F1 in het kort | Mercedes krijgt de rekening gepresenteerd na overtreding Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Mercedes krijgt de rekening gepresenteerd na overtreding

F1 in het kort | Mercedes krijgt de rekening gepresenteerd na overtreding

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Mercedes krijgt de rekening gepresenteerd na overtreding

Mercedes heeft een boete van 10.000 euro ontvangen, omdat de fysiotherapeuten van Lewis Hamilton en George Russel parc fermé betraden terwijl dat nog niet toegestaan was op het moment dat de coureurs en de bolides nog gewogen moeten worden. Het Duitse team is er duidelijk niet meer aan gewend om op het podium te eindigen.

Mercedes moet zich melden bij de wedstrijdleiding

Het team van Mercedes moet zich melden bij de stewards vanwege een mogelijke overschrijding van de procedures na afloop van de race. Volgens het officiële document van de FIA moeten niet alleen Lewis Hamilton en George Russell zich melden, maar ook hun fysiotherapeuten. Vermoedelijk betreft het dus geen zwaar vergrijp, en zal dit onderzoek geen gevolgen hebben voor de einduitslag.

Naast Leclerc start ook Sargeant vanuit de pitstraat

De twee coureurs die de langzaamste tijd neerzetten, starten op zondag allebei vanuit de pitstraat. Bij Charles Leclerc zijn onderdelen aan de achterkant van de auto vervangen, terwijl Williams de afstelling en de remkoeling van de auto van Logan Sargeant hebben veranderd. Voor Sargeant was het al een vervelend weekend, aangezien de coureur crashte in de derde vrije training. Dat hij moet starten vanuit de pitstraat, zal zijn race niet makkelijker maken.

Wolff eerlijk over dominantie Verstappen: 'Het maakt me kwaad om dat te zeggen'

Toto Wolff heeft een eerlijk oordeel gegeven over de huidige dominantie van Max Verstappen en Red Bull Racing. De teambaas was Mercedes ziet dat alles op rolletjes loopt bij de rivaal en daar is hij uiteraard niet blij mee. 'Verstappen zit momenteel op een heel ander niveau. Het maakt me kwaad om dat te zeggen, maar het is wel de realiteit', zegt Wolff bij Express. 'Red Bull heeft het als beste gedaan en hun coureurs rijden op een hoog niveau.'

Steiner mag zich melden bij de FIA na kritiek op stewards

Haas-teambaas Günther Steiner mag zich zaterdagmiddag om 14:30 uur bij de stewards melden. Aanleiding daarvoor is kritiek die de Italiaan uitte op diezelfde stewards wegens inconsistentie en daar is de FIA niet van gediend. Steiner was niet te spreken over een vijfsecondentijdstraf die Nico Hülkenberg kreeg tijdens de eerste ronde van de Grand Prix van Monaco. Volgens de teambaas van de Amerikaanse renstal zou het beter zijn als de FIA ieder weekend met dezelfde stewards aantreedt om inconsistente besluiten te voorkomen.

Circuit als reden voor porpoising: 'Het feit dat we hetzelfde bij Red Bull hoorde...'

Het is een tijd lang stil geweest rondom porpoising, maar tijdens de vrijdag in Barcelona leek het toch weer om de hoek te komen kijken, zo zag Andrea Stella in gesprek met Motorsport.com. 'Als we hier de enige waren geweest, zou ik zeggen dat het porpoising was. We weten dat dit op sommige plekken kan voorkomen. Maar het feit dat we hetzelfde hoorden bij Red Bull, laat denk ik zien dat het een specifiek element van het circuit is waar alle teams mogelijk mee moeten omgaan. We dachten namelijk dat Red Bull iets robuuster was wat betreft het omgaan met porpoising.'

De teambaas van McLaren ziet dus dat zijn team niet als enige moeite heeft met het stuiteren en dat ook Red Bull Racing, dat er doorgaans de minste problemen mee had, het stuiteren ook ervaart. 'Het kan dus een eigenschap van het circuit zijn, een uitdaging waar we zeker mee moeten omgaan. Op basis van hun commentaren weten we dat Mercedes en Red Bull dat in ieder geval moeten doen. Dat kan een beperking vormen qua prestaties, want je moet aanpassingen doorvoeren die je op een ander punt mogelijk wat snelheid kosten.'

McLaren onder de indruk van vloer Red Bull: 'Deed mijn petje af toen ik het zag'

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft eveneens de foto's van de vloer van de RB19 van Red Bull Racing bestudeerd en is lovend over het werk van de Oostenrijkse renstal. 'Om eerlijk te zijn, toen ik het zag, deed ik mijn petje af voor Red Bull. Ik kan begrijpen waarom ze dit soort prestaties leveren', vertelt de Italiaan aan RaceFans. 'Het is inderdaad erg interessant en toont ook de complexiteit en de kwaliteit van hun ontwikkeling.'

Verstappen met nieuwe motor tijdens Grand Prix van Spanje

Max Verstappen is naar Barcelona gekomen met een nieuwe motor, zo meldt de FIA. Elke coureur mag er vier gebruiken in een seizoen, en nu er na Monaco een kwart van het seizoen om is, is het dus een logisch moment om te wisselen. De Nederlander zal in Spanje rijden met een nieuwe verbrandingsmotor, nieuwe turbo, nieuwe MGU-H en nieuwe MGU-K. Van elk betekent dit voor de tweevoudig wereldkampioen zijn tweede, en dus lijkt het gewoon om een reguliere wissel te gaan. Ook bij Sergio Pérez worden deze onderdelen gewisseld.

Pirelli neemt aangepaste banden mee naar GP Spanje

Pirelli neemt voor iedere coureur twee sets aangepaste banden mee voor de vrije trainingen van vrijdag, weet Motorsport.com, door het nieuwe downforceniveau van de Formule 1-auto's. Er werd verwacht dat de renstallen dit niveau pas tegen het einde van 2023 zouden aantikken, maar nu is Pirelli dus genoodzaakt om de introductie van de nieuwe banden naar voren te schuiven. De nieuwe banden zullen hun officiële debuut maken tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië in juli.

Leclerc vreest voor hoge bandenslijtage in Barcelona: 'Hopen dat de updates goed werken'

Charles Leclerc denkt dat de nieuwe lay-out van het Circuit de Barcelona-Catalunya voor bandenproblemen kan zorgen. Ferrari heeft al sinds de invoering van het nieuwe reglement last van veel bandenslijtage en daar moet de Scuderia aankomend weekend dus op letten. 'Ik denk dat de linker voorband het de gehele race zwaar te verduren krijgt', zegt de Monegask bij Motorsport.com. 'Het wordt een grote uitdaging qua set-up en om te proberen die linkervoorkant zo veel mogelijk te sparen. Ik hoop dat we met de nieuwe onderdelen die aanstaande zijn goed zijn in bandenmanagement, want dat wordt het belangrijkste in Barcelona.'

Haas-update werkt beter dan verwacht: 'Maakte geen groot verschil in de windtunnel'

Haas kijkt met veel voldoening naar de update die het team heeft gebracht. De renstal twijfelde even of het pakket daadwerkelijk geïntroduceerd moest worden, maar de update werkt beter dan verwacht. 'Het is echt positief voor het team, omdat de eerste grote upgrade, die we naar het circuit in Miami hebben gebracht, gewoon werkte', zegt Ayao Komatsu, director of engineering van Haas, bij RaceFans. 'Het maakte niet echt een groot verschil in de windtunnel, maar we geloofden dat het de moeite waard was om het te introduceren vanwege bepaalde details die we zagen. Op het circuit zagen we precies de verandering in gedrag die we verwachtten, en eigenlijk was het zelfs beter dan verwacht.'

'Schumacher krijgt kans bij Mercedes tijdens bandentest Pirelli'

Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Bild neemt Mick Schumacher volgende week plaats in de W14 van Mercedes. De reservecoureur van de Duitse renstal mag een bandentest doen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De test is voor belangrijk voor Pirelli, aangezien de bandenleverancier het rubber van aankomend seizoen al aan het ontwikkelen is. Het is nog niet duidelijk hoeveel kilometer er op de planning staan voor Schumacher, maar Bild denkt dat de Duitser vijfhonderd kilometer mag gaan rijden.

Ferrari-geruchten voordeel voor Hamilton in onderhandelingen: 'Dat is altijd beter voor hem'

De geruchten van een overstap naar Ferrari kunnen de onderhandelingspositie van Lewis Hamilton alleen maar bevoordelen, zo stelt Jenson Button bij Sky Sports. 'Als een coureur meer dan één optie heeft, is dat altijd beter voor hem', aldus de voormalig F1-coureur, die verwacht dat Mercedes weet wat ze hebben in de zevenvoudig wereldkampioen. 'Mercedes weet wat hij waard is, dus zullen ze hem betalen wat hij waard is. Hij is nog steeds ongelooflijk snel, als hij een auto had die competitief genoeg was, zou hij vechten voor het wereldkampioenschap.'

Nog één duidelijk verbeterpunt voor Mercedes: 'De achterkant is nog steeds verschrikkelijk'

Het updatepakket debuteerde afgelopen weekend op de auto van Mercedes. Lewis Hamilton en George Russell merkten al enkele verbeteringen, maar Toto Wolff weet ook dat er nog werk aan de winkel is. 'De auto werkte redelijk goed als geheel', zegt de Oostenrijker bij Motorsport.com. 'Maar de auto is nog steeds verschrikkelijk aan de achterkant. Dat is iets waar we aan moeten werken de aankomende races. We hebben tenminste een nieuwe basis en dat is belangrijk.'

Russell vroeg of Hamilton hem voor kon laten: 'Was geen verplichting'

George Russell heeft uitgelegd waarom hij aan het team vroeg of Lewis Hamilton hem voorbij kon laten gaan. De coureur geeft aan dat het team zich absoluut niet verplicht hoefde te voelen. 'Ik werd opgehouden door Ocon en Lewis, en Charles (Leclerc, red.) kwam steeds dichterbij', geeft Russell aan bij RaceFans. 'Met die straf van vijf seconden zou het een goede buffer kunnen zijn geweest. Maar uiteindelijk was het niet nodig. Ik zei tegen het team dat er geen verplichting en geen druk was van mijn kant, maar dat ze er gewoon rekening mee konden houden.'

Verstappen over toekomst: 'Ik wil gewoon in de snelste auto zitten'

Max Verstappen heeft zich uitgelaten over zijn toekomst in de Formule 1. De Nederlander werd gevraagd of hij zichzelf in de toekomst ziet rijden voor Ferrari. De 25-jarige laat weten echter geen droomteam te hebben waar hij nog graag voor wil rijden. Belangrijker is voor de tweevoudig wereldkampioen de kwaliteit van zijn auto. 'Mensen vragen me altijd of ik een droomteam heb. Ik weet dat Ferrari een geweldige geschiedenis heeft in de Formule 1 en het is een geweldig team om in te racen, maar ik heb mezelf altijd voorgehouden dat ik gewoon in de snelste auto wil zitten', wordt de wereldkampioen geciteerd door Soymotor.com.

Norris werd dapper: 'Had graag gezien dat Max blauwe vlaggen kreeg'

Lando Norris voelde zich als een vis in het water op de intermediates op de natgeregende straten van Monaco. De McLaren-coureur had een behoorlijk goed tempo en zat Max Verstappen op de hielen. 'Ik weet niet hoe waar het was dat ik sneller was dan Max. Ik had graag gezien dat Max blauw vlaggen kreeg, maar het tempo was erg goed', zegt Norris bij Sky Sports met een knipoog. 'Enige fout die we maakten was dat we twee ronden eerder stopten voor de harde band. We hadden waarschijnlijk moeten wachten om te zien wat er gebeurde.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws