De nieuwe vloer van de 2022-auto geanalyseerd, twee kanalen resulteren in meer downforce Formule 1
Formule 1

De nieuwe vloer van de 2022-auto geanalyseerd, twee kanalen resulteren in meer downforce

De nieuwe vloer van de 2022-auto geanalyseerd, twee kanalen resulteren in meer downforce

In 2022 zullen de auto's moeten voldoen aan nieuwe eisen en nieuwe reglementen. De aerodynamica zal daardoor drastisch anders zijn en dat geldt ook voor de vloeren. Mark Hughes, Formule 1-journalist, analyseert speciaal voor de Formule 1-fans de vloeren van de nieuwe 2022-auto's.

Zo zullen de vloeren nu voor het eerst sinds 1983 niet vlak zijn, maar twee kanalen hebben lopen onder de gehele lengte van de auto om het zogenaamde grondeffect te creëren, schrijft Hughes op de officiële website van de Formule 1. Die twee kanalen die net genoemd zijn, zullen de aan de onderkant gegenereerde downforce vergroten. Samen met de beperkingen op de bovenkant van de auto zal het erin resulteren dat de downforce die vanaf de onderkant komt een veel groter deel is van de totale downforce.

Hoe zorgt de nieuwe vloer voor meer downforce aan de onderkant?

Het totale downforce niveau zal wel ongeveer gelijk blijven aan dat van 2021. De tekorten die de teams in het begin van het seizoen zullen hebben, zullen naar verloop van tijd steeds minder worden omdat ze steeds beter de auto begrijpen. Dat de vloer nu twee kanalen bevat is dus bewust gedaan, maar waar dienen die kanalen dan voor en hoezo zorgt het voor meer downforce?

De twee kanalen werken als het ware als een soort tunnel waar de lucht doorheen kan gaan. Aan het einde zit een vernauwing waardoor de lucht er super snel doorheen gaat, sneller dan normaal gesproken het geval zou zijn. Hoe sneller de lucht erdoorheen gaat hoe groter het druk verschil tussen de ondervloer en die daarbuiten. Door dat verschil wordt de auto veel meer op de baan gezogen en dat zorgt voor meer downforce. Dit wordt in vaktermen het grondeffect genoemd.

Ook zorgt de vloer ervoor dat een auto minder last heeft van vuile lucht. Achtervolgers kunnen daardoor dus ook beter hun tegenstanders volgen. Hiermee hoopt de Formule 1 dat er meer inhaalacties en meer wiel aan wiel gevechten zullen plaatsvinden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws