Ferrari bang voor voordeel nieuwe fabrikanten 2026: 'Missen niks om ons uit te dagen' Formule 1
Formule 1

Ferrari bang voor voordeel nieuwe fabrikanten 2026: 'Missen niks om ons uit te dagen'

Ferrari bang voor voordeel nieuwe fabrikanten 2026: 'Missen niks om ons uit te dagen'

Ferrari maakt zich zorgen of de potentiële nieuwe motorfabrikanten voor 2026, Porsche en Audi, wel voldoen aan de eisen die de Formule 1 heeft opgezet. De regels zeggen dat de nieuwe fabrikanten vanaf nul moeten beginnen. Volgens Ferrari-teambaas Mattia Binotto is dit niet het geval en heeft Porsche al kennis over bepaalde dingen.

'Als nieuwkomer heb je het voordeel dat je je kan focussen op het jaar waarin je van start gaat', zegt Binotto tegen Autosport. 'Je kan je dus focussen op de nieuwe ontwikkelingen. Wij als huidige fabrikanten moeten ons focussen op het huidige seizoen, maar ook op het seizoen erna.' In het seizoen van 2026 mag de MGU-H niet meer gebruikt worden. De Formule 1 zal vanaf dat seizoen dan ook gaan rijden met nieuwe motoren wat dus de start is van een nieuw tijdperk.

Binotto: 'Iedereen begint vanaf nul'

'Ik heb niet het gevoel dat ze een nadeel hebben', zegt de teambaas van Ferrari. 'Iedereen begint dan namelijk helemaal opnieuw.' Binotto zegt dat Porsche de huidige fabrikanten dan gemakkelijk zou kunnen uitdagen. 'Ze hebben volgens mij al kennis op het gebied van hernieuwbare brandstof. Ze hebben volgens mij ook al kennis op het elektrische gebied. Ik ben er niet zo zeker van dat ze de competentie missen om huidige fabrikanten uit te dagen.'

Porsche klaar om mee te doen

Porsche denkt er al langer aan om mee te doen met de Formule 1. Porsche vice-president van motorsport zei onlangs dat de voorwaarden voor een Formule 1-inschrijving goedgekeurd zijn. Het bedrijf moet nog beslissen of het daadwerkelijk mee wilt doen. De huidige McLaren-teambaas, Andreas Seidl, was voorheen verantwoordelijk voor de autosport belangen van Porsche. Hij hielp Porsche met het winnen van de 24 uur van Le Mans.

'Mijn benadering was altijd dat ik, zelfs als nieuwkomer, geen concessie wilde doen', zegt Seidl. 'Ik wil graag met iedereen concurreren op een gelijk speelveld.' Toch denkt de Duitser dat het niet uitmaakt wie de Formule 1 betreedt in deze tijd. Nieuwe fabrikanten zullen in 2026 hoogstwaarschijnlijk wel competitief zijn met de rest. 'Er is daar genoeg kennis en knowhow over om mee te kunnen doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws