Heeft de Virtual Safety Car Alonso geholpen? 'Pérez ging als een raket naar Alonso' Formule 1
Formule 1

Heeft de Virtual Safety Car Alonso geholpen? 'Pérez ging als een raket naar Alonso'

Heeft de Virtual Safety Car Alonso geholpen? 'Pérez ging als een raket naar Alonso'

Voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer kijkt terug op de Grand Prix van Qatar. Het Losail International Circuit bezorgde veel klapbanden bij de coureurs door de hoge bandenslijtage. Alpine-coureur Fernando Alonso wist verrassend derde te worden, maar kreeg wel hulp van de Virtual Safety Car. Palmer zoekt uit of de Spanjaard het ook had gered zonder Virtual Safety Car.

'De bandenslijtage was hoog in Qatar', begint Palmer in de video. 'Door de lekke band van Valtteri Bottas was er een gevecht aan de gang tussen Sergio Pérez en Alonso. De Red Bull was sneller dan de Alpine, maar Pérez was ook eerder naar binnen gegaan voor nieuwe banden. Pérez moest daarom ook een tweede stop maken.' Palmer zegt dat Red Bull dit deed om te zorgen dat de Mexicaan niet hetzelfde zou overkomen als Bottas.

Palmer: 'Alonso moest voorzichtig zijn'

'Het leek een goede beslissing te zijn van Red Bull', zegt de voormalig Formule 1-coureur, die vervolgens naar zijn whiteboard wijst. 'Volgens de simulaties zou dit gebeuren: Pérez ging als een raket door naar Alonso en ze zouden nek aan nek finishen. Alonso moest voorzichtig rijden op zijn oude banden. De Virtual Safety Car heeft Alonso dus echt geholpen om die derde plaatst te bemachtigen.' Palmer zegt dat hij de eindstreep waarschijnlijk wel had gehaald zonder Virtual Safety Car, maar dat de derde positie waarschijnlijk voor Pérez was geweest.

Dan komt de vraag of Pérez misschien een enkele stop had kunnen maken. Alonso kon het, dus waarom zou de Mexicaanse Red Bull-coureur het niet kunnen? 'Het is logisch dat Red Bull hem naar binnenhaalde. Pérez had heel lang moeten doorrijden op zijn banden zonder die stop. Eerder in de race zagen we Bottas, Russell en Latifi al afhaken door een klapband. Lando Norris had zelfs pech omdat zijn band wel heel vroeg kapot ging. Red Bull deed er dus goed aan om voorzichtig te zijn.'

Wat kan je doen tegen bandenslijtage?

Konden de coureurs überhaupt wel wat doen tegen de hoge bandenslijtage? 'Het enige wat je kan doen is veel langzamer door de bochten gaan', zegt Palmer. 'Je moet ook minder curb meenemen want deze hadden op dit circuit ook veel impact op de bandenslijtage. De snelle bochten zorgden voor de slijtage en de curbs hielpen daar nog wat extra aan mee.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws