F1 in het kort | Lawson niet bezig met toekomst in F1 ondanks ultimatum De Vries Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Lawson niet bezig met toekomst in F1 ondanks ultimatum De Vries

F1 in het kort | Lawson niet bezig met toekomst in F1 ondanks ultimatum De Vries

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Lawson niet bezig met toekomst in F1 ondanks ultimatum De Vries

Liam Lawson heeft dit weekend weten te winnen in de Super Formula waardoor hij de leiding in het kampioenschap wist te pakken. De reservecoureur van Red Bull Racing is echter nog niet bezig met een mogelijke overstap naar de Formule 1, ondanks dat Nyck de Vries een ultimatum te horen heeft gekregen van Helmut Marko. 'Het is een goed moment in die zin dat ik nu het kampioenschap leid, en daar denk ik op dit moment aan. Ik wil het jaar afmaken en vechten voor het kampioenschap, en dat geeft me de beste kans voor volgend jaar. Wat er gebeurt in de Formule 1 is volledig buiten mijn controle', aldus Lawson bij Motorsport.com.

Brown onder de indruk van Piastri: 'Toekomstig wereldkampioen in handen'

Zak Brown, de CEO van McLaren, is voorlopig zeer tevreden met het werk dat Oscar Piastri levert. De rookie is de vervanger van Daniel Ricciardo en hij laat volgens de Amerikaan direct zien waarom hij de juiste keuze was. 'We zijn erg onder de indruk van hem', wordt Brown geciteerd door Motorsport.com. 'Hij is zeer gefocust. Hij heeft eigenlijk geen grote fouten gemaakt. Alleen bij het opzoeken van de grenzen, dus hier en daar blokkeerde hij een wiel. Hij is nog niet naar al deze Formule 1-circuits geweest, dus de eerste indicaties zijn dat we een toekomstige wereldkampioen in handen hebben.'

Formule 1 blijft in handen Liberty Media: 'Mensen die ons goed kennen, weten dat we niet verkopen'

Een tijd geleden ging het gerucht dat er een investeringsfonds uit Saoedi-Arabië de Formule 1 zou willen kopen, maar Greg Maffei, CEO van Liberty Media, laat op de MoffettNathanson-conferentie weten dat er absoluut geen plannen zijn voor een verkoop. 'De mensen die ons goed kennen, weten dat we niet gaan verkopen. Dat is niet aan de orde. We zijn als Liberty Media enorm enthousiast over de F1, de staat waarin zich dat bevindt en de richting die we opgaan met de sport. Kijk naar de populariteit, de omzet. Het gaat allemaal de goede kant op. Er is een toename van fans, partners en nieuwe promotors. Wie ons kent, weet dat we niet gaan verkopen.'

Formule 1 biedt op zaterdag volop vermaak met twee klassieke races

Voor wie teleurgesteld is over het gebrek aan Formule 1-actie dit weekend is er goed nieuws: op het YouTube-kanaal worden morgen niet één, maar twee oude Formule 1-races gestreamd. De Formule 1-organisatie heeft voor twee vermakelijke Grands Prix op het circuit van Imola gekozen. Om twee uur 's middags wordt er afgetrapt met een spannend duel tussen Fernando Alonso en Michael Schumacher uit 2005, en in de avonduren is het om negen uur tijd voor een herhaling van de regenrace uit 2021, het jaar waarin Max Verstappen en Lewis Hamilton elkaar het leven zuur maakten.

Bottas wil Grand Prix in Finland: 'Ik zal onderzoeken of het mogelijk is'

Alfa Romeo-coureur Valtteri Bottas hoopt in de toekomst het Formule 1-circus te zien afreizen naar zijn thuisland Finland. Het bekendste Finse circuit, de KymiRing, stond eerder op het punt om op de MotoGP-kalender te verschijnen, maar COVID-19 gooide roet in het eten. Inmiddels heeft het circuit te maken met financiële problemen, maar alsnog hoopt Bottas dat er iets te regelen valt. 'Ik zou graag een mooi circuit in Finland zien. Helaas is het bedrijf achter het circuit nu failliet, dus het wordt niet gemakkelijk. Ik ben met ze in gesprek gegaan om te kijken hoe ik kan bijdragen. Tot nu toe is het enkel praten, het is zeker niet makkelijk. Ik ga onderzoeken of er mogelijkheden liggen', aldus Bottas in gesprek met Motorsport.com.

Formule 1 doneert miljoen euro en voedsel aan slachtoffers rampgebied Italië

De Formule 1 doneert een miljoen euro aan een reddingsoperatie voor de slachtoffers van het rampgebied in Noord-Italië. Ook wordt al het eten dat tijdens de geannuleerde Grand Prix van Emilia Romagna zou worden geserveerd, gedoneerd aan het noodfonds. Het gaat om voedsel uit de hospitalities en de Paddock Club, dat naast de grote som geld bedoeld is voor de slachtoffers van de overstromingen in de Italiaanse regio. Daarbij zijn duizenden mensen geëvacueerd en zijn er meerdere doden en gewonden gevallen.

Formule 1 neemt regie in eigen handen voor GP van Monaco

De Formule 1 neemt de tv-regie voor de Grand Prix van Monaco voor het eerst in eigen handen. Tot en met vorig jaar had de Automobile Club of Monaco (ACM) de regie in handen, maar dat is vanaf dit jaar niet meer het geval. Dit is het gevolg van contractonderhandelingen tussen Monaco en de Formule 1 van september vorig jaar. Daarbij dwong de sport af om de regie in eigen handen te nemen. Het is voor het eerst dat de koningsklasse van de autosport de regie van alle races op de kalender in handen heeft.

Horner: succes Red Bull heeft automerken kwaad gemaakt

Christian Horner denkt dat het succes van Red Bull Racing sommige automerken in de Formule 1 heeft gefrustreerd, zo vertelt de teambaas aan The Financial Times. 'Ik denk dat het hen kwaad maakt, om eerlijk te zijn. Als je een autofabrikant bent en je wordt spreekwoordelijk in elkaar geslagen door een stel mensen van een energiedrankjesfabrikant... Soms zit het een beetje ongemakkelijk, maar het laat gewoon zien dat alles mogelijk is als je de juiste mensen bij elkaar krijgt, de juiste tools, de juiste overtuiging. Dat hebben we met het chassis gedaan, dus waarom ook niet met de motor?'

Ferrari doneert liefst een miljoen euro aan overstromingsslachtoffers Italië

Ferrari komt in actie na de overstromingen in Noord-Italië eerder deze week. Als gevolg van het noodweer overstroomden delen van de regio Emilia Romagna en werd de gelijknamige Grand Prix geannuleerd. Thuisteam Ferrari doneert nu een miljoen euro, wat ten goede zal komen van de lokale bevolking. De focus is specifiek gericht op projecten waarbij de infrastructuur wordt hersteld en er aandacht wordt besteed aan het beheren van de hyrdogeologische instabiliteit.

Formule 1-teams begonnen met inpakken na annulering GP Emilia Romagna

Formule 1-personeel is begonnen met het inpakken van de spullen in de pitboxen en paddock van het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Teamleden en andere aanwezigen van het circuit in Imola werden op dinsdag nog geëvacueerd door het noodweer in de Noord-Italiaanse regio. De omstandigheden zijn inmiddels verbeterd, waardoor personeel nu de spullen in kan pakken voor Monaco volgend weekend. Het is niet de verwachting dat daar enige vertraging in komt. Dit weekend wordt de Grand Prix van Emilia Romagna niet verreden door overstromingen in de regio.

Organisator GP Rusland eist terugbetaling na annulering vorig jaar

Alexey Titov, de hoofdorganisator van de Grand Prix van Rusland, stelt tegenover persbureau Tass dat de Formule 1 nog geld schuldig is aan het evenement na de annulering van vorig jaar. De race ging niet door wegens de invasie in Oekraïne, waardoor de 2022-editie werd afgelast. Hoewel F1-CEO Stefano Domenicali geen plannen heeft om ooit nog te racen in Rusland, is Titov wel van mening dat de sport nog een terugbetaling verschuldigd is.'We hebben de Formule 1 gevraagd om het terug te betalen, omdat er geen race was. Dat hebben ze allemaal toegegeven, dus wat dat betreft is er geen probleem, maar technisch gezien is het niet mogelijk om ons terug te betalen. Hebben we nog hoop het geld terug te zien? Ja, zeker. Dit is het geld van ons land en ik ben niet bang om dat naar buiten te brengen.'

Ferrari moet noodgedwongen updates uitstellen door regenval Imola

Ferrari stelt zeer waarschijnlijk een update uit tot de Grand Prix van Spanje begin volgende maand, zo meldt Autosport. Voor aankomend weekend was het de bedoeling om een nieuwe achterwielophanging mee te nemen, maar door de zware regenval in Imola ziet het Italiaanse team dit weekeinde als niet geschikt om de update uit te proberen. Ook de Grand Prix van Monaco een week later is geen optie, aangezien dit op een stratencircuit is.

Ford-CEO kwam met Pérez-petje naar eerste gesprek met Red Bull

Ford-CEO Jim Farley kwam met een Sergio Pérez-petje naar zijn eerste gesprek met Christian Horner, zo vertelt de teambaas van Red Bull Racing aan The Financial Times. Red Bull was op zoek naar een motorpartner voor 2026 en het gevoel bij Ford was vanaf het eerste moment goed. 'Onderweg naar de Grand Prix van Brazilië gingen we langs Detroit. Daar spraken we met Bill Ford en Jim Farley. Jim kwam met een Pérez-petje naar het eerste gesprek. Het voelde alsof we een goede start zouden krijgen', grapt Horner.

Zware regenval in Imola begonnen, circuit ontruimd wegens overstromingsgevaar

De voorspelde zware regenval in de regio Emilia Romagna is inmiddels begonnen. Het gaat op dinsdag en woensdag flink doorregenen in Imola en er werd eerder al code rood afgegeven voor de regio. De plassen op het circuit van Imola zijn al duidelijk te zijn en het circuit is dan ook al ontruimd vanwege overstromingsgevaar. Op donderdag moet het opklaren in Emilia Romagna, waarna het in het weekend opnieuw zal gaan regenen.

Maleisië staat open voor terugkeer op Formule 1-kalender: 'Kwestie van tijd'

De voorzitter van Motorsports Association of Malaysia (MAM) heeft toegegeven dat hij het wel ziet zitten dat het Formule 1-circus in de toekomst terugkeert naar het Sepang International Circuit. Het buiten Kuala Lumpur gelegen circuit was gastheer van de Formule 1 van 1999 tot en met 2017, maar trok zich daarna terug omdat de contractuele kosten te hoog opliepen. In 2001 blonk Jos Verstappen nog uit in een extreme regenrace, terwijl zoon Max Verstappen de laatste editie won. Voorzitter Mokhzani hoopt wel op financiële steun uit het bedrijfsleven: 'De vraag is wel wie de rekening betaalt en of we ons dat kunnen veroorloven. Ik weet niet hoeveel dat nu kost, maar het is zeker meer dan toen we in 2017 ermee stopten. We onderhouden een goede relatie met de organisatoren, we kennen ze al sinds 1996, toen we de gesprekken openden om een race te organiseren, dus het is een kwestie van tijd.'

Coulthard verwacht vrouwelijke F1-coureur: 'Gaan we zien in komende decennium'

Coulthard vertelt op een evenement van IWC, een horlogemerk, dat hij graag ziet dat vrouwen kansen krijgen in de autosport, iets waar hij zich dan ook voor wil inzetten. 'Ik ben altijd een groot voorstander geweest van vrouwen in de autosport. Ik was betrokken bij de W Series ter nagedachtenis aan mijn zus, die ook deelnam aan een programma genaamd 'More than Equal', dat jonge meisjes in de kartsport ondersteunt.'

De Schot stelt dat het slechts een kwestie van tijd is, als er maar de juiste begeleiding is. 'Het is gewoon een kwestie van tijd, en het gaat erom dat er meer jonge meisjes in de kartsport komen, en het gaat erom dat ze dezelfde steun krijgen die Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben gehad om ze echt in staat te stellen hun talent te verwezenlijken. Ik denk dat we in het komende decennium een vrouw in de Formule 1 zullen zien.'

Hamilton zou graag in IndyCar-bolide stappen

Lewis Hamilton hoopt op een gegeven moment een keer in een IndyCar-bolide te stappen. De coureur van Mercedes wil dan wel graag in een oude auto stappen, aangezien Hamilton geen fan is van het grote scherm op het stuur. 'Het is voor mij geen droom om in een andere raceklasse te gaan racen, maar ik ben een bewonderaar en fan van racen en andere sporten', wordt de zevenvoudig wereldkampioen geciteerd door Autosport. 'Het is een geweldige kans en ik heb al de gelegenheid gehad om te ruilen met Valentino Rossi om een MotoGP-motor uit te proberen. Ik kijk soms naar IndyCar. Ik zou dolgraag op een gegeven moment één van die auto's willen proberen.'

Domenicali: 'Kunnen niet ingrijpen in de performance van de teams'

Dit jaar lijkt Red Bull Racing simpel naar beide wereldtitels te kunnen rijden. Stefano Domenicali denkt niet dat het de reputatie van de sport aantast. 'Dit jaar moeten we eerlijk zijn: Red Bull heeft beter werk geleverd dan de rest, dat is een feit', wordt de Formule 1-CEO geciteerd door The Financial Times. Domenicali denkt niet dat het kampioenschap al beslist is, maar het is aan de teams om het gat naar de Oostenrijkse renstal te dichten. 'We kunnen niet ingrijpen in de performance van de teams. Ik ben ervan overtuigd dat wat we hebben gedaan op het gebied van financiële regelgeving zal helpen om het verschil aan de technische kant te minimaliseren.'

Het kriebelt bij Ricciardo: 'Ik wil het team eraan herinneren dat ik kan leveren'

Daniel Ricciardo is dit jaar weer terug bij Red Bull Racing na tweejarige uitstapjes bij Renault en McLaren. De Australiër is dit jaar de derde coureur, al werd hij eerder deze week in verband gebracht met het stoeltje van Nyck de Vries. Ricciardo liet een stoeltje maken en komt na de Grand Prix van Groot-Brittannië in actie tijdens een test. 'Ik geniet van dit jaar, en ik wil graag weer op de grid staan en meedoen. Er is nog wel wat unfinished business. Ik blijf simulatorwerk doen en in juli stap ik weer in de auto. Dat gaat me enorm motiveren. Ik ga natuurlijk druk op mezelf zetten en proberen het team eraan te herinneren dat ik nog steeds kan leveren. Dan zien we wel waar het eindigt', vertelt Ricciardo.

Horner zou alle Pirelli-banden verplicht willen maken tijdens Grands Prix

Christian Horner zou het wel wat vinden als de Formule 1 het verplicht maakt om alle types banden te gebruiken tijdens een Grand Prix, zo vertelt de Red Bull Racing-teambaas aan The Financial Times. 'Ik vind dat we moeten afstappen van eenstoppers. We moeten races hebben met meerdere pitstops. Het probleem met ingenieurs is echter dat ze dingen te goed en te voorspelbaar maken. Ik heb het gevoel dat we wat meer van een verrassingselement moeten toevoegen. Als je voor de zachtere banden koos, dan moest je vaak wel twee pitstops doen. Waarom zouden we niets doen in de richting van alle banden verplicht maken tijdens een race?'

Verstappen zit ook in zeldzaam vrij weekend niet stil

Het Formule 1-circus heeft net twee raceweekenden achter de rug, in Azerbeidzjan en Miami, en begint volgende week aan een triple-header in Europa. Vijf Grands Prix in zes weekenden tijd geeft de coureurs dus enkel dit weekend wat vrije dagen, maar wereldkampioen Max Verstappen zal het ook de komende dagen druk hebben. De Nederlander komt samen met teamgenoten Diogo Pinto en Ole Steinbraten namens Team Redline in actie in de 24 Uur van de Nürburgring in de GT3-klasse. De race is dit weekend live op YouTube te volgen.

Sainz: 'Analyseren grondig wat Red Bull doet wat de rest van ons niet doet' 

Carlos Sainz geeft aan dat het team van Ferrari keihard aan werk is om de achterstand op Red Bull Racing weg te werken. Daarbij moet de Italiaanse renstal kijken naar wat er gebeurt bij de leider in het kampioenschap. 'Er valt veel te analyseren, we testen zoveel dingen elk weekend', wordt de Spanjaard geciteerd door Marca. 'We schrijven één ding af en maken gebruik van iets anders. We analyseren nog steeds grondig met de hele fabriek wat Red Bull doet wat de rest van ons niet doet.'

Stroll prijst dynamiek binnen Aston Martin: 'Geniet ervan om met Alonso samen te werken'

Lance Stroll is zeer te spreken over de dynamiek binnen het team van Aston Martin. De coureur werkt voor het eerst samen met Fernando Alonso en dat bevalt de Canadees prima. 'Ik geniet er absoluut van om met hem samen te werken', wordt Stroll geciteerd door Motorsport.com. 'Hij is ongelofelijk getalenteerd, heeft veel kennis en ervaring, en is hongerig om elke dag het meeste uit zichzelf te halen. Ik heb er veel respect voor, voor de toewijding, focus en motivatie die hij elke dag toont.'

Montoya: 'Grappig hoe iedereen het nu over Alonso heeft'

Juan Pablo Montoya is verrast dat iedereen het nu ineens over de prestaties van Fernando Alonso heeft. De tweevoudig wereldkampioen stond in vier van de vijf eerste races van 2023 op het podium. Er is volgens de oud-F1-coureur niet zo veel veranderd, namelijk. 'Het is grappig hoe iedereen het nu over hem heeft', vertelt hij aan Motorsport.com. 'Om eerlijk te zijn denk ik dat hij nog altijd rijdt zoals voorheen. Er is niet zo veel veranderd, behalve dat hij nu een betere auto heeft en die overduidelijk goed gebruikt. Ik moet wel zeggen dat hij iedereen goed met zich mee weet te krijgen, dat is erg leuk om te zien.'

Andretti verwacht in juli meer duidelijkheid over Formule 1-deelname

Michael Andretti hoopt nog altijd dat hij met Andretti Autosport en Cadillac in 2025 op de Formule 1-grid staat. Daarover verwacht de Amerikaanse teameigenaar in juli meer duidelijkheid. 'We zitten midden in een proces met de FIA en deze werk leveren we al ons papierwerk in. Hopelijk krijgen we dan medio juli een antwoord. We boeken goede vooruitgang. We bouwen op dit moment een team op', aldus Andretti bij Sky Sports F1.

FIA-licentie Shanghai verlengd, terugkeer Formule 1 dichterbij

De Grade 1-licentie van het Shanghai International Circuit is verlengd door de FIA, zo meldt Motorsport.com woensdagmiddag. Dit houdt in dat de baan door het autosportorgaan geschikt is bevonden om de komende jaren weer Formule 1-races te organiseren in China. De afgelopen jaren kon de licentie niet worden verlengd door de coronacrisis in het land, maar nu de maatregelen versoepeld zijn, is deze wel verlengd. De Grand Prix van China zou komend jaar weer op de kalender moeten staan. De laatste keer was alweer 2019.

Compleet Red Bull-team raakte besmet met corona na titelfeestje Verstappen in 2021

Christian Horner heeft onthuld dat iedereen bij Red Bull Racing in 2021 het coronavirus opliep na het titelfeestje van Max Verstappen in Abu Dhabi dat jaar. De teambaas legt in de Extraordinary Tales-podcast uit dat het belangrijk was om juist in die coronaperiode weer eens wat te vieren. 'Dus dat is precies wat we deden. Het was dus de eerste keer dat we iedereen samen konden brengen en natuurlijk kreeg iedereen dat verdomde coronavirus na het feestje. Toen konden we Kerstmis op onze buik schrijven', grapt de Engelsman.

'Mercedes deed poging om Newey los te weken bij Red Bull'

Het team van Mercedes heeft een poging gedaan om Adrian Newey los te weken bij Red Bull Racing. De ingenieur van de Oostenrijkse renstal heeft zijn contract verlengd bij Red Bull, waardoor Mercedes nul op zijn rekest kreeg. 'Voordat Newey zijn contract verlengde, kreeg hij een telefoontje van een voormalig Red Bull-medewerker', schrijft F1-Insider. 'Deze ex-medewerker is nu de persoonlijke assistent van Toto Wolff.'

Alonso sneert naar Ocon: 'Stroll denkt wel als een teamgenoot'

Fernando Alonso had het dit weekend een klein beetje aan de stok met voormalig teamgenoot Esteban Ocon. Tijdens de tweede vrije training reed de Fransman in de weg en daar wilde de Aston Martin-coureur nog zijn zegje over doen. 'Lance (Stroll, red.) is een coureur die denkt als een teamgenoot, zoals we al zagen in Bakoe', wordt Alonso geciteerd door AS. 'Vorig jaar gebeurde het tegenovergestelde met mij. Ik was altijd het eerste doelwit van mijn teamgenoot en dat is uiteraard iets dat het team helemaal niet ten goede komt.'

Verstappen loopt prolongatie van prestigieuze sportprijs mis, ook Red Bull wint niet

Max Verstappen werd in 2022 nog uitgeroepen tot Laureus Sportman van het Jaar voor zijn prestaties in 2021, maar de Nederlander wist ondanks een nieuwe wereldtitel deze sportprijs niet te prolongeren. De Nederlander had ook te maken met veel concurrentie in een jaar met zowel het wereldkampioenschap voetbal als de Olympische Winterspelen. Naast Verstappen waren voetballers Lionel Messi en Kylian Mbappé, tennisser Rafael Nadal, basketballer Stephen Curry, en polsstokhoogspringer Mondo Duplantis genomineerd. De winst ging uiteindelijk naar de favoriet: Lionel Messi. Bij de teamcategorie was Red Bull Racing genomineerd, maar het team van Verstappen moest het ook afleggen tegen het voetbalteam van Argentinië, dat in Qatar wereldkampioen werd.

Norris over De Vries: 'Hij moet proberen om eerder te remmen'

Lando Norris werd tijdens de Grand Prix van Miami bijna uit de race getikt door Nyck de Vries. De Brit had een goede start en wilde de AlphaTauri-coureur passeren. De Vries zijn banden blokkeerden en hij tikte zo de achterkant van de McLaren aan. 'Ik weet niet wat er gebeurde, ik werd gewoon geraakt. Hij doet dat vaker de laatste tijd. Hij moet proberen om eerder te remmen', zegt Norris bij de internationale media. 'Maar het veranderde mijn dag niet, tenminste, dat zou ik niet zeggen.'

Mercedes-updates in aantocht: 'Heb alsjeblieft geen grote verwachtingen'

Toto Wolff is tevreden met de resultaten van de Grand Prix van Miami, vooral nadat de prestaties van Mercedes na de eerste vrije training bergafwaarts gingen. Over twee weken in Imola gaat de Duitse renstal een grote update introduceren, maar Wolff drukt de grote verwachtingen alvast de kop in. 'Heb alsjeblieft geen grote verwachtingen. We hadden vorig jaar zoveel upgrades die niet werkten, dus we moeten ons rustig houden. We moeten degelijk ingenieurswerk afleveren', aldus de Mercedes-teambaas bij de Duitse tak van Sky Sports F1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws