'Red Bull stelt ultimatum vanwege motordilemma en dreigt met F1-exit' Formule 1

'Red Bull stelt ultimatum vanwege motordilemma en dreigt met F1-exit'

Door Christian Moerman 16 oktober 2020 | 15:24


Red Bull Racing is op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Enkele opties, waaronder het afnemen van motoren bij Ferrari en Renault, liggen nog open, maar Red Bull wil liever door met Honda en een bevriezing van de motorreglementen na 2021. Waarom wil Red Bull dit, wat vindt de concurrentie en hoe willen de Oostenrijkers dit voor elkaar krijgen?

Bij Auto, Motor und Sport beantwoorden ze alle drie deze vragen. Allereerst leggen ze uit waarom Red Bull dit graag wil. Het primaire argument voor het team van Max Verstappen is dat ze bij Ferrari, Mercedes en Renault als 'betalende klanten' gezien worden en geen zeggenschap hebben over hoe de motor eruit komt te zien.

Wanneer ze verder zouden gaan met de basis die Honda gelegd heeft, en in 2021 verder zal leggen, hebben ze dus zelf de controle over de dimensies van de krachtbron. Het overnemen van de Honda-afdeling, inclusief de krachtbron die de Japanners van plan zijn in 2021 te leveren, werkt echter alleen wanneer vanaf 2022 de reglementen rondom de motoren volledig worden bevroren.

Gebeurt dit namelijk niet, dan zou het doorontwikkelen van de motor Red Bull dusdanig veel geld kosten, dat het het niet waard is om nog langer door te gaan in de sport. Dat is dan ook waar Red Bull mee dreigt volgens het Duitse medium. Óf de reglementen worden bevroren, óf Red Bull stapt met beide teams (dus ook AlphaTauri, red.) uit de sport.

Concurrentie verdeeld over plan Red Bull

Met dit 'ultimatum' dat Red Bull stelt, leggen ze dus druk op de besprekingen rondom de toekomst van de motorreglementen. In Portimao gaan Red Bull en de motorleveranciers om tafel om te bepalen wat de volgende stap is. Het lijkt er voorlopig op dat er verdeeldheid ontstaan is onder de leveranciers over het plan van de Oostenrijkers. Regerend wereldkampioen Mercedes ziet het plan van Red Bull in ieder geval al wel zitten.

Voor Renault ligt het moeilijker. Zij hebben momenteel een krachtbron die niet kan tippen aan die van de Duitsers, maar wel goed genoeg is om op vermogen niet enorm in te leveren ten opzichte van Mercedes. Toch zijn zij alleen bereid mee te gaan in dit plan wanneer bij het bevriezen de huidige motoren gelijk getrokken worden qua prestaties.

Ferrari stribbelt tegen

De laatste fabrikant, Ferrari, is fel tegen het plan. 'Ze kunnen op elk moment in Parijs (bij Renault, red.) of in Maranello (bij Ferrari zelf, red.) aankloppen wanneer ze een motor nodig hebben', liet een woordvoerder van de Italiaanse renstal weten. Red Bull zit niet zó diep in de problemen dat ze een dergelijke maatregel af kunnen dwingen, meent Ferrari.

Daarnaast hebben ze nóg een argument waarom het niet logisch zou zijn voor Red Bull om zelf achter de productie van motoren aan te gaan: 'Het zou ze dan (wanneer ze bij een bestaande leverancier afnemen, red.) bovendien ook nog eens minder geld kosten dan wanneer ze zelf voor de productie opdraaien.'

Geheel onlogisch is de reactie van Ferrari niet, op motorvermogen liggen zij momenteel immers flink achter. Wanneer ze in zouden stemmen met het rigoureuze plan, zouden ze tot 2026 voor de dag komen met een motor die aanzienlijk minder vermogen produceert.

Ook ziet Ferrari het niet zitten om de plannen voor de vernieuwde motoren op te schuiven uit duurzaamheidsperspectief. Met de nieuwe ontwikkelingen wordt ingezet op biobrandstof. Met het vertragen van de reglementswijzigingen zou de Formule 1 de 'groene' weg die ze in willen slaan dus pas vijf jaar later inslaan.

Hoe deze plooi van Red Bull uit gaat werken, zal na de Portugese Grand Prix duidelijk worden. Met uiteenlopende interesses van alle betrokkenen lijkt er geen ideale oplossing mogelijk. Maar een exit van twee teams uit de sport zou voor de Formule 1 al helemaal een groot probleem vormen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Lees 6 Reacties

Tags:

Reacties

f1optimaal
17 Oct 2020 om 14:16
Quote van B.Broers
RED BULL,zou,dat energiedrankje ook in jullie tank gestopt kunnen,dan krijgen jullie
vleugels.Jullie verpesten het hele F1 gebeuren!!!!!!!!!!!!

Hoezo verpest Red Bull het hele F1 gebeuren?

B.Broers
17 Oct 2020 om 13:48

RED BULL,zou,dat energiedrankje ook in jullie tank gestopt kunnen,dan krijgen jullie
vleugels.Jullie verpesten het hele F1 gebeuren!!!!!!!!!!!!

RaceDave
16 Oct 2020 om 18:14

Ik geef ze groot gelijk, de FIA heeft veel te lang en te moeilijk gedacht met deze dure motoren. Ze mogen al blij zijn dat Renault is gebleven.
Maar Ferrari, daar janken de Italianen harder als hun motoren, die gooien hun veto hierop en is het gedaan met de sport.

Ap
16 Oct 2020 om 17:13
Quote van MokumX
Ja Ap. Kost een drol en is zo gepiept, ff een V6-je turbomotor met hybride systemen ontwikkelen. Doet RBR wel even in een bouwval schuurtje van 1 van de monteurs of zo. Piece of cake.
Ff je geheugen opfrissen: TEAM BUDGETPLAFOND voor ONTWIKKELINGEN volgend jaar!!!

Heb het niet over volgend jaar! Lezen is soms moeilijk ik weet het, staat duidelijk RBR had al lang!!! eigen motor moeten!!! Hebben

MokumX
16 Oct 2020 om 16:52

Ja Ap. Kost een drol en is zo gepiept, ff een V6-je turbomotor met hybride systemen ontwikkelen. Doet RBR wel even in een bouwval schuurtje van 1 van de monteurs of zo. Piece of cake.
Ff je geheugen opfrissen: TEAM BUDGETPLAFOND voor ONTWIKKELINGEN volgend jaar!!!

Ap
16 Oct 2020 om 15:26

Ja hoor daar is die jankerd van die Helmut weer! Red Bull exit als we niet krijgen wat we willen!
Snap het wel maar had RBR al lang een eigen motor moeten hebben? Nee zeiken liever een ander af dan zelf eens wat te proberen!

Reageer


Meer nieuws

Indeleiderstrui.nl

Meer wielernieuws