Is Red Bull er door de gewijzigde pitstopreglementen van 2021 écht op achteruit gegaan? Formule 1
Formule 1

Is Red Bull er door de gewijzigde pitstopreglementen van 2021 écht op achteruit gegaan?

Is Red Bull er door de gewijzigde pitstopreglementen van 2021 écht op achteruit gegaan?

Red Bull Racing wordt geroemd als team om zijn snelle pitstops. Zo heeft het team het record in handen voor snelste pitstop ooit met een tijd van 1,82 seconden. Het team was de enige die een bandenwissel onder de twee seconden kon uitvoeren in 2021. Dit is nu echter onmogelijk voor het team door de regelverandering die halverwege het 2021-seizoen intrede deed. Is Red Bull zwaar geraakt door de nieuwe regel of is het nog steeds de snelste als het gaat om pitstops? En hoe deed het team het relatief aan de concurrentie?

De snelle pitstops van Red Bull hebben vaak een bijdrage geleverd voor de tactiek van het Oostenrijkse team. Undercuts van concurrenten werden hierdoor gepareerd en er werd ook wel eens in de pitstraat zelf ingehaald doordat de Red Bull-crew simpelweg sneller was dan de concurrentie. Om toch nog even een vergelijking te maken hoeveel sneller de crew van de Oostenrijkse renstal was, leggen we de gemiddelde pitstop tijd van alle teams naast elkaar. Deze tijden zijn nog voor de regelverandering die ingevoerd werd in België.

Red Bull de nummer 1, Alpine zit dichtbij

Team
Gemiddelde tijd voor pitstop
1. Red Bull Racing
2,69 seconden
2. Alpine
2,81 seconden
3. Aston Martin
3,07 seconden
4. Ferrari
3,36 seconden
5. Mercedes
3,49 seconden
6. AlphaTauri
3,72 seconden
7. McLaren
3,82 seconden
8. Williams
4,19 seconden
9. Haas
4,24 seconden
10. Alfa Romeo
4,94 seconden

Red Bull is dus het snelste als het gaat om pitstops. Het Oostenrijkse team is gemiddeld gezien sneller dan de rest van het veld, met alleen dat Alpine nog in de buurt van Red Bull komt. Het verschil tussen de twee is 0,12 seconden en het Franse team heeft behoorlijk consistent gepresteerd tijdens de eerste seizoenshelft voor de regelverandering in België. Toch moet er een kleine kanttekening worden geplaatst bij de eerste plaats van Red Bull.

Tijdens de race in Imola had de Red Bull-pitcrew namelijk een langzame pitstop. Het team moest door een fout van Sergio Pérez, de Mexicaan haalde tijdens een safety car zijn concurrenten in, tien seconden wachten totdat zij de pitstop mochten uitvoeren. De tijdstraf van Pérez is eraf gehaald omdat de pitcrew van Red Bull aan deze tien extra seconden niets kon doen. De oorspronkelijke pitstop tijd was namelijk 16,94 seconden. De pitstop is 6,94 seconden als we de tien seconden van de tijdstraf niet meenemen. Nog steeds geen snelle pitstop, maar het geeft wel een beter beeld van de snelheid van de pitcrew van Red Bull. Anders was het qua gemiddelde onder Alpine geëindigd.

Red Bull blijft eerste en dus niet gehinderd door verandering

TeamGemiddelde pitstop tijd
1. Red Bull Racing
2,96 seconden
2. Ferrari
3,11 seconden
3. Mercedes
3,40 seconden
4. McLaren
3,79 seconden
5. Alfa Romeo
3,83 seconden
6. Williams
3,86 seconden
7. Alpine
4,15 seconden
8. AlphaTauri
4,30 seconden
9. Aston Martin
4,31 seconden
10. Haas
5,14 seconden

Er is duidelijk te zien dat het grootste deel van de grid langzamer is geworden na de reglementswijziging. Red Bull staat hier echter nog steeds op nummer één. De regelverandering heeft dus niet zo'n groot effect gehad als dat Toto Wolff had gehoopt. Het was immers onder meer Mercedes-teambaas die gelobbyd zou hebben om deze wijziging. Alpine, dat zich nu op de zevende plaats bevindt, lijkt meer last te hebben gehad van de regelverandering dan Red Bull. Het Oostenrijkse team is namelijk 0,27 seconden langzamer dan voor de regelverandering, voor Alpine lag het nieuwe gemiddelde 1,34 seconden hoger.

In Monza ervoer Verstappen een pitstop van 11,10 seconden. Het enige verschil met de pitstop van Pérez in Imola was dat dit daadwerkelijk een slechte pitstop was en niet kwam door een tijdstraf. De pitcrew was hier aan het stuntelen en dat is één van de weinige keren geweest dat Red Bull een hele trage pitstop afleverde in 2021. Het resultaat was dan ook dat Verstappen daardoor Hamilton niet voor kon blijven en de twee coureurs samen in de grindbak belandden.

De langzame pitstop van Verstappen in Monza.

Het verschil tussen de gemiddelde tijden

Team
Verschil gemiddelde pitstop tijd
1. Red Bull
0,27 seconden
2. Mercedes
-0,09 seconden
3. Ferrari
-0,25 seconden
4. McLaren
-0,03 seconden
5. Alpine
1,34 seconden
6. AlphaTauri
0,58 seconden
7. Aston Martin
1,24 seconden
8. Williams
-0,33 seconden
9. Alfa Romeo
-1,11 seconden
10. Haas
0,90 seconden

Als we kijken naar de verschillen in de gemiddelde tijd, dan valt op dat de helft van de teams sneller is geworden na de regelverandering. De andere helft is er op achteruit gegaan vanwege de regelverandering. Toch is het verschil tussen de tijden niet schokkend. Alleen Alfa Romeo is echt significant sneller geworden. De andere teams die sneller waren, zijn niet veel sneller geworden dan voor de verandering. Alpine en Alfa Romeo zijn overigens wel stukken langzamer geworden. Zij zijn de enige twee teams die meer dan een seconde hebben ingeleverd als het gaat om pitstop tijd.

Het idee dat Red Bull zwaar getroffen is door de regelverandering is een grote overdrijving. Het klopt dat het Oostenrijkse team tijd heeft verloren als het gaat om de snelheid van de pitstops, maar het team is nog steeds de snelste van de grid als het gaat om pitstops. Wel is het zo dat het verschil tussen Red Bull en de andere teams minder is geworden. Zo is Ferrari, ook dankzij de eigen verbetering, ingelopen op Red Bull.

Waarom Alpine zoveel langzamer is geworden en Alfa Romeo meer dan een seconde won

Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe kan het dat bijvoorbeeld Alpine zoveel tijd heeft ingeleverd met de pitstops? Het is niet zo dat de Franse renstal over het algemeen langzamer is geworden. Het team heeft gewoon vaker geblunderd dan voor de regelverandering. Zo was de langzaamste pitstop in die eerste seizoenshelft 4,31 seconden. Ook voerde het team maar drie keer een pitstop uit boven de vier seconden. Na de regelverandering waren er vijf pitstops langzamer dan vier seconden. De langzaamste pitstop was toen 19,95 seconden.

Alpine zal dus even moeten trainen op de pitstops om weer op een niveau te komen dat ze zich kunnen meten met Red Bull. Ondertussen wist Alfa Romeo de langzame pitstops achterwege te laten en zich na de regelverandering te verbeteren. Zo weet de Zwitserse renstal de coureurs ineens met een verschil van 1,11 seconden sneller op het circuit te zetten, ondanks dat de reglementswijziging juist voor vertraging had moeten zorgen. Waar komt die verbetering vandaan?

Tijdens de Grand Prix van Spanje ging Antonio Giovinazzi voor een pitstop. De pitcrew van Alfa Romeo pakte een nieuwe set banden, maar één van de banden bleek lek te zijn. De pitcrew moest toen snel een nieuwe set tevoorschijn halen en dat zorgde ervoor dat de pitstop uiteindelijk 35,19 seconden duurde. Zo'n langzame pitstop zorgt er natuurlijk ook voor dat de gemiddelde tijd veel hoger uitkomt. Na de regelverandering had Alfa Romeo geen last van zo'n uitschieter. Het team had ook niet meer zulke domme pech als in Spanje. Daardoor heeft het dus meer dan een seconde gewonnen op de eigen pitstop tijd.

Hoe kunnen teams toch sneller zijn geworden?

Toch is het frappant te noemen dat vijf van de tien teams toch sneller zijn geworden met de pitstops. Ze zouden namelijk langzamer moeten zijn omdat het toch moeilijker is om een snelle stop te doen. De teams die sneller zijn geworden zijn: Ferrari, Mercedes, McLaren, Alfa Romeo en Williams. De reden dat Alfa Romeo sneller is geworden hebben we net behandeld, maar hoe zit het met de andere vier teams? McLaren is er amper op vooruit gegaan. Ze zijn 0,03 seconden sneller geworden en dat verschil is verwaarloosbaar. Hetzelfde geldt voor Mercedes. Zij zijn 0,09 seconden sneller geworden wat ook nauwelijks een verschil is.

Dan blijven Williams en Ferrari over. Williams heeft het vooral verprutst tijdens de Grand Prix van Stiermarken. Het had tijdens de race op de Red Bull Ring twee pitstops die boven de vijftien seconden kwamen. Dat soort fouten heeft Williams daarna niet meer gemaakt, wat er dus voor zorgde dat het in het tweede deel van het jaar relatief een stuk sneller was. Hetzelfde geldt voor Ferrari, dat ook twee slechte pitstops had tijdens de fase vóór de regelverandering. Daarna heeft het team ook veel consequenter gepresteerd, waardoor ook het Italiaanse team minder tijd spendeerde in de pitstraat.

Kortom, Red Bull heeft wel wat verloren door de verandering van de reglementen, maar niet zoveel als de concurrentie had gehoopt. De Oostenrijkse renstal blijft heer en meester als het gaat om pitstops en het blijft dan ook een belangrijk wapen dat bewonderd wordt door vriend en vijand. De enige teleurstelling voor Red Bull is dat het niet meer de kans zal krijgen om het eigen record voor de snelste pitstop te verbreken.

Bookmakers: Hamilton favoriet voor WK-titel Formule 1 in 2022.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws