alexander Albon behoren tot het groepje die voornamelijk tussen P4 en P8 terechtkomen. 

De uitschieter bij de eerste tien is ongetwijfeld Albon. De Thai kent een moeizame seizoensstart en, hoewel het in Mugello aardig liep, noteerde tijdens de kwalificatie een P13 in Hongarije en een P12 in Groot-Brittannië, die zijn gemiddelde flink hoger leggen. Teamgenoot Max verstappen kende zijn slechtste kwalificatie in Hongarije, waar hij vanaf de zevende stek startte. Alleen een P5 (in Monza) is nog een relatief hoge score van de Nederlander, die over het algemeen genoegen moet nemen met P3.

De kelderklasse

Onderaan het klassement valt met name op dat het op het semi-middenveld (waartoe AlphaTauri, Esteban Ocon en Ferrari tegenwoordig behoren) ook vrij competitief is. Het is vechten voor een plaatsje achter de top tien. Voornamelijk Charles Leclerc (P5 in Toscane, P4 in Groot-Brittannië) en Ocon (P5 in het regenachtige Stiermarken, P6 in België) scoren in deze subklasse goed, terwijl Pierre Gasly geregeld boven zijn AT01 uitstijgt met een P8 in Stiermarken en een P7 op de zaterdag voorafgaand aan de tweede race in Groot-Brittannië.

Onderaan vinden we hekkensluiter Nicholas Latifi, die drie keer niet van de laatste plek af wist te komen en drie keer van P19 startte. Daarboven staat Antonio Giovinazzi, die vaak hoog scoort. Het Haas-duo vecht het op de zaterdag met name uit met Kimi Raikkonen. Opvallend is de sterke prestatie van George Russell, die in de Williams gemiddeld sterker kwalificeert dan de Haas-coureurs, de Alfa Romeo-rijders én zijn teamgenoot, die gemiddeld drie plaatsen hoger start.

'Consistency is key'

Zoals de Britten het altijd mooi weten te verwoorden: consistency is key. Consistentie is van levensbelang. Daarom is het interessant om niet alleen te kijken naar de gemiddelde startpositie, maar ook naar hoe vaak de coureurs ver van dit gemiddelde afzitten. Zo zou een coureur die altijd vanaf P3 start een afwijking, ofwel deviatie, hebben van 0. Hij wijkt immers nooit van zijn gemiddelde startpositie af. Een coureur die dat veel doet, heeft een relatief hoge afwijking. We zetten de afwijkingen voor je op een rijtje.

Gemiddelde afwijking van de startpositie van de coureurs tot en met de Grand Prix van Toscane

Naam coureur Gemiddelde afwijking van startpositie
1. Lewis Hamilton 0,34
2. Valtteri Bottas 0,44
3. Antonio Giovinazzi 0,81
4. Nicholas Latifi 1,11
5. Max Verstappen 1,11
6. Romain Grosjean 1,48
7. Kevin Magnussen 1,48
8. Daniil Kvyat 1,70
9. Pierre Gasly 1,85
10. Lando Norris 2,05
11. George Russell 2,07
12. Daniel Ricciardo 2,15
13. Carlos Sainz 2,15
14. Lance Stroll 2,15
15. Kimi Raikkonen 2,30
16. Sebastian Vettel 2,40
17. Alexander Albon 2,64
18. Charles Leclerc 2,72
19. Esteban Ocon 2,81
20. Sergio Perez 3,14

Nico Hülkenberg is in dit schema niet opgenomen maar voor de volledigheid: een P13 en P3 in Groot-Brittannië leveren hem een gemiddelde afwijking op van 5,00.

Nu ziet het schema er ineens anders uit. Laagvliegers Giovinazzi en Latifi staan qua consistentie ineens relatief hoog, P3 en P4 respectievelijk. Hoe hard het ook klinkt, deze twee coureurs zijn dus eigenlijk heel consistent, maar dan wel consistent heel slecht, gezien zij onderaan het klassement te vinden zijn wat gemiddelde startposities betreft. Hamilton en Bottas, die over het algemeen stuivertje wisselen voor P1 en P2, scoren wegens het gebrek aan concurrentie aan de top relatief goed en kwalificeren dus vaak op vergelijkbare posities. Hamilton heeft bijvoorbeeld slechts twee kwalificatiesessies verloren van zijn teamgenoot en scoort zeven keer P1 en twee keer P2.

Bij Verstappen fluctueert de startpositie nog wel eens, logischerwijs wegens zijn P7 in Hongarije en zijn P5 in Italië. De Nederlander behoort desalniettemin toch tot de top vijf meest consistente coureurs in de kwalificatie, hoewel dat voor hem ook deels te maken heeft met een gebrek aan concurrentie. Onder de Red Bull Racing-rijder vinden we bijzonder genoeg de Haas-heren, die exact dezelfde afwijking hebben. Zij presteren dus relatief consistent maar zijn nooit hoger dan P14 en P15 gestart en hebben allebei wel eens op de laatste stek gestaan.

IJzersterk middenveld

Het merendeel van de Formule 1-coureurs zit ongeveer op een gemiddelde afwijking van twee. Hier vallen de meeste coureurs op het middenveld onder. Omdat de concurrentie hier zo intens is, is het lastig om een startpositie vast te houden. Toch lijken de AlphaTauri's over alle circuits relatief stabiel te presteren, terwijl de Ferrari's het ene weekend aanzienlijk beter gaan dan het andere weekend. Zo weet Leclerc op Ocon en Sergio Perez na zijn gemiddelde startpositie niet te verdedigen omdat de SF1000 op sommige circuits begint te steigeren. Teamgenoot Vettel heeft hier blijkbaar minder last van, maar kwalificeert gemiddeld ook drie plaatsen lager. Een slechtere startplek vasthouden is in theorie makkelijker.

De twee mannen die écht nog wat aan de consistentie moeten doen zijn Ocon en Perez. Ocon startte eens van P5 maar begon in Spanje, Hongarije en Oostenrijk ook eenmaal vanaf de vijftiende plek en twee keer vanaf P14. Hele wisselvallige resultaten voor de Fransman dus. Voor Perez is de analyse wat inaccurater omdat hij twee races gemist heeft. Uitschieters (zoals zijn P17 in de regen in Stiermarken) worden dus zwaarder bestraft, met een normaal resultaat (zijn gemiddelde, een P7) in plaats van die P17 zou hij klimmen naar P6, het plekje onder Verstappen.

Wat valt op?

Wat zijn nu eigenlijk de meest opvallende resultaten uit deze analyse? Om te beginnen valt op te maken dat Albon op zaterdag flink aan het werk moet. Het is al eerder door het team aangehaald maar wordt nu ook door de cijfers bevestigd: zijn kwalificatiepace ligt te laag. Ook is Albon in zijn kwalificeren een van de meest inconsistente coureurs, voornamelijk veroorzaakt door zijn uitschieters waarin hij buiten de top tien valt. In de RB16 zijn die niet nodig.

Het Mercedes-duo gedraagt zich zoals de Mercedes W11 presteert. Solide, betrouwbaar en ongenaakbaar. De eerste startrij is vrijwel altijd van de Brit en de Fin en ze weten deze posities consistent vast te houden. Ook Verstappen is vaak zeker van een sterke startpositie en weet het eigenlijk vrijwel elk weekend wel te bolwerken, prima scores van de negenvoudig Grand Prix-winnaar.

Tenslotte mag de consistentie van Russell in de Williams geprezen worden. Hij weet vaak veel uit de matige bolide te slepen. De AlphaTauri-rijders mogen dan wel niet het beste materiaal tot hun beschikking hebben, maar hebben wel een auto die op elk circuit eigenlijk wel werkt. Het tegenovergestelde kan gezegd worden van Ferrari en Racing Point, deze renstallen worstelen, in tegenstelling tot directe concurrent McLaren, met prestatieschommelingen op zaterdag. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Door: Christian Moerman


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws