Waarom houdt de Formule 1 vast aan tien teams en zijn er nieuwe renstallen op komst? Formule 1
Formule 1

Waarom houdt de Formule 1 vast aan tien teams en zijn er nieuwe renstallen op komst?

Waarom houdt de Formule 1 vast aan tien teams en zijn er nieuwe renstallen op komst?

De Formule 1 heeft tegenwoordig tien verschillende teams, met ieder twee coureurs waardoor er nu dus in totaal twintig rijders zijn. In eerdere seizoenen waren er meer teams en daardoor ook meer coureurs, de laatste keer was in 2016. Er stonden toen 22 coureurs en elf teams op de grid, maar de laatste paar jaar zijn er nog maar tien teams over. Kunnen er in de toekomst weer meer teams gaan rijden in de Formule 1 of houdt de koningsklasse vast aan de tien huidige teams? F1Maximaal zocht het voor je uit.

De laatste keer dat er dus meer dan tien teams aanwezig waren, was in het seizoen van 2014. De namen van de teams die in 2016 meededen zijn ook niet hetzelfde als de teams nu. Zo zijn sommige teams gestopt met de Formule 1 en andere teams zijn overgenomen door een andere investeerder, waardoor de naam van het team veranderde. Als voorbeeld nemen we Aston Martin, dat in 2020 en 2019 nog Racing Point heette en daarvoor zelfs nog Force India. De teams veranderen dus wel, maar we zitten al een tijdje met tien teams. Dat komt mede door de financiële benodigdheden die de teams nodig hebben.

Budget-cap aanlokkelijk voor nieuwe teams

Veel teams zijn uit de Formule 1 gestapt vanwege de te hoge kosten die het met zich meebrengt. In het verleden konden sommige teams het geld niet bij elkaar verzamelen om überhaupt mee te doen met de Formule 1. De inschrijfkosten om met de Formule 1 mee te doen, staat nu op 200 miljoen dollar. Mocht een nieuw team zich melden en die 200 miljoen dollar kunnen betalen, dan wordt het inschrijfgeld eerlijk verdeeld over de tien teams die al aanwezig zijn in de Formule 1.

Een reden om toch mee te doen met de Formule 1 is de nieuwe regelgeving die vanaf 2022 in werking gaat. De Formule 1 werkt sinds dit seizoen met een budgetplafond, wat de verschillen tussen de teams kleiner moet maken. De kleinere teams, zoals Haas en Alfa Romeo, maakten geen kans tegen het grote geld van Red Bull Racing, Mercedes en Ferrari. Daarom werd er een budgetplafond geïntroduceerd waardoor het speelveld gelijker zou worden.

Voor dit seizoen stond het budget op 132 miljoen euro, in 2022 gaat dat omlaag naar 127 miljoen euro en van 2023 tot en met 2025 zal het budget 123 miljoen euro zijn. Vanaf 2022 zullen de auto's ook veranderen en zouden de teams dichter bij elkaar moeten zitten. Door het budgetplafond hoopt de Formule 1 dat het spannender en competitiever zal worden tussen de teams. Het is dus een perfect moment voor nieuwe teams om in te stappen en gelijk mee te doen in de competitie, maar de Formule 1 ziet dat zelf anders.

Formule 1 beschermt huidige teams

De FOM (Formula One Management, red.) wil namelijk de huidige teams nu zoveel mogelijk beschermen sinds de coronapandemie. Ze zijn zeer dankbaar dat de teams en investeerders bij de koningsklasse van de autosport zijn blijven hangen. Daarom zouden nieuwe deelnemers niet zomaar mee mogen doen met de Formule 1 en wordt het inschrijfgeld dus over de teams verdeeld. Maar zelfs als een nieuw team het inschrijfgeld zou betalen, is het nog niet zeker of het team ook echt mee mag doen.

Op dit moment ziet de Formule 1 het nog niet zo zitten om nieuwe teams toe te voegen op de grid. Zo liet Formule 1-baas Ross Brawn al in een interview met RaceFans uit 2020 weten dat dit niet het moment is om nieuwe teams toe te voegen. 'We zijn heel tevreden over de teams die we nu hebben. We proberen hen daarom ook zoveel mogelijk te steunen tijdens de coronapandemie.' Brawn gaf aan dat hij graag deze tien teams die nu ook in de Formule 1 rijden wil behouden.

Alleen toegang als een huidig team wegvalt

Desondanks is er een mogelijkheid dat een nieuw team zich bij de Formule 1 aansluit, maar dan moet er wel eerst wat gebeuren. Eén van de tien huidige teams zal moeten stoppen met de Formule 1 waardoor er een plek vrijkomt op de grid voor een nieuw team. Toch zal de Formule 1 ook hier streng naar kijken, zei Brawn: 'Als er plek is moet het wel het juiste team zijn. We willen niet dat er teams bijkomen en dat ze kort daarna weer weggaan, zoals in het verleden is gebeurd.'

Mochten er toch nog wel nieuwe teams komen die wel toegelaten zouden worden tot de Formule 1, dan kan de grid maar uit maximaal 26 coureurs bestaan. Dat betekent dus dat er maximaal maar dertien teams kunnen zijn met twee coureurs. In het verleden waren er echter meer dan dertien teams. Er staat geen limiet op het aantal inschrijvingen qua teams, maar niet iedere coureur zal kunnen racen tijdens de kwalificatie en de Grand Prix.

In de jaren 70 had de Formule 1 daar een oplossing voor. Als er meer dan dertien teams zijn, zouden de nieuwste en de sloomste teams met elkaar een pre-qualifying doen, dat is een kwalificatie vóór de kwalificatie. De beste coureurs zouden doorgaan naar de daadwerkelijke kwalificatie en dan zouden 26 coureurs de startopstelling gaan bepalen. Het was ontzettend veel gedoe en de Formule 1 heeft de pre-qualifying daarom ook gedumpt. Het lijkt erop dat de Formule 1 vasthoudt aan tien teams, maar dat dertien de daadwerkelijke grens voor de organisatie zelf is.

Nieuwe merken mogelijk wel in de Formule 1

Desondanks zijn er wel merken die graag hun intrede doen in de Formule 1. Zo wil Volkswagen Group twee van hun merken naar de Formule 1 brengen, Porsche en Audi. Beide merken zouden niet als een nieuw Formule 1 team aan de slag gaan, maar willen zich verbinden aan een team. Porsche zou de nieuwe motorfabrikant van Red Bull Racing willen worden en Audi ziet een overname van McLaren wel zitten. Het is dus niet verboden om als merk samen te gaan werken met een bestaand Formule 1 teams. In de toekomst zullen er waarschijnlijk nog genoeg samenwerkingen en overnames zijn, waardoor de huidige grid alsnog veranderd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws