Maak kennis met Ferrari-juniors Schumacher, Shwartzman en Illot Formule 1

Maak kennis met Ferrari-juniors Schumacher, Shwartzman en Illot

Door Gino Haverkamp 16 oktober 2020 | 17:00


Lang was de Ferrari Driver Academy, opgericht in 2009, een programma dat maar mondjesmaat coureurs naar de Formule 1 bracht. Charles Leclerc is het bekendste en succesvolste voorbeeld, maar nu kloppen opeens drie jongelingen op de deur: Mick Schumacher, Robert Shwartzman en Callum Illot. Wie zijn deze drie coureurs en hoe is hun carrière tot nu toe verlopen?

In totaal heeft de Ferrari Driver Academy drie coureurs de Formule 1 ingebracht: Sergio Perez, Jules Bianchi en Charles Leclerc. Perez was de eerste protegé van het hele programma, maar verliet deze in 2013 toen hij een contract tekende bij McLaren. Bianchi werd een grootse toekomst voorspeld, maar zijn lot is helaas bekend. Leclerc, die als volwaardig Ferrari-coureur officieel geen lid meer is van de Ferrari Driver Academy, is dus de enige die het hele programma met succes doorlopen heeft. 

En dan zijn daar opeens Schumacher, Shwartzman en Illot. De drie maken dit seizoen veel indruk in de Formule 2 en zijn samen goed voor acht overwinningen in 2020 met nog vier GP's te gaan. Schumacher en Illot zijn verwikkeld in een hevige strijd om de titel, terwijl hun Russische opleidingsgenoot vooralsnog een outsider is. Conclusie: er zit aardig wat vlees in de kuip bij Ferrari. Maar wie zijn deze drie jongelingen?

Mick Schumacher

Eigenlijk heeft Mick Schumacher geen introductie nodig. Zijn achternaam zegt genoeg over de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher. Het is niet de vraag of de 21-jarige Duitser zijn Formule 1-debuut gaat maken, maar wanneer hij dat gaat doen.

Waarschijnlijk in 2021, want als we de geruchten mogen geloven gaat Schumacher volgend jaar plaatsnemen naast Kimi Räikkonen bij Alfa Romeo. Op dat moment is hij dan slechts twee jaar lid geweest van de Ferrari Driver Academy, want hij is daar pas sinds 2019 onderdeel van.

Schumacher was zich al vroeg bewust van zijn achternaam, want in de juniorenklassen reed hij rond als 'Mick Junior'. Dit om als een gewone coureur gezien te worden in plaats van als de zoon van de zevenvoudig wereldkampioen. Klaarblijkelijk had hij zijn naam niet nodig om door te stoten naar de autosport, want in 2015 maakte hij zijn Formule 4-debuut bij het Nederlandse Van Amersfoort Racing. Hij werd tiende in het kampioenschap met één zege achter zijn naam.

Wat een terugkerend patroon is bij Schumacher, is de periode van wennen die hij nodig lijkt te hebben als hij een nieuwe raceklasse betreedt. Zo werd hij in 2015 tiende in het Duitse Formule 4-kampioenschap om een jaar later tweede te worden in zowel de Duitse als de Italiaanse Formule 4. Eenzelfde patroon kwam terug in de Formule 3, toen hij slechts twaalfde werd in 2017, maar de titel opeiste in 2018. 

Precies datzelfde speelt zich af in de Formule 2, het kampioenschap waar hij vorig jaar met eveneens een twaalfde eindklassering in debuteerde. Dit jaar stevent Schumacher echter af op de wereldtitel. Derhalve zou men er niet raar van opkijken als de jongeling volgend jaar in de Formule 1 ook wat aanpassingsproblemen kent. De echt goede Schumacher krijgen we wellicht in 2022 pas te zien.

Robert Shwartzman

Vooraf aan het seizoen werd Robert Shwartzman getipt als één van de topfavorieten in de Formule 2. Nu we zo tegen het einde van het seizoen aan zitten moet wellicht geconcludeerd worden dat de 21-jarige Rus ietwat tegenvalt. Geen ramp, want Shwartzman heeft vaak zat laten zien aardig wat in de mars te hebben. Zaak voor hem om dat om te zetten in constante topresultaten.

Ferrari zag het al vroeg zitten in de jonge coureur, daar waar hij in 2017 al werd toegevoegd aan het Ferrari-programma. Op dat moment had hij nog niet eens zo heel veel bijzonders gepresteerd in de autosport met enkel een derde plaats in de eindrangschikking van de Italiaanse Formule 4 in 2015.

Na zijn Ferrari-contract kreeg Shwartzman, die als jonge karter een aardig aantal Italiaanse kampioenschapjes had gewonnen, vleugels: derde in de Formule Renault Eurocup (2017), derde in de Europese Formule 3 (2018), winnaar van de Florida Winter Series (2018) en uiteindelijk ook de eerste kampioen van het in 2019 opgerichte Formule 3-kampioenschap.

Niet gek dan ook dat Shwartzman een grote toekomst voorspeld wordt. De Prema-coureur laat echter ook zien over een uitstekende mentale weerbaarheid te beschikken. Begin dit jaar verloor hij zijn vader namelijk aan het coronavirus. Shwartzman raapte zichzelf echter uitstekend op en kende een uitstekende seizoenstart met twee zeges in de eerste vijf wedstrijden.

In tegenstelling tot Schumacher moet Shwartzman waarschijnlijk nog een jaartje wachten op zijn Formule 1-debuut. Hij is weliswaar retesnel, maar nog niet constant genoeg. Voor hem is het wellicht het beste om nog een seizoen Formule 2 aan te gaan om met overmacht de wereldtitel op te eisen. Daarna wacht de Formule 1.

Callum Illot

Van de drie coureurs in dit artikel is Callum Illot wellicht de meest onbekende. Niet heel gek, want hij is al 22 en zijn erelijst loopt wat achter in vergelijking met Schumacher en Shwartzman. Dat maakt Illot echter geen matige coureur, want hij staat keurig tweede in de Formule 2 dit jaar en is al sinds 2017 onderdeel van de Ferrari Driver Academy, dus de Italiaanse renstal ziet echt wat in de Brit.

Illot is wel één van de beste karters van zijn generatie. Hij won tal van kampioenschappen en als hij dat niet deed, eindigde hij alsnog in de top drie. In de autosport blijkt de coureur echter een diesel te zijn die zich anoniem tussen de bedrijven door heeft opgewerkt naar de Formule 2. Voor 2018 was zijn beste prestatie een vierde plek in de eindstand van de Europese Formule 3 in 2017 met zes zeges. Hij moest dat jaar Lando Norris, Joel Eriksson en Maximilian Günther voor zich dulden.

In het GP3-seizoen van 2018 liet Illot voor het eerst zien wat hij echt in zijn mars heeft. Het was pas zijn eerste jaar in die klasse, maar meteen kon hij meedoen om de titel. Die ging uiteindelijk naar Anthoine Hubert, maar Illots naam stond in ieder geval op de kaart. Het leverde hem een Formule 2-contract bij Charouz op. Ondanks dat dat team doorgaans een behoorlijke laagvlieger is, pakte hij toch twee podia in zijn eerste volledige seizoen in die klasse.

Dan 2020. Uitkomend voor UNI-Virtuosi gaf Illot gelijk een signaal af door de openingsrace op de Red Bull Ring te winnen. 'Met mij moeten jullie rekening houden', straalde hij uit. En rekening houden met hem moesten zijn collega's wel, want waar menig coureur pas laat op gang kwam (Schumacher) of als een baksteen naar beneden viel in het kampioenschap (Christian Lundgaard en Robert Shwartzman) liet Illot met een bijna griezelige constantheid zien dat hij echt wel weet hoe hij moet presteren.

Met nog vier races te gaan staat de Brit tweede in het Formule 2-kampioenschap met een achterstand van 21 punten op Schumacher. Kampioen of niet, Illot staat in ieder geval op het lijstje van Haas voor 2021, al wil teambaas Günther Steiner dat niet erkennen. Met zijn prestaties dit seizoen heeft de jongeling laten zien een coureur te zijn waar je op kunt bouwen. Aan hem om te laten zien dat een Formule 1-auto geen geheimen voor hem heeft wanneer hij in Abu Dhabi zijn debuut maakt. Hij neemt daar de eerste vrije training namens Haas op zich. (Foto: Ferrari F1 Media)


Tags:

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst, wees de eerste!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws