Bandenstrategieën GP Brazilië: Verstappen en Hamilton kunnen kiezen voor mediums Formule 1
Formule 1

Bandenstrategieën GP Brazilië: Verstappen en Hamilton kunnen kiezen voor mediums

Bandenstrategieën GP Brazilië: Verstappen en Hamilton kunnen kiezen voor mediums

Na de kwalificatie van vrijdag en de sprintrace van zaterdag zijn we bij de zondag aangekomen. Dit seizoen is de sprintrace geïntroduceerd en daardoor hebben de teams op zondag een vrije keuze over de banden. Hierdoor zullen er verschillende strategieën gebruikt worden. Wat zullen de coureurs voorin gebruiken en kunnen de coureurs achterin verrassen met een afwijkende bandenstrategie?

Tijdens de sprintrace hebben we elk type band voorbij zien komen. Alle drie de banden leken goed te presteren. Zo gebruikten de coureurs voorin vooral de softband waardoor ze snel weg waren bij de start en hun voorsprong daardoor niet verspeelden. Toch lijkt de softband niet de juiste keuze om mee te starten. In tegenstelling tot de sprintrace, zullen de benzinetanks voller zitten waardoor de softband sneller zal slijten. De mediumband lijkt daarom de beste keuze voor de rijders voorin.

Is de één-stop überhaupt een optie?

Als de coureurs voorin zouden kiezen voor de mediumband, dan geeft dat hun de optie voor de twee-stopper die het snelste lijkt. De coureur die dan start met de mediumband zou daar vervolgens twintig rondjes op moeten rijden. Daarna zal er twee keer gewisseld moeten worden naar de harde band waar dan iedere keer een stint van zo'n 30 ronden opgereden moet worden. Alleen de twee Ferrari-coureurs zouden geen gebruik kunnen maken van deze strategie. Zij hebben nog maar één set over van de harde band voor de race.

De coureurs buiten de top tien hebben nu geen voordeel door de vrije bandenkeuze. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk wel afwijken van de strategie van de voorhoede. Zo is een één-stop zelfs mogelijk, maar dan kan er niet op de softband gestart worden. De coureur zou dan moeten kiezen voor de mediumband en daar minimaal 30 ronden op rijden. Het scheelt de coureur dan gemiddeld 22 seconden in de pitlane. Toch is het een risico omdat Brazilië een 50 procent kans heeft op een safety car. Daardoor zou het voordeel van een één-stop in het water vallen.

Wat doet het weer tijdens de race?

Dan is er nog één factor die de bandenstrategie kan bepalen. Het weer kan zomaar alles veranderen. Tijdens de sprintrace konden de coureurs 24 ronden blijven rijden op softbanden. Tijdens de race is dit zeer onwaarschijnlijk, omdat het erop lijkt dat het zondag een stuk warmer wordt. De banden zullen sneller oververhitten en dus sneller slijten. Het lijkt erop dat het zonnig gaat worden tijdens de race en dat de regen dus ook uit blijft.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws