Alesi: 'Als je tegen Senna racete, voelde het net alsof hij tegen je aan het praten was' Formule 1
Formule 1

Alesi: 'Als je tegen Senna racete, voelde het net alsof hij tegen je aan het praten was'

Alesi: 'Als je tegen Senna racete, voelde het net alsof hij tegen je aan het praten was'

Jean Alesi, voormalig Formule 1-coureur van onder andere Ferrari, blikt terug op zijn carrière. De Fransman vertelt hoe hij zijn racecarrière startte en hoe anders dat is vergeleken met vandaag. Ook vertelt hij over de revolutionaire veranderingen die hij meemaakte in de periode dat hij deelnam aan de koningsklasse van de autosport.

'Mijn vader haalde me van school op en daarna kon ik gaan karten', vertelt Alesi tegenover Davide Cironi van Drive Experience. 'Ik wist op jonge leeftijd al dat ik autocoureur wilde worden.' De racecarrière van Alesi startte uiteindelijk in de R5-klasse, aangezien de Fransman niet voor elke raceklasse genoeg geld had om zich in te schrijven. De rallyklasse bood voor hem een uitkomst. 'Ik reed vanaf mijn achttiende in de R5. Vroeger moest je daarvoor een rijbewijs hebben, maar tegenwoordig is dat niet meer nodig voor raceklassen. Ik had wat langer de tijd om kind te zijn.'

Alesi: 'Veiligheid was een belangrijk onderwerp'

De voormalige Ferrari-coureur legt uit dat hij met de resultaten en het geld dat hij behaalde in de R5-races zich weer kon inschrijven voor de volgende races. Daarna stapte Alesi over naar Formule Renault om vervolgens echt zijn carrière te beginnen in de Formule 3. 'Mijn eerste overwinningen in de Formule 3 kwamen in 1986. Het jaar erop wist ik zeven keer te winnen en pakte ik het kampioenschap. Daarna stapte ik over naar de Formule 3000, dat is nu de Formule 2.'

Na een paar jaar in de Formule 3000 maakte Alesi de overstap naar de Formule 1 en reed hij bij het team Tyrrell. In zijn tijd kwamen er veel veranderingen aan de auto. 'Veiligheid was een belangrijk onderwerp. Er kwamen steeds meer dingen bij kijken. 'Er was veel ruimte voor de ontwerpers om hun auto anders te maken dan de rest. Ook werd schakelen via het stuur mogelijk en dat was een grote verbetering.' Veel dingen die voor de Fransman toen nieuw waren zijn nu niet meer weg te denken uit de Formule 1.

Alesi ziet veranderingen in de Formule 1

Uiteindelijk belandde Alesi bij Ferrari en dat waren volgens de voormalig coureur de beste jaren uit zijn carrière. Hij nam het in die periode op tegen Ayrton Senna en de Fransman vond het geweldig om tegen de Braziliaan te vechten. 'Als je tegen hem racete, voelde het net alsof hij tegen je aan het praten was. Hij maakte nooit fouten en hij was onvoorspelbaar, met hem racen was echt waanzinnig.'

Alesi reed in zijn tijd met de V12 motor en volgens hem maakte die een iconisch geluid. Tegenwoordig zijn de Formule 1-auto's wat stiller en zijn ze een deel van hun karakter verloren. 'Er wordt ook wel eens tegen mij gezegd dat de helft van de Grands Prix saai zijn tegenwoordig, maar dat vind ik echt onzin. In mijn tijd was dat ook aan de hand. De strategieën, de inhaalacties en de gevechten zijn er nog allemaal, maar het is nu iets ingewikkelder. Iedereen heeft nu dezelfde soort banden en nagenoeg dezelfde motoren.'

De ontwikkeling van de Formule 1-auto's blijft van groot belang volgens de 57-jarige Fransman. 'De Formule 1 heeft een imago dat het heel vervuilend is, maar sommige mensen weten niet dat ze hybride motoren gebruiken. Alles wat gebruikt wordt in de Formule 1-auto's zal uiteindelijk gebruikt worden in de normale auto's', eindigt Alesi.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws