F1 in het kort | Formule 1 onthult nieuwe logo voor duurzaamheid Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Formule 1 onthult nieuwe logo voor duurzaamheid

F1 in het kort | Formule 1 onthult nieuwe logo voor duurzaamheid

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Formule 1 onthult nieuwe logo voor duurzaamheid

Vandaag onthulde de Formule 1 het nieuwe logo en een aantal nieuwe graphics die gebruikt zullen worden tijdens de Grand Prix van Brazilië. Deze graphics moeten zorgen voor bewustwording van het gebruik van groen energie. De Formule 1 is hier al langer mee bezig, zo rijdt het al sinds 2014 met hybride motoren die minder uitstoten. In de toekomst wil de Formule 1 nog minder CO2 uitstoten door het gebruik van een schonere brandstof.

Bodyguards niet meer welkom door 'Brundle-clausule'

Beroemdheden hoeven voortaan geen bodyguards mee te nemen naar de grid als zij deze komen bezoeken, zo meldt Motorsport.com. De Formule 1 komt aan met deze regel nadat Formule 1-commentator Martin Brundle opzij geduwd werd door de bodyguard van rapster Megan Thee Stallion. Brundle mocht geen vragen stellen van de bodyguard. Brundle riep vervolgens op tot meer respect en betere manieren van de beroemdheden op de grid. De Formule 1 heeft gelijk actie ondernomen en zegt dat de grid veilig genoeg is dat sterren geen bodyguards meer mee hoeven te nemen. Brundle sprak zelf ook nog over het incident en noemde het de 'Brundle-clausule'.

Ricciardo: 'Niet te voorkomen dat Verstappen wereldkampioen wordt'

Volgens Daniel Ricciardo gaat Max Verstappen hoe dan ook wereldkampioen worden. In 2021 is hij dichtbij, maar zelfs al geeft hij het in de slotfase van het jaar uit handen, dat wereldkampioenschap voor de Limburger komt er. 'Als het niet dit jaar is, gebeurt het een ander jaar wel. Het is niet te voorkomen dat Verstappen wereldkampioen wordt. Hij duikt in elk gat dat hij ziet', aldus de lovende woorden van zijn voormalige Red Bull Racing-teamgenoot volgens Marca.

Eerste beelden onthuld van verbouwd Yas Marina circuit in Abu Dhabi

De organisatie van de Grand Prix van Abu Dhabi heeft de eerste beelden onthuld van de verbouwde delen van het Yas Marina circuit. Na de 2019-editie van deze Grand Prix stelden een aantal coureurs de vraag of het mogelijk was het inhalen te bevorderen. In 2021 is het dan zover, drie delen van het circuit zijn aangepast. De grootste verandering aan het circuit is de sectie direct na het tweede achterste rechte stuk. De reeks met vier haakse bochten is namelijk vervangen door één bocht met banking, die volgens simulatieberekeningen met ongeveer 240 kilometer per uur genomen kan worden. De foto's vind je hier.

Brits racetalent Bearman (16) nieuwste aanwinst Ferrari

Oliver Bearman voegt zich bij de Ferrari Driver Academy, dat meldt Motorsport.com. Dit heeft hij te danken aan zijn succes in de Duitse- en Italiaanse Formule 4 dit seizoen. Afgelopen weekend werd hij kampioen in de ADAC Formule 4 in Duitsland. Hij behaalde tegelijkertijd zijn zesde overwinning van het seizoen en eindigt 26 punten voor de nummer twee in het kampioenschap. Met zijn 16 jaar heeft hij nog een mooie toekomst voor de boeg. Eerder dit decennium werden Jules Bianchi, Callum Ilott, Charles Leclerc en Lance Stroll ook onderdeel van dit programma.

Verstappen passeert Senna met meeste zeges met Honda-motor in één seizoen

Max Verstappen heeft met zijn overwinning tijdens de Grand Prix van Mexico een mooi record kunnen verbreken. Ayrton Senna had tot zondagavond de meeste overwinningen in één seizoen met een Honda-motor achter zich, maar die titel gaat nu naar de coureur van Red Bull Racing. Verstappen heeft in het 2021-seizoen al negen overwinning op zijn naam weten te schrijven.

Formule 1 krijgt tijdelijk nieuw logo in teken van duurzaamheid

De Formule 1 zal tijdelijk een nieuw logo gebruiken dat in het teken zal staan van duurzaamheid, dat vertelde Formule 1-CEO Stefano Domenicali bij Sky Sports. Het logo zal alleen gebruikt worden tijdens het weekend van de Braziliaanse Grand Prix. De Formule 1 is al langer bezig aandacht te geven aan duurzaamheid. Zo zijn er geen plastic flesjes meer in de paddock en wil het in 2030 CO2-neutraal zijn.

Bottas lijkt Abu Dhabi-test te gaan verrijden voor Alfa Romeo

Volgens The Race wordt momenteel overlegd tussen Mercedes en Alfa Romeo over het eventueel eerder vrijstellen van Valtteri Bottas. Alfa Romeo zou de Fin graag deel laten nemen aan de Abu Dhabi-tests, die traditiegetrouw in de dagen na het seizoenslot plaatsvinden. Wel staat hij op dat moment nog onder contract bij Mercedes, wat betekent dat de Duitse renstal eerst nog goedkeuring moet geven hiervoor.

Tsunoda zat Red Bull in de weg: 'Ik kan niets meer doen dan dat'

Yuki Tsunoda zegt er niks aan te kunnen doen dat hij zowel de laatste run van Sergio Pérez als van Max Verstappen verstoorde. Helmut Marko was duidelijk niet blij met de actie van de Japanner en Verstappen liet ook al weten daardoor zeker twee tienden te zijn verloren. 'Ik kan niets meer doen dan dat...', luidt een korte verklaring van Tsunoda via Twitter.

Motorwissel Ocon zorgt voor zoveelste gridstraf van het weekend

Ook Esteban Ocon moet achteraan starten na een volledige vervanging van zijn Renault-motor. Vlak voor aanvang van de kwalificatie laat de FIA in een statement weten ook Ocon te bestraffen voor het steken van een nieuwe motor. In duel met AlphaTauri heeft Alpine de punten hard nodig, maar denkt het team dat Mexico de meest strategische plek is om nog een nieuwe motor toe te voegen aan het arsenaal van de Fransman.

Ook Norris start achteraan vanwege motorwissel

Ook Lando Norris moet vanwege een motorwissel achteraan het veld starten aankomende zondag, meldt Olav Mol op zijn Twitteraccount. Daarmee is de McLaren-coureur niet de enige die achteraan moet starten. Eerder werd al bekend dat Yuki Tsunoda en Lance Stroll al achteraan moesten beginnen vanwege het steken van een nieuwe krachtbron. Voor McLaren is dit een cruciale beslissing, aangezien zij momenteel zijn verwikkeld in een hevige strijd met Ferrari om plek drie in het constructeurskampioenschap.

Aston Martin heeft huidig seizoen opgeofferd voor 2022

Otmar Szafnauer, teambaas van Aston Martin, heeft onthuld dat het team van Aston Martin het huidige seizoen heeft opgeofferd om zich te focussen op het kampioenschap van 2022, meldt Formel1.de. De regelveranderingen van dit jaar pakten negatief uit voor het team uit Silverstone, vandaar dat het team heeft besloten om zich te focussen op komend seizoen wanneer de reglementen al helemaal op zijn kop staan. 'Het was niet realistisch om met de beperkte middelen die we hebben om te focussen op dit jaar en tegelijkertijd ons ook op komend seizoen te focussen', aldus Szafnauer.

Formule 1 verlengt contract met Grand Prix van China

Vanaf 2023 staat de Grand Prix van China weer op de kalender. Vanwege de coronacrisis is de race in Shanghai de afgelopen seizoenen niet verreden. Voor volgend jaar staat de kalender ook al vast en ook dan is er geen plaats voor de race in Azië. In 2023 is de Grand Prix, waar Hamilton in 2007 zijn titelkans verspeelde, weer terug en de verbintenis loopt dan tot 2025.

Russell krijgt vijf plaatsen gridstraf na problemen met versnellingsbak 

George Russell krijgt een nieuwe versnellingsbak in zijn Williams. De Engelsman had tijdens de tweede vrije training een probleem met zijn auto en reed een heel rondje in de vijfde versnelling, voordat hij zich weer bij zijn team kon voegen in de pitbox. Dit probleem zorgt ervoor dat Russell een gridstraf zal krijgen van vijf punten. Sergio Pérez, Charles Leclerc, Mick Schumacher en Pierre Gasly krijgen ook allemaal een nieuwe versnellingsbak, maar dat is allemaal conform het reglement waardoor er geen straffen worden uitgedeeld.

Ook officiële waarschuwing voor Mazepin na track limit-avontuur

Na Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen krijgt nu ook Nikita Mazepin een officiële waarschuwing voor track limits. De Rus ging wijd en moest daardoor van de baan in bocht 9. Daarbij verloor hij bijna de controle over zijn auto. De track limits die in die bochten gelden zijn vergelijkbaar met die in bochten 1, 2 en 3, waar Hamilton en Räikkönen van de baan gingen. Rijders moeten om de borden heen slalommen voordat ze terug de baan op mogen. Omdat Mazepin dit niet deed, ontvangt ook hij een officiële waarschuwing. Dat hij de controle over zijn auto verloor, was volgens de stewards geen argument: de Haas-rijder had namelijk meer snelheid moeten matigen.

'Afgelopen zeven jaar was het hele veld verliezer van Mercedes'

Alpine presenteerde onlangs een plan om binnen honderd races de wereldtitel te winnen. Net als Renault in 2016 deed, heeft het Franse team een routeplan uitgestippeld om weer terug aan kop te komen in de Formule 1. Na lang wachten, wist Alpine dit jaar voor het eerst in vijf jaar een overwinning te pakken. Dat het zo lang moest duren, is geen schande volgens Laurent Rossi. 'De afgelopen zeven jaar zagen we, behalve Mercedes, er allemaal uit als grote verliezers. Dat geldt voor iedereen', zo laat de topman weten.

Herta moet wachten op kans in F1 na uitblijven Andretti-deal

Colton Herta, zoon van viervoudig IndyCar racewinnaar Bryan Herta, zal zich volgend seizoen naar alle waarschijnlijkheid niet hoeven focussen op een plekje in de Formule 1. De Amerikaan was de favoriet, als het Michael Andretti was gelukt om Sauber over te nemen, om het stoeltje naast Valtteri Bottas te krijgen. Na het uitblijven van die deal lijkt de hoop dus vervlogen. 'Ik hoop nog steeds ooit in de Formule 1 te rijden.'

Dat meldt Herta aan The Racer na een maand lang niks gezegd te hebben over het onderwerp. De IndyCar-coureur is er echter niet per se teleurgesteld dat er nog geen plek voor hem is in de Formule 1. 'Ik bepaal uiteindelijk zelf wanneer ik beslis om een stap te maken. Dat ik nu die stap niet maak, is helemaal niet erg, omdat ik er totaal niet op had gerekend', besluit de Amerikaan.

Verstappen ziet snelle en gemotiveerde vader

Jos Verstappen stapt eind deze maand weer achter het stuur als coureur. De 49-jarige Nederlander doet op 27 november mee aan de Jack’s International Drenthe Rally. Verstappen junior ziet dat zijn vader de terugkeer heel serieus neemt. 'Hij heeft vandaag nog getest en hij is snel', zegt de Red Bull-coureur. Verstappen junior durft echter niet te zeggen wie er momenteel sneller is.

Hülkenberg volgend jaar niet te bewonderen in IndyCar

Twee weken geleden testte Nico Hülkenberg in IndyCar voor Arrow McLaren. Hiermee leek een overstap naar de IndyCar Series een zekerheid voor de Duitser. Echter laat de voormalig Formule 1-coureur van onder andere Renault en Williams weten dat hij geen onderdeel zal uitmaken van de sport. De Duitser zegt dat hij om persoonlijke redenen besloten heeft om vroegtijdig de stekker eruit te trekken. Vorig jaar reed Hülkenberg nog meerdere keren voor Racing Point, maar een permanente terugkeer naar de Formule 1 zat er niet in.

Formule 1 toont beelden van Jeddah Street Circuit

De Formule 1 geeft op hun eigen website voor het eerst beelden vrij van het nieuwe circuit. Met 6,15 kilometer is het gelijk ook het langste stratencircuit op de kalender. De baan kent 27 bochten en de gemiddelde snelheid van de coureurs zal boven de 250 kilometer per uur liggen. Aangezien de Grand Prix wordt verreden aan het einde van het seizoen kan het mogelijk ook een historische worden buiten het feit dat het de eerste race in Saoedi-Arabie is; het kampioenschap wordt mogelijk beslist in Jeddah.

Over een maand moet de race plaatsvinden, maar het circuit is nog niet af. Wel stelt Carsten Tilke, zoon van ontwerper Hermann Tilke, dat het een zware race zal worden voor de coureurs. Naast dat het in Jeddah heel warm en vochtig kan zijn, is opperste concentratie vereist om zo goed mogelijk de 27 bochten te kunnen navigeren. 'Het voelt geweldig om hier ronden lang in opperste concentratie de bochten te navigeren', zegt Tilke.

Verstappens gedragen helm Silverstone te zien in winkel

Max Verstappen had in Silverstone een ontzettend harde crash, waar hij met 51G de bandenstapel invloog. Verstappen kwam met wat lichte pijntjes goed weg en er was geen blijvende schade bij de Nederlandse coureur. Daarentegen is aan zijn helm nog wel de schade te zien van de crash. Het oppervlak is beschadigd en er zitten rode strepen op van de bandenstapel. De helm is nu te zien in de Verstappen Shop in Swalmen.

Grosjean ondergaat operatie aan linkerhand

Romain Grosjean heeft gisteravond een huidtransplantatie aan zijn linkerhand ondergaan. De Fransman crashte vorig jaar tijdens de Grand Prix van Bahrein, waardoor zijn beide handen zware brandwonden opliepen. Met slechts brandwonden kwam de voormalig Haas-coureur nog met de schrik vrij na zijn heftige crash. Naast zijn huidtransplantatie moest Grosjean ook zijn taken als vader uitvoeren.

Duo´s persconferentie bekend: Verstappen naast Bottas

De koppels voor de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Mexico zijn bekend. Het meest interessante paar dat morgen voor de microfoons in Mexico Stad verschijnt, is het duo Max Verstappen en Valtteri Bottas. Zowel Red Bull Racing als Mercedes zijn als enige verwikkeld in de strijd om de constructeurstitel; daarnaast kan Bottas teamgenoot Lewis Hamilton mogelijk helpen om de voorsprong van Verstappen in het klassement te verkleinen.

Q2-bandenregel verdwijnt mogelijk in komende seizoenen

De regel dat coureurs de race moeten starten op de banden waarmee ze zich in Q2 hebben gekwalificeerd, verdwijnt mogelijk in komende seizoenen. Dat heeft Ross Brawn gezegd, meldt Racefans. 'Een van de nadelen van de regel is, dat het de snelle teams een nog groter voordeel geeft omdat die kunnen kiezen op welke band ze rijden in Q2', aldus Brawn. De topteams kunnen namelijk ook op hardere banden in Q3 komen, terwijl de andere teams die luxe niet hebben: 'Wie moeite heeft om in Q3 te komen, is gedwongen op zachte banden te rijden.' Brawn, de sportief directeur van de F1, ziet geen probleem in het afschaffen van de regel. 'Het is zeker iets waar we naar kijken voor de toekomst.'

Marko zag Hamilton fout maken: 'Kon daardoor geen sterke aanval plaatsen'

Helmut Marko is nog steeds in zijn nopjes als het gaat over de overwinning van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten. Daarin kwam het allemaal aan op de laatste rondes. 'We konden ook bij de communicatie tussen Mercedes en Hamilton komen, dus we hoorden wanneer ze ervoor zouden gaan in de laatste drie ronden', vertelt Marko bij ORF. 'Ik denk alleen dat Hamilton zijn banden niet zo goed heeft gespaard, waardoor hij geen sterke aanval kon plaatsen tegen het einde van de race.'

Grote vraag naar tickets voor eerste Grand Prix van Miami

De eerste voorverkoop van tickets voor de Grand Prix van Miami volgend jaar was binnen 40 minuten alweer voorbij. Fans moesten er wel wat voor over hebben om een kaartje te kunnen bemachtigen. Het goedkoopste 3-daagse ticket kostte rond de 500 US dollar (ongeveer 435 euro), maar de duurste tickets waren verkrijgbaar voor net geen 2000 dollar (ongeveer 1730 euro). Daarmee kunnen de coureurs rekenen op de steun van veel toeschouwers.

Groeiende vorm Schumacher leidt tot frustratie bij missen Q2

Het gaat steeds beter met Mick Schumacher in de Formule 1, en soms leidt dat tot frustratie als de jonge Duitser Q2 niet haalt in de kwalificatie. Dit geeft hij toe in gesprek met RaceFans: 'Wat geweldig is om te zien, is dat we steeds competitiever worden.' Wel voegt hij daar als kanttekening aan toe dat het 'zeker frustrerend' is dat het schip in Q1 vaak al strandt.

Grosjean krijgt in november nieuwe huidtransplantatie voor linkerhand

Oud Formule 1-coureur Romain Grosjean krijgt in november wederom een huidtransplantatie voor zijn linkerhand. De Fransman is nog altijd herstellende van de brandwonden van zijn crash in Bahrein vorig jaar. In de podcast In the Fast Lane vertelt Grosjean over de vooruitgang van zijn herstelproces. 'Mijn rechterhand is honderd procent goed, ik moet alleen meer zonnebrand smeren omdat het nieuwe huid is.'

Voor zijn andere hand geldt dat echter nog niet: 'Het zal nooit meer perfect zijn', vertelt de huidig IndyCar-rijder. 'Maar je leert ermee leven.' Hij zegt weinig praktische problemen te ervaren met zijn verwondingen: 'Ik kan met mijn kinderen spelen, ik kan rijden, ik kan eigenlijk gewoon normaal leven. Het is alleen niet zo mooi, maar het is mijn oorlogswond.'

Brown: 'Hülkenberg maakt goede kans op IndyCar-zitje in 2023'

McLaren-CEO Zak Brown denkt dat Nico Hülkenberg geknipt is voor de IndyCar-tak van McLaren. Bij Speedweek geeft hij aan onder de indruk te zijn van de Duitser: 'We hebben coureurs nodig zoals Hülkenberg. Hij maakt een goede kans op een IndyCar-zitje voor 2023.' Hülkenberg verreed afgelopen weekend op Barber Motorsports Park in Alabama een test in een IndyCar-bolide, waarna hij aangaf onder de indruk te zijn: 'Dit is een waar racemonster!'

Vader Ayrton Senna overleden

Milton Guirado da Silva, de vader van drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna, is afgelopen woensdag overleden. Dat meldt het Instituto Ayrton Senna. Da Silva was 94 jaar oud, en is overleden aan natuurlijke omstandigheden.

Binotto slaat Grand Prix van Mexico en Brazilië over

Mattia Binotto, de teambaas van Ferrari, slaat de Grand Prix van Mexico en Brazilië over. Hij blijft in Maranello om zo het project te volgen van de nieuwe Ferrari voor het seizoen 2022. Het project is al in een vergevorderd stadium, maar er is nog weinig onthuld voor het nieuwe Formule 1-seizoen.

Aanbieder Delta/Caiway mengt zich in strijd om F1-uitzendrechten

Eerder dit jaar werd bekend dat de Nordic Entertainment Group (NENT) de Formule 1-uitzendrechten in Nederland overnam. De streamingservice is inmiddels met meerdere aanbieders in gesprek om de diensten daar te stallen. Onder andere KPN en Ziggo toonden al hun interesse, maar nu wil ook de relatief kleine aanbieder Delta/Caiway zich mengen in de strijd om de uitzendrechten. 'Wij zijn in contact met NENT en proberen inderdaad de mogelijkheden in kaart te brengen. Als alles rond is volgt verdere informatie', zo luidt de reactie van het mediabedrijf.

Nederlands racetalent Weug mag poging wagen in F3-materiaal

De Nederlandse Maya Weug, die deel uitmaakt van het vrouwelijke talentenprogramma van Ferrari, mag binnenkort een poging wagen in een F3-bolide. Samen met Doriane Pin zullen de zeventienjarigen op Magny Cours het materiaal aan de tand voelen.

Marko: 'Overwinning in VS komt als totale verrassing'

Volgens Helmut Marko, adviseur bij het team van Red Bull Racing, komt de overwinning bij de Grand Prix van de Verenigde Staten als een welkome verrassing. 'We waren bang dat we in Rusland, Turkije en de Verenigde Staten geen kans hadden, maar het is dus wel gelukt in die laatste race. Dat geeft ons veel moed richting het einde', zegt hij tegen het Oostenrijkse ORF. 'We kunnen nu met een fijner gevoel richting de races in het Midden-Oosten omdat we een overwinning meer zullen hebben dan we hadden verwacht.'

Williams laat Aitken eerste training rijden in Abu Dhabi

Williams geeft hun reservecoureur Jack Aitken de kans tijdens de eerste vrije training van de Grand prix van Abu Dhabi, zo meldt Motorsport.com. Het is niet de eerste keer dat Aitken in een Formule 1 stoeltje zit. Vorig jaar tijdens Grand Prix van Sakhir verving hij eerste rijder George Russell die in moest vallen voor de met corona besmette Lewis Hamilton.

Het wordt de tweede keer dat Aitken tijdens de eerste vrije training mag rijden. De laatste keer was tijdens de Grand Prix van Stiermarken in 2020.

Horner verbaasd over opgeklopte mediaberichten Newey

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner zegt dat de verwondingen van Red Bull-ingenieur Adrian Newey wel meevallen. Newey zou een fietsongeluk hebben gehad tijdens zijn vakantie in Kroatië. 'Het is waar dat hij een ongeluk heeft gehad tijdens zijn vakantie', vertelt Horner. 'Maar zulk soort dingen worden altijd opgeklopt. Hij is gelukkig weer fit. Hij is enkele weken geleden ook al in Istanbul geweest en verkeerd in goede vorm.'

Helmut Marko had eerder verklaart dat Newey een pauze moest nemen vanwege hoofdletsel en een aantal breuken. Bernie Ecclestone had Newey van hulp voorzien om van Kroatië terug te reizen naar Engeland.

Jos Verstappen nog eerder dan verwacht terug als coureur

Jos Verstappen kruipt nog wat eerder officieel achter het stuur. Eerder werd bekend dat de vader van Max Verstappen in januari mee zou doen aan de 24 Uur van Dubai, maar hij doet op 27 november al mee aan de Jack’s International Drenthe Rally op het circuit van Assen, meldt De Telegraaf. Op het circuit moet de ex Formule 1-coureur meerdere proeven doorstaan. Op het moment is hij hard aan het trainen.

Rond de afgelopen Grand Prix van de Verenigde Staten liet Verstappen senior al weten ruim zeven kilo te zijn afgevallen. Het trainen gaat door en hij kijkt dan ook reikhalzend uit naar het evenement. 'Het wordt voor mij de eerste keer dat ik race met een navigator naast me. Ik heb er echt heel veel zin in en heb gemerkt dat ik rally heel erg leuk vind. Het is heel onvoorspelbaar', besluit Verstappen.

Ruim 2,1 miljoen mensen zien Verstappen winnen in Amerika

In totaal hebben ruim 2,1 miljoen mensen zondagavond voor de buis gezeten voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, waarin Max Verstappen een bloedstollend tactisch steekspel won van Lewis Hamilton. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek, verantwoordelijk voor het bijhouden van de kijkcijfers op de Nederlandse televisie. Daarmee is de race ook meteen het best bekeken programma van de zondag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws