Dit vinden de teams na sprintrace Brazilië | 'Inhaalacties Hamilton het leukste voor de fans' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na sprintrace Brazilië | 'Inhaalacties Hamilton het leukste voor de fans'

Dit vinden de teams na sprintrace Brazilië | 'Inhaalacties Hamilton het leukste voor de fans'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan, met in deze edities de reacties van de teams na de sprintrace in Brazilië.

Alpine

In de vorige twee sprintraces wist Alpine goed te presteren, maar deze keer was het alleen Esteban Ocon die posities wist te winnen tijdens de sprintrace. Ocon wist tijdens de kwalificatie Q3 niet te halen en eindigde als elfde. Door de diskwalificatie van Lewis Hamilton vonden we de Fransman terug op de tiende startpositie. Hij eindigde deze sprintrace op de negende plek. 'Ik denk dat we een sterke sprintrace hadden', zegt Ocon op de officiële website van de Formule 1. 'We voerden de druk op de AlphaTauri's voor ons op.' De 25-jarige coureur vertelt dat zijn auto goed aanvoelde en hoopt deze lijn door te trekken naar de race. 'We hebben morgen een vrije keuze met de banden en zullen dus zien wat we kunnen doen in de race.'

Ocons Spaanse collega, Fernando Alonso, kende deze keer een wat mindere sprintrace. De tweevoudig wereldkampioen wist, in tegenstelling tot Ocon, zich wel te plaatsen voor Q3. Hij startte als negende, maar door een slechte start is hij nu terug te vinden op plek twaalf. 'Ik verloor wat posities bij de start en kwam daarna in verkeer terecht', zegt Alonso. 'Het is moeilijk om hier in te halen, maar om Hamilton langs iedereen te zien gaan is voor de fans denk ik het leukste om te zien.' Alonso denkt dat de punten nog steeds binnen handbereik zijn voor morgen en focust zich nu daarop.

Aston Martin

De sprintrace voor Aston Martin is te bestempelen als oké. Beide auto's wisten een plek te winnen. Vooral Vettel bevindt zich op een comfortabele plek. De Duitser startte als elfde en eindigde als tiende. Door de gridstraf van Hamilton, zal de viervoudig wereldkampioen als negende starten en lijken de punten dus binnen handbereik. 'Ik had een goede start en wist een aantal posities te winnen', zegt Vettel. De Duitser zegt dat de race lang zal zijn en dat ze hard zullen moeten vechten voor de punten. 'Zeker met Lewis achter ons.'

Voor Lance Stroll zal het wat moeilijker zijn om punten te scoren tijdens de race. De Canadees wist pas in de laatste ronde Yuki Tsunoda in te halen, waardoor hij als veertiende eindigde. Stroll begon de sprintrace als vijftiende en wist bij de start niemand in te halen. 'Er gebeurde niet veel om me heen. Pas toen Tsunoda zijn banden eraan waren, kon ik toeslaan.' Stroll hoopt dat het morgen beter zal gaan. 'Het is moeilijk om in te halen, maar het is een lang circuit waar van alles op kan gebeuren.'

Williams

De coureurs van Williams hebben geen spektakel geleverd. Beide rijders zijn geëindigd op de positie waar ze begonnen zijn. George Russell finishte als zeventiende en gaf aan dat hij vooral een gevecht had met zijn eigen auto. 'In deze korte stints is het lastig om een groot bandenverschil te krijgen', zegt Russell. 'Er zullen waarschijnlijk verschillende bandenstrategieën gebruikt worden die kansen kunnen bieden.'

Voor het eerst in tijden wist Nicholas Latifi zich beter te kwalificeren dan zijn teamgenoot. Hij eindigde als zestiende tijdens deze sprintrace en hield daardoor zijn startplek vast. 'We missen de snelheid om mee te draaien', geeft de Canadees aan. Latifi zegt dat hij dichterbij Tsunoda begon te komen, maar zegt ook dat hij moeite had met de slijtage van zijn banden. 'Het zal een lange race worden morgen, maar we moeten klaar staan om gebruik te maken van de kansen die we krijgen.'

Haas

De mannen van Haas hadden wederom weer een lastige sprintrace. De Haas-auto mist de snelheid om mee te doen en de coureurs vinden zichzelf achteraan terug. Mick Schumacher probeert het positieve te zien na de sprintrace. 'Misschien was er achteraf een snellere strategie, maar we wilden gaan voor een goede start en een goede eerste ronde', vertelt de Duitser die als negentiende eindigde. 'Deze sprintrace hebben we geleerd hoe de soft banden werken en nu weten we wat we nodig hebben. Nog niets is verloren.'

Ook Nikita Mazepin koos ervoor om op de soft band te gaan rijden. 'Ik denk dat de eerste rondjes wel goed gingen en dat ik dichtbij Mick kwam', zegt de Russische coureur. Mazepin vertelt dat op het gegeven moment zijn achterbanden het begonnen te begeven. 'Ik heb mijn kans proberen te benutten, maar het werkte niet. Dit is een heel moeilijk circuit voor ons om te gaan strijden tegen de Alfa Romeo's en de Williams'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws