Een nieuw Formule 1-team op de grid, is het realistisch of hopeloos? Formule 1
Formule 1

Een nieuw Formule 1-team op de grid, is het realistisch of hopeloos?

Een nieuw Formule 1-team op de grid, is het realistisch of hopeloos?

De Formule 1 bestaat de laatste jaren uit tien teams, maar de mogelijkheid op meer teams staat altijd open. Wat moet er allemaal gebeuren om in de Formule 1 te racen en is het überhaupt wel realistisch? Welke teams zouden hun intrede in de koningsklasse kunnen doen en is een overname van een huidig team nog een mogelijkheid? F1Maximaal zocht het voor je uit.

In 2022 zullen er tien teams op de grid staan en dat zijn dezelfde teams als in 2021. Toch heeft de Formule 1 genoeg plek voor nog drie teams aangezien de regels zeggen dat er maximaal 26 auto's op de grid mogen staan. Dat zou dus neerkomen op in totaal dertien teams. Je zou denken dat die drie plekken zo opgevuld zouden zijn, maar helaas is dit niet zo makkelijk als dat het lijkt.

Waarom zouden merken mee willen doen in de Formule 1?

De Formule 1 is op dit moment populairder dan ooit en dat is aantrekkelijk voor merken om in te stappen. Voor de marketing is dat natuurlijk een ontzettend goede strategie. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten was dat goed terug te zien. Het Grand Prix-weekend was met 400.000 toeschouwers verspreid over drie dagen het best bezochte Grand Prix ooit. Daarnaast heeft de Formule 1 natuurlijk de nieuwe regels geïntroduceerd omtrent het budgetplafond. De teams mogen nu nog maar 127 miljoen euro uitgeven en van 2023 tot 2025 nog maar 123 miljoen euro. Het maakt het speelveld gelijker en dus ook makkelijker voor merken om in te stappen.

Naast de nieuwe financiële regels worden er ook nieuwe reglementen met betrekking tot de auto geïntroduceerd. Zo zouden de auto's nu gelijkwaardiger aan elkaar moeten zijn waardoor er meer met elkaar geconcurreerd kan worden. De laatste jaren was Mercedes dominant, maar daar hoopt de Formule 1 nu een einde aan te maken. Voor nieuwe namen binnen de Formule 1 is dit dus ook een mogelijkheid om gelijk goede concurrentie te bieden aan de huidige teams.

Wat zijn de redenen om niet in te stappen in de Formule 1?

Een reden om niet in te stappen is het bedrag dat betaald moet worden om überhaupt deel te mogen nemen. De Formule 1 is zeer tevreden met het feit dat de huidige teams binnenboord zijn gebleven. De coronapandemie heeft ook de teams financieel geraakt. De Formule 1 heeft de tien huidige teams daarom beloond met een beschermde status. Nieuwe namen moeten 200 miljoen dollar entreegeld betalen om mee te doen. Het entreegeld wordt dan verdeeld over de tien huidige teams. Dit zorgt ervoor dat sommige merken afzien van een deelname aan de Formule 1.

Ook kost deelname aan de Formule 1 op zichzelf al heel veel geld. Zo moeten teams natuurlijk een auto ontwerpen, een motor financieren en verschillende medewerkers salaris betalen. Er zitten dus ook nog operationele kosten aan en ieder jaar moet dat geld weer neergelegd worden. Ook zal het geld niet met het eerste jaar terugverdient worden. Daarvoor zal een team al meerdere jaren actief moeten zijn binnen de Formule 1.

Welke merken probeerden om mee te doen met de Formule 1?

Toch zijn er wel een aantal namen die geprobeerd hebben om op de grid te komen. Zo is er het Aziatische Panthera Team dat lange tijd op weg leek om ook in de Formule 1 te racen. Het entreegeld was echter het probleem. Panthera hoopte in 2022 hun intrede doen, maar door de nieuwe financiële regel en de coronapandemie is dat moeilijk geworden. Nu wil het Aziatische team genoeg geld bij elkaar verzamelen om in 2025 mee te kunnen doen aan de Formule 1, als we de geruchten kunnen geloven.

Natuurlijk hoeft een nieuw team niet per se het elfde team op de grid te worden. Zo kan er natuurlijk altijd een overname komen. Force India is het perfecte voorbeeld hiervan. Dit team was vanaf 2008 op de grid te vinden, maar kwam op het gegeven moment in de problemen. Het team kreeg geen inkomsten meer binnen en was bijna failliet. Er zou een nieuwe investeerder nodig zijn. Lawrence Stroll besloot om het team over te nemen, maar het team moest onder een andere naam rijden. Eerst veranderde de naam in Racing Point, maar nu staat het team bekend als Aston Martin.

Voorlopig nog tien teams op de grid

Volkswagen Group probeert ook in de Formule 1 actief te zijn en er zijn geruchten dat McLaren overgenomen zal worden door Audi. McLaren ontkende dit snel, maar een samenwerking tussen de twee is ook nog een optie. Ook Alfa Romeo werd bijna overgenomen door voormalig Formule 1-coureur Michael Andretti, maar dit liep stuk toen de teams het niet eens konden worden over het managementbeleid.

Hoe groot is de kans dan dat er daadwerkelijk een nieuw team in de Formule 1 zal gaan racen? Op dit moment is de kans niet heel groot. Panthera is het team met de grootste kans van slagen, maar op dit moment heeft het simpelweg nog niet de financiële middelen om mee te doen. De nieuwe regels zijn interessant en bieden perspectief voor nieuwe namen, maar het entreegeld dat betaald moet worden aan de andere teams is het grootste struikelblok.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws