Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021 Formule 1
Formule 1

Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021

Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021

Het seizoen 2021 is al een tijdje voorbij en de Formule 1-fans zijn aan het aftellen voor het nieuwe jaar. Toch kan er ook nog even teruggekeken worden op het seizoen 2021, dat met veel bizarre gebeurtenissen kwam. Bekijk hier het lijstje met de meest bijzondere en speciale gebeurtenissen van het Formule 1-seizoen 2021.

Er zijn genoeg bijzondere momenten geweest gedurende het afgelopen Formule 1-seizoen, denk bijvoorbeeld aan crashes, extreme fouten of verrassende podiumplekken en overwinningen. Wat gebeurde er precies en wat maakte de gebeurtenis zo bijzonder? Wat waren de gevolgen van de gebeurtenis en zaten er nog consequenties aan bepaalde acties van coureurs? F1Maximaal gaat het lijstje af van de meest bizarre gebeurtenissen van het afgelopen jaar.

6: Het kletsnatte weekend in België

Om af te trappen beginnen we met het kletsnatte en bijzondere weekend in België. Het feit dat deze gebeurtenis 'slechts' op nummer zes terug te vinden is, laat weer eens zien hoe bijzonder het seizoen van 2021 was. Tijdens de behoorlijk regenachtige kwalificatie was het al een groot spektakelstuk met genoeg verrassingen. Tijdens Q3 crashte Lando Norris ontzettend hard in Eau Rouge. De McLaren-coureur raakte de muur en gleed met volle vaart daarna over het circuit heen. De crash zag er heftig uit, maar gelukkig kwam de Brit ongeschonden uit de auto. Een mooi moment was daarbij dat Sebastian Vettel ging kijken of de jonge McLaren-coureur oké was. De Duitser reed pas door toen hij zag da zijn Britse collega ongedeerd was.

Natuurlijk zijn er gekkere dingen gebeurd dat weekend op Spa-Francorchamps. De grote verrassing in Q3 was George Russell. De Williams-coureur was gedurende de hele kwalificatie in topvorm. Tijdens de laatste fase van de kwalificatie wist hij ook nog eens sneller te rijden dan Lewis Hamilton. Volgend seizoen kan hij daadwerkelijk laten zien of hij beter is in een gelijkwaardige auto, maar nu deed de jonge Brit het al in een Williams-bolide. Met een tijd van 2:00.086 was Russell in de mêlee van de verregende kwalificatie 0.013 sneller dan Hamilton en daarmee werd hij met P2 de ster van de sessie op zaterdag.

Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021
Russell pakt op een kletsnat Spa-Francorchamps poleposition.

De race zelf was ook speciaal te noemen, vooral omdat het de kortste race uit de geschiedenis van de Formule 1 zou worden. Het regende ontzettend hard in België en daardoor werd er lang over gedaan voordat de auto's daadwerkelijk op het circuit rondreden. Hoewel er drie rondes gereden zijn, waren deze allemaal achter de safety car. De veiligheid van de coureurs kon door de wedstrijdleiding niet gegarandeerd worden vanwege het slechte weer. Wel heeft de Grand Prix van België ervoor gezorgd dat de Formule 1 gaat kijken of de spray die de auto's produceren tijdens slecht weer verminderd kan worden. De toeschouwers kwamen voor niets en zijn alleen nat geregend. Het is te hopen dat de volgende Grand Prix in België wel 'gewoon' door kan gaan.

5: Torpedo Bottas zet Grand Prix van Hongarije op zijn kop

Tijdens de start van de Hongaarse Grand Prix werd het een grote chaos bij de eerste bocht. De baan was nat en het wegdek was daardoor glad. De twee Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas startten allebei vanaf de eerste startrij, terwijl achter hen de twee Red Bulls klaarstonden om aan te vallen. Bottas kwam slecht weg en zakte terug naar P5, terwijl Verstappen snel P2 overnam. Bottas daarentegen liet zijn onkunde zien en torpedeerde zijn auto tegen de achterkant van Norris aan. Een totale chaos was het gevolg van de bizarre actie van de Fin.

Bottas knikkerde niet alleen zichzelf uit de race, maar verpestte ook de race van veel andere coureurs. Zo raakte Norris door de botsing met Bottas ook nog eens Max Verstappen tegen de zijkant van zijn auto. Sergio Pérez werd ook geraakt door de Mercedes-coureur. De Mexicaan kon uiteindelijk net als Bottas niet door met de race. Verstappen kon daarentegen wel verder, maar moest gaan racen met een kapotte auto die met tape was gerepareerd.

De allergrootste verrassing in Hongarije was natuurlijk Esteban Ocon. De Fransman pakte dankzij alle chaos en de fouten die Hamilton en Mercedes maakten de overwinning in Hongarije. Het was de eerste Grand Prix-overwinning van zijn carrière. Ook Vettel zorgde voor een verrassing door als tweede over de finish te gaan, maar zijn race kreeg een staartje. De Duitser werd uiteindelijk gediskwalificeerd door de wedstrijdleiding omdat zijn auto te weinig benzine in de tank had zitten. In Hongarije was het een grote chaos, maar de race werd er wel een bijzondere door.

Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021
Een ongewone samenstelling op het podium na afloop van de race in Hongarije.

4: Crashende Verstappen en Hamilton

Op Silverstone kwam het voor het eerst tot een harde confrontatie tussen Verstappen en Hamilton. De twee kemphanen gingen samen door Copse corner en de zevenvoudig wereldkampioen raakte de achterband van de Red Bull-coureur. De Nederlander eindigde uiteindelijk in de bandenstapel en moest zelfs ter controle naar het ziekenhuis. De relatief lichte straf die de FIA uiteindelijk aan Hamilton uitdeelde, was discutabel te noemen. De titelverdediger had zijn directe tegenstander uitgeschakeld en haalde uiteindelijk met 'slechts' een tijdstraf veel voordeel uit de situatie.

Ook waren de acties van Hamilton na de race goed voor een hoop kritiek. Het overwinningsfeestje met het Britse publiek was volgens velen, inclusief kamp-Verstappen erg overdreven, vooral omdat de toestand van Verstappen op dat moment nog niet bekend was. Verstappen bleek gelukkig ongedeerd te zijn, maar noemde de actie wel respectloos. Het zorgde ervoor dat de relatie tussen de twee minder werd.

In Italië zou het tot nog een crash komen tussen Hamilton en Verstappen, waar dit keer Verstappen door de FIA aangewezen werd als schuldige. Nadat de twee allebei hun race moesten staken in de grindbak, kreeg de Limburger een gridstraf voor het volgende raceweekend. De beslissing van de stewards wekte veel verontwaardiging op onder de fans en ook Verstappen zelf was het niet eens met zijn penalty.

3: Norris presteert bijna perfect in Rusland, maar verliest overwinning

De meest pijnlijke gebeurtenis van het gehele 2021-seizoen moet toch wel gebeurd zijn tijdens de Grand Prix van Rusland. Norris wist tijdens de kwalificatie al te verrassen door poleposition te pakken. De 22-jarige Brit pakte verrassend zijn eerste poleposition uit zijn carrière. Carlos Sainz pakte P2 in Rusland en ook Russell wist hier opnieuw te verrassen door P3 te pakken. Hamilton kwam op P4 terecht, terwijl Verstappen als twintigste moest starten na een motorwissel.

Dit zijn de meest bijzondere gebeurtenissen van het seizoen 2021
Na de race wordt Norris getroost door Lewis Hamilton

Norris startte dus als eerste en reed eigenlijk de gehele race aan kop. Iedereen gunde de 22-jarige McLaren-coureur zijn allereerste Grand Prix-overwinning uit zijn Formule 1-carrière, maar helaas mocht het niet zo zijn. Tijdens de slotfase van de race begon het ineens te regenen en werden de baanomstandigeheden slechter. Veel coureurs wisselden naar de intermediates, maar de McLaren-coureur weigerde dat en koos ervoor om door te rijden op slicks. Het was helaas voor hem niet te doen en het resulteerde in een knotsgekke slotfase, waarin Hamilton de overwinning pakte en Verstappen als tweede finishte. Het was een zeer pijnlijke en bizarre slotfase voor Norris. Het is te hopen dat de jonge Brit in 2022 dan echt zijn eerste overwinning kan pakken.

2: Rode vlaggen in Jeddah zorgen voor chaotische race

Het even de vraag of de Grand Prix van Saoedi-Arabië van start kon gaan, want het circuit bleek nog volop in aanbouw voor de start van het raceweekend. Uiteindelijk was alles op tijd af, maar het was een opgave die niemand voor mogelijk had gehouden. Tijdens de week dat de Grand Prix gereden zou moeten worden, bouwden de bouwvakkers van het circuit nog rustig door aan de omliggende faciliteiten. De coureurs konden gelukkig op vrijdag al de eerste en de tweede vrije training afwerken en het viel meteen op dat de baan ontzettend snel was, maar ook dat de muren dicht op de baan stonden. Een kleine fout zou zomaar kunnen leiden tot een ongeluk en in Jeddah werden er genoeg fouten gemaakt.

Tijdens de kwalificatie was al te zien dat Charles Leclerc in de muur belandde, maar tijdens de Grand Prix kwam er een identieke crash van Mick Schumacher waardoor er een rode vlag tevoorschijn werd gehaald. Het was pas het begin van een destructieve race. Zo waren er vijf uitvallers tijdens deze race, maar het meest spraakmakende onderdeel van de race was de botsing tussen Hamilton en Verstappen. De twee hadden gedurende de hele race een hard gevecht met elkaar. De Brit botste uiteindelijk tegen de achterkant van de Red Bull-coureur op.

Hoewel beiden hard aan het racen waren, wees de wedstrijdleiding Verstappen aan als zondebok. Voor ieder incident kreeg de Nederlander een straf wat er niet alleen voor zorgde dat de Nederlander de leiding in de wedstrijd weggaf, maar ook dat hij onnodige strafpunten op zijn racelicentie toegeschreven kreeg. Zelfs voor de botsing die door Hamilton veroorzaakt lijkt te zijn werd de Limburger gestraft. Het was dus één grote grap in Saoedi-Arabië en de inconsequentie van de FIA was hier duidelijk. De crash die Hamilton veroorzaakte in Groot-Brittannië wordt meer geoorloofd, dan de harde en agressieve rijstijl van Verstappen.

1: Het wonder van Abu Dhabi en het falen van de wedstrijdleiding

In Abu Dhabi zou dan uiteindelijk de beslissing gaan vallen. Verstappen en Hamilton gingen met een gelijk puntenaantal de race in. Het voordeel lag echter wel bij de 24-jarige Nederlander, die één Grand Prix-overwinning meer had gescoord dit seizoen. Verstappen mocht tijdens de race vanaf P1 startten en daarachter zat Hamilton. De Nederlander was slecht weg en de zevenvoudig wereldkampioen kon direct toeslaan. Verstappen gaf het echter nog niet op en besloot toe te slaan in bocht negen. De actie van Verstappen leek goed te zijn en Hamilton moest zelfs een stuk van de baan afsnijden om de bocht te maken. Iedereen dacht dat de wedstrijdleiding wel zou eisen dat de Brit de positie terug moest geven, maar tot ieders verbazing gebeurde dat niet.

Hamilton reed tijdens de race lang aan de leiding. Pérez wist het de Brit nog knap lastig te maken en verdient daar dan ook alle respect van de wereld voor. Verstappen kon weer aanhaken en de race leek weer spannend te worden, maar Hamilton reed toch al snel weer ervandoor. Een late safetycar die veroorzaakt werd door Nicholas Latifi bleek het struikelblok van Hamilton en Mercedes te zijn, terwijl Verstappen en Red Bull optimaal profiteerden van de safety car.

Uiteindelijk speelde de wedstrijdleiding ook een cruciale rol in de overwinning van de Nederlandse Red Bull-coureur. Michael Masi besloot om de regels ter plekke aan te passen, iets dat de wedstrijdleiding overigens wel mag doen. De Australische wedstrijdleider koos ervoor om de vijf auto's tussen Hamilton en Verstappen in te laten halen zodat de twee titelconcurrenten nog een laatste ronde konden racen. Hamilton bleek kansloos op zijn oude harde banden tegenover de versere softs van Verstappen. De eerste wereldtitel van de Nederlander werd een feit, maar ook de inconsequentie van de wedstrijdleiding was hier weer te zien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws