F1 in het kort | Steiner blij met komst van Grand Prix van Las Vegas Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Steiner blij met komst van Grand Prix van Las Vegas

F1 in het kort | Steiner blij met komst van Grand Prix van Las Vegas

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Steiner blij met komst van Grand Prix van Las Vegas

Haas-teambaas Günther Steiner vindt dat de komst van een derde Grand Prix in de Verenigde Staten op het juiste moment komt. De Formule 1 heeft onlangs een kalender met 24 races voor 2023 aangekondigd. Las Vegas is nieuw op de kalender en is samen met Miami en Austin nu de derde Grand Prix in Amerika. Steiner verwacht dat de populariteit van de sport in het hele land de komende jaren verder zal toenemen.

'Ik denk dat 24 races natuurlijk veel races zijn, maar de vraag is er. De fans willen ons in actie zien, wat het grootste compliment is dat ze ons kunnen geven, en we moeten hard werken om ze gelukkig te maken. Ik denk dat drie races in Amerika nu op het juiste moment komt. De sport is al populair en wordt op dit moment nog populairder in Amerika. De Verenigde Staten is een heel groot land en ze zullen elkaar niet in de weg zitten. Twee van de races die ik al ken zijn erg goed en ik denk dat Las Vegas een goede show zal neerzetten', aldus de Haas-teambaas.

Mercedes en titelsponsor Petronas verlengen samenwerking tot na 2026

Mercedes heeft bevestigd dat het team langer gaat samenwerken met haar titelsponsor Petronas. De twee partijen werken al samen sinds 2010 en ze gaan ook na 2026 met elkaar verder. Petronas levert de brandstof waarmee het team van Mercedes rijdt, waardoor het Maleisische bedrijf ook een belangrijke rol gaat spelen in het verduurzamen van de brandstof waarmee de Duitse renstal in de Formule 1 rijdt.

Toto Wolff, Lewis Hamilton en George Russell waren deze week in Maleisië om de deal te beklinken. Wolff is blij met de verlengde samenwerking. 'Het is best wel een beetje vreemd om een deal te sluiten die pas over vier jaar ingaat', wordt de teambaas geciteerd door de officiële website van Mercedes. 'Toch brengen we hiermee een sterke boodschap naar buiten. We zijn niet alleen partners met Petronas, we zijn een familie.'

Horner verwacht geen straffen meer: 'Einde seizoen halen zonder sancties'

Christian Horner verwacht geen gridstraffen meer dit seizoen, zo geeft hij aan tegenover Speedweek. 'Dat klopt. In Singapore zou inhalen veel moeilijker zijn. En we hebben een goede vorm in de race. We hopen dat we nu het einde van het seizoen halen zonder verdere sancties', aldus de Britse teambaas van Red Bull Racing, die er absoluut nog niet in mee wil dat de titelstrijd al gelopen is. 'Zo zien wij het niet. We hebben tot nu toe een boeiend jaar achter de rug, maar er zijn nog enkele races te gaan en we kijken altijd vooruit naar de volgende. Ook al hebben we tot nu toe enkele fantastische resultaten gehad.'

Mercedes reduceert uitstoot trucks met 89 procent door biobrandstof

Mercedes heeft tussen de Grands Prix van België en Nederland de CO2-uitstoot van zijn trucks weten te verminderen met 89 procent. Dat meldt de regerend constructeurskampioen via de officiële kanalen. Dankzij de HVO 100-biobrandstof is er zo 44,091 kilogram aan CO2 bespaard, wat goed is voor een reductie van 89 procent aan emissies. Dit gebeurde over een afstand van ongeveer 1400 kilometer.

Hamilton: 'Ben niet van plan om snel te stoppen'

Lewis Hamilton is niet van plan om op korte termijn de Formule 1 te verlaten, zo blijkt uit een bericht op het officiële Instagram-account van Mercedes. Daar vertelt de zevenvoudig wereldkampioen het volgende: 'Ik zal altijd bij Mercedes zijn. Ik hou van wat ik doe en ik ben niet ven plan om snel te stoppen', aldus de Engelsman.

Drugovich rondt eerste dag bij Aston Martin af

Huidig Formule 2-kampioen Felipe Drugovich heeft zijn eerste werkdag bij Aston Martin achter de rug, zo meldt het team via de officiële kanalen. Hij heeft onder andere zijn Formule 1-stoeltje gepast voor later dit seizoen en wat werk in de simulator van de Britse renstal verricht. Daarnaast spendeerde hij de tijd op het hoofdkwartier om het team te leren kennen, aangezien de Braziliaan recentelijk is opgenomen in het juniorprogramma van Aston Martin. Het team laat binnenkort exclusieve beelden zien van deze dag met Drugovich.

Doohan blij dat er gepraat wordt over hem: 'Ik wil het natuurlijk goed doen'

Jack Doohan werkt op donderdag de laatste testdag van Alpine af. De juniorcoureur van Franse renstal wordt genoemd als mogelijke kandidaat voor het tweede zitje bij het team, maar het lijkt waarschijnlijk nog te vroeg te zijn. Toch is Doohan blij dat zijn naam wordt genoemd. 'Er wordt duidelijk gepraat en ik wil het natuurlijk goed doen', wordt de Britse coureur geciteerd door Motorsport.com. 'Er is natuurlijk een hoop gaande en ik probeer er niet al te veel betrokken bij te raken. Ik probeer gefocust te blijven op wat ik kan controleren. Dat is er zijn met auto en mijn team. Alles daarbuiten is geen reden om me nu zorgen te maken.'

Grand Prix van Monaco tot 2025 op de kalender

De Grand Prix van Monaco blijft tot 2025 op de kalender. De Formule 1 maakte dit vanavond bekend via haar sociale mediakanalen, waardoor er een eind komt aan speculaties rondom de Monegaskische GP. Doordat inhalen de afgelopen jaren steeds lastiger werd, kwam de positie van de legendarische GP onder druk te staan. Na lange onderhandelingen is men toch tot een akkoord gekomen en zo blijft de race tot 2025 te bewonderen.

Verstappen waarschuwt concurrentie voor Alonso bij Aston Martin

Max Verstappen denkt dat men moet oppassen voor Fernando Alonso in 2023. De Spanjaard verruilt Alpine volgend jaar voor de Britse renstal en Verstappen waarschuwt de concurrentie voor de 41-jarige. 'Aston Martin is een team dat mikt op de top van de Formule 1', citeert FormulaPassion.it de Nederlander. 'Ze nemen veel mensen aan, dus ik begrijp de keuze van Fernando om daarheen te gaan, om meer prestigieuze resultaten te behalen. Ik vind het een spannende uitdaging, dus ik zou daar volgend jaar aandacht aan besteden.'

Albon komt met update en bedankt doktoren en fans

Voor Alexander Albon is het een vreemde week geweest, en eentje die hij zich ongetwijfeld anders had voorgesteld. De Brit kampte met een blindedarmontsteking, waardoor hij de GP van Italië aan zich voorbij moet laten gaan. Via het Twitter-account van Williams geeft hij een update over zijn situatie, dankt hij zijn doktoren en spreekt hij ook zijn dank uit naar zijn fans voor de hartverwarmende berichten. De Thaise-Brit hoopt er in Singapore weer gewoon bij te zijn.

Alonso overtuigd: 'Ik ga de 400 starts absoluut halen'

Fernando Alonso verbreekt in Singapore het record voor meeste Grand Prix-starts (van 349 naar 350), maar de Alpine-coureur plant nog veel meer races nadat hij het record in handen krijgt. 'Ik ga de 400 starts absoluut halen, dus dat is een groot aantal', vertelt de Spanjaard de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Het laat mijn passie voor de sport en mijn discipline om op het hoogste niveau te presteren zien. Als je niet presteert, gaat het team jou niet 400 Grands Prix laten rijden, dat is zeker.'

Sainz wil herziening reglementen rondom gridstraffen

Voorafgaand aan de Grand Prix van Italië ontstond er wat verwarring over wat nu precies de volgorde op de grid ging worden, doordat veel coureurs een straf hadden gepakt. Er werden veel verschillende mogelijkheden geopperd, en Carlos Sainz leest hieruit dat er nog te veel onduidelijkheid is. Bij Speedweek geeft de Spanjaard dan ook aan graag te zien dat de reglementen worden herzien en duidelijker worden gemaakt. 'De verwarring op het gebied van de straffen doet zich twee of drie keer per jaar voor, we moeten dat opnieuw bekijken. Als sport moeten we goed reageren op zo'n situatie. De focus moet liggen op competitie, met een show die eerlijk is voor iedereen', aldus de Ferrari-coureur.

Shwartzman rijdt VT1 voor Ferrari tijdens GP Verenigde Staten

Robert Shwartzman gaat tijdens de eerste vrije training op het Circuit of the Americas in de Ferrari-bolide van Charles Leclerc of Carlos Sainz stappen, meldt Autosport.com. Dit jaar moet een team tweemaal de kans geven aan een rookie om een eerste training te verrijden en Ferrari heeft hiermee één van de twee trainingen vergeven. De andere training zal ook verreden worden door Shwartzman, dat gaf Laurent Mekies in Hongarije al aan. Het is nog niet duidelijk wanneer de coureur weer in de F1-75 stapt.

Monza begint onderzoek naar misdragingen fans

Het circuit van Monza is een onderzoek gestart naar misdragingen van fans tijdens de Grand Prix van Italië, zo laat NU.nl weten. Online was te zien dat fans van Max Verstappen door mannen in Ferrari-shirts werden lastiggevallen en hun Red Bull-pet moesten afzetten.. Ook gingen er beelden rond van spreekkoren waarin Verstappen en zijn familie in het Italiaans werden uitgescholden.

'Voor circuit Monza heeft het topprioriteit dat alle fans een plezierige ervaring aan hun bezoek beleven', schrijft het circuit in een verklaring. 'Daarom zijn we een grootschalig onderzoek gestart en zullen de nodige maatregelen worden getroffen om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.'

Herta ontbreekt bij test line-up van McLaren

McLaren heeft zojuist de line-up bekend gemaakt van de coureurs die op het circuit van Barcelona mogen testen voor het team uit Woking. IndyCar-coureurs Pato O'Ward en Alex Palou zullen in actie komen voor McLaren. Opvallende afwezige is Colton Herta, die de afgelopen weken steeds vaker onderdeel van het gesprek is over een zitje in de Formule 1.

Herta kende eerder dit jaar al een succesvolle eerste test bij het team. De geruchten gaan dat hij binnenkort zal gaan testen voor Alpine, waardoor de kans groter wordt dat de FIA hem ondanks te weinig licentiepunten toch toestemming geeft om volgend jaar voor AlphaTauri te rijden.

'GP Monaco nog een aantal jaren op F1-kalender'

De Grand Prix van Monaco stond al op de conceptkalender van aankomend seizoen, maar het lijkt erop alsof de prestigieuze straatrace ook na 2023 plaats zal vinden. Dat meldt de doorgaans goed geïnformeerde Tobi Grüner op Twitter. Het was nog maar de vraag of de Formule 1 het contract met de Grand Prix van Monaco zou willen verlengen, maar vanuit sport zelf kwamen veel geluiden dat het stratencircuit zou moeten blijven. Het is echter nog niet bekend hoe lang de race op de kalender zal blijven.

F1 bekijkt opnieuw mogelijkheden voor een reverse grid tijdens sprintraces

Stefano Domenicali wil meer competitieve sessies en minder vrije trainingen in de Formule 1, waarbij er ook nagedacht wordt over een invoering van een reverse grid tijdens de sprintraces. De CEO van de sport vindt bijvoorbeeld de derde vrije training op zaterdag overbodig. 'In een sessie moet je ofwel punten kunnen scoren, kwalificatieronden rijden of een kwalificatie verrijden voor een verkorte race', zegt Domenicali bij Corriere della Sera. 'Misschien kunnen we tijdens deze sprintraces nadenken over een reverse grid. Het is gewoon mooi om inhaalacties te zien en we hebben een verplichting om dit te proberen.'

Binotto ontkent dat het boegeroep voor Verstappen was

Gedurende het weekend in Monza waren er diverse momenten waarop er bij de Italiaanse fans boegeroep te horen was. Toen Max Verstappen de race won en geïnterviewd werd, was het geschreeuw hard te horen op televisie en heeft de productie het geluid zachter gezet. Mattia Binotto, de teambaas van Ferrari, ontkent echter dat dit gericht was op Verstappen.

'De Tifosi geloofden dat de safety car had kunnen eindigen en dat we een paar ronden hadden kunnen rijden, zodat er nog een gevecht op het circuit zou zijn', legt Binotto uit. Het lukte de Italianen namelijk niet om de auto van Daniel Ricciardo op tijd van de baan te krijgen, dus werd er besloten om de race te eindigen achter de safety car. Dit heeft veel ophef veroorzaakt, omdat fans graag een ander einde hadden gezien. Binotto gelooft dus dat het boegeroep gericht was op de wedstrijdleiding.

Hamilton kreeg flashbacks naar Abu Dhabi door slotfase GP Italië

De Grand Prix van Italië kende een vreemd einde, nadat door een late safety car de baan niet meer vrijgegeven kon worden en er dus achter Bernd Mayländer werd gefinisht. Voor Lewis Hamilton zorgde dit ervoor dat er 'herinneringen terugkwamen', zo vertelt hij bij Sky Sports. 'Dat zijn de regels zoals ze zouden moeten zijn toch? Er is maar één keer in de geschiedenis van de sport dat ze de regels vandaag niet zo hebben toegepast en dat is de keer dat het de uitslag van het kampioenschap veranderde', zo verwijst de Mercedes-coureur naar de seizoensontknoping in Abu Dhabi vorig jaar. 'Maar het is wat het is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws