Honda topman over E10-brandstof: 'Dat is het enige waar we ons nog druk om moeten maken' Formule 1
Formule 1

Honda topman over E10-brandstof: 'Dat is het enige waar we ons nog druk om moeten maken'

Honda topman over E10-brandstof: 'Dat is het enige waar we ons nog druk om moeten maken'

Yasuaki Asaki, directeur van de Formule 1-motor afdeling van Honda, vertelt hoe de motor van 2022 reageert op de nieuwe biobrandstof waar tien procent ethanol in zit. Hij vergelijkt de motor met die van 2021, die een jaar eerder naar voren werd gehaald om Red Bull competitiever te maken.

'Als het om E10 brandstof gaat, wordt het vermogen verminderd', legt Asaki uit tegenover de Japanse tak van Motorsport.com. 'De reactie van de motor op die brandstof is dus het belangrijkste. Ik denk dat dat het enige is waar we ons nog druk om moeten maken. Het motorskelet is al vernieuwd, dus we hebben wijzigingen aangebracht om de beste prestaties met E10-brandstof naar voren te brengen.'

Asaki: 'Na zo'n verandering is dat heel moeilijk'

De Formule 1 heeft besloten de brandstof aan te passen om op die manier minder uitstoot te genereren. Het resultaat is dus dat de teams minder vermogen hebben, maar dat probeert iedereen weg te werken door keihard aan de motor te werken. 'We streven naar maximale efficiëntie met E10-brandstof', zegt de Japanner. Toch wil hij niets kwijt over het vermogen van de nieuwe motor voor Red Bull Racing. 'Dat is een geheim. Sommigen zeggen dat ze net zoveel vermogen hebben als vorig jaar, maar na zo'n verandering is dat heel moeilijk.'

Asaki hoopt dat Honda snel weer betrokken is bij de Formule 1

Honda is officieel uit de Formule 1 gestapt, maar helpt Red Bull nog wel met het bouwen van de 2022-motor. Asaki zal ook binnenkort zijn taken als directeur van de Formule 1-motor afdeling neerleggen. De motor is bijna voltooid namelijk. Wel hoopt de Japanner dat Honda gauw weer betrokken is bij de Formule 1. 'Persoonlijk zou ik graag betrokken blijven bij de Formule 1. Er is geen reden om te stoppen, want de huidige ontwikkeling van de Formule 1 past bij het bedrijf.'

In 2030 hoopt de Formule 1 CO2-neutraal te zijn. Honda wil juist niet meer betrokken zijn bij de Formule 1 omdat het zich wil focussen op duurzame energie. Normaal gesproken zou je denken dat die twee hand in hand met elkaar zouden gaan, maar Honda besloot alsnog uit de koningsklasse van de autosport te stappen. Toch hoopt iedereen dat het Japanse bedrijf snel terugkomt, omdat het een ware toevoeging is aan de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws